Roman Arn blir spelfilm.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 december 2007, 08:50

DN ger också 3.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 december 2007, 14:05

Men alltså, en trea är väl ungefär "bättre än kass". Landets största produktion någonsin borde ha lagt sig på 3-5 snarare än 1-3.

OK, man vet aldrig med kritiker... Men ändå.

Nån som minns Jannes synnerligen självsäkra uttalande?
Resumé skrev:– Har du själv sett något av filmen?
– Ja, den håller hög internationell klass. Det här är på riktigt. Det är en stor lättnad med tanke på alla tidigare misslyckade försök i den historiska genren, inklusive Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet”.
Undras om denna recensions inledning är en replik:
DN skrev:Det har vilat en förbannelse över genren i decennier, kanske för att Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" lade ribban ouppnåeligt högt redan 1957.
Å andra sidan kanske jämförelser med storverk som "Tre solar" är just vad Arn behöver. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 december 2007, 14:55

Generellt sett brukar "kostymfilmer" få ganska njugga recensioner, och det är inte helt okänt att recensenter och "vanligt fôlk" brukar ha divergerande åsikter om vad som är sevärt. Betänk att ett par av de mest sedda svenska filmerna är "Sällskapsresan" (2,5 miljoner besökare) och "Göta kanal" (1,5 milj), och att de blev svalt bemötta av kritikerna. Nu är ju inte "Arn" någon lättviktig komedi, och det krävs nog en hel del för att komma upp i en miljon besökare, men omöjligt är det inte.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 19 december 2007, 18:09

Om man tittar på bokningarna så ser det bra ut.........

Att slå Göta Kanal 2, blir nog svårt, allafall i Ronneby. Den kommer nog att stå sig som publikrekordfilm ett tag framöver.

För att vara på den säkra sidan visar vi även "Sällskapsresan" imorgon. Detta i samband med bions 70årsjubileum....

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 19 december 2007, 20:04

-vils- skrev:Orkade bara läsa 1,5 bok i serien eftersom jag tyckte boken blev lite väl fantasi o superhjälte aktig för att inte säga rent barnslig i bok 2. Tonårslitteratur!
Jag tror inte Jan Guillous mest trogna läsekrets skulle acceptera något annat än superhjältefigurer i en Guillou-bok...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 december 2007, 22:00

SvD är måttligt imponerade, och ger 2 av 6, medan läsarna ger 3.

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 20 december 2007, 08:51

Sydsvenska Dagbladet ger godkänt - men inte mer.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 december 2007, 08:59

Filmkrönikan i SVT verkade mest sarkstisk och ironisk mot Arn, på gränsen till oförstående. Men å andrasidan så är de mer intresserade av tjeckisk dogma och politisk dockfilm.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 december 2007, 09:05

Psilander skrev:Filmkrönikan i SVT verkade mest sarkstisk och ironisk mot Arn, på gränsen till oförstående. Men å andrasidan så är de mer intresserade av tjeckisk dogma och politisk dockfilm.
Det låter som om du inte sett Filmkrönikan på ett tag. :) Det är ett skitprogram, men inte på det viset.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 december 2007, 09:41

Jag ser det inte allt för ofta men jag blev faktiskt lite förvånad över hur pretantiös snorvalpen verkade. framförallt hans sarkasm mot allt och alla som gillade hisoria/ historisk film mm

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 21 december 2007, 11:44

Brukar ha som princip att titta på filmer som blir sågade av kritiker. Då vet man att det brukar vara bra för det mesta. :)

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 21 december 2007, 19:16

Har samma stolta princip som Private Snafu. Har ännu inte hört om Arn kommer upp på biograferna i Finland men hoppas...

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 21 december 2007, 20:15

VLT anlitar TT spektra som totalsågade Arn

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 23 december 2007, 23:26

Åh Herre Gud... En kamrat till mig som just varit hemma och vakat in julhelgen tillsammans med mig och frugan argumenterade starkt för att Sverige grundades sommaren 1210 på en åker i Västergötland efter ett slag mellan "Sverige och Danmark". Han tyckte att jag skulle gå och titta på filmen eftersom den "förmodligen kommer att visa hur det faktiskt var".

Nu vill jag inte måla f-n på väggen. Men om den här personen tar en spelfilm producerad med ekonomiskt vinning i åtanke som absolut sanning...

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 24 december 2007, 10:54

Sgt 83 Pluton skrev:Åh Herre Gud... En kamrat till mig som just varit hemma och vakat in julhelgen tillsammans med mig och frugan argumenterade starkt för att Sverige grundades sommaren 1210 på en åker i Västergötland efter ett slag mellan "Sverige och Danmark". Han tyckte att jag skulle gå och titta på filmen eftersom den "förmodligen kommer att visa hur det faktiskt var".

Nu vill jag inte måla f-n på väggen. Men om den här personen tar en spelfilm producerad med ekonomiskt vinning i åtanke som absolut sanning...
Janne hittar snart fänrik Hamilton i svea Livgarde som mosade allt motstånd under nordiska kriget och som på egen hand räddar Karl den tolfte vid Poltava och blir minister under frihetstiden där han moderniserar Sverige typ 100 år tidigare :lol: :lol:

Risken är väl att Guillios film kommer att bli det han önskar: Ett svenskt Gettysburg och sedan får han skriva manus till all historisk film

Skriv svar