Roman Arn blir spelfilm.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Men alltså, en trea är väl ungefär "bättre än kass". Landets största produktion någonsin borde ha lagt sig på 3-5 snarare än 1-3.
OK, man vet aldrig med kritiker... Men ändå.
Nån som minns Jannes synnerligen självsäkra uttalande?
OK, man vet aldrig med kritiker... Men ändå.
Nån som minns Jannes synnerligen självsäkra uttalande?
Undras om denna recensions inledning är en replik:Resumé skrev:– Har du själv sett något av filmen?
– Ja, den håller hög internationell klass. Det här är på riktigt. Det är en stor lättnad med tanke på alla tidigare misslyckade försök i den historiska genren, inklusive Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet”.
Å andra sidan kanske jämförelser med storverk som "Tre solar" är just vad Arn behöver.DN skrev:Det har vilat en förbannelse över genren i decennier, kanske för att Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" lade ribban ouppnåeligt högt redan 1957.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Generellt sett brukar "kostymfilmer" få ganska njugga recensioner, och det är inte helt okänt att recensenter och "vanligt fôlk" brukar ha divergerande åsikter om vad som är sevärt. Betänk att ett par av de mest sedda svenska filmerna är "Sällskapsresan" (2,5 miljoner besökare) och "Göta kanal" (1,5 milj), och att de blev svalt bemötta av kritikerna. Nu är ju inte "Arn" någon lättviktig komedi, och det krävs nog en hel del för att komma upp i en miljon besökare, men omöjligt är det inte.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
SvD är måttligt imponerade, och ger 2 av 6, medan läsarna ger 3.
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Sydsvenska Dagbladet ger godkänt - men inte mer.
- Private Snafu
- Medlem
- Fredrik Andersson
- Medlem
Åh Herre Gud... En kamrat till mig som just varit hemma och vakat in julhelgen tillsammans med mig och frugan argumenterade starkt för att Sverige grundades sommaren 1210 på en åker i Västergötland efter ett slag mellan "Sverige och Danmark". Han tyckte att jag skulle gå och titta på filmen eftersom den "förmodligen kommer att visa hur det faktiskt var".
Nu vill jag inte måla f-n på väggen. Men om den här personen tar en spelfilm producerad med ekonomiskt vinning i åtanke som absolut sanning...
Nu vill jag inte måla f-n på väggen. Men om den här personen tar en spelfilm producerad med ekonomiskt vinning i åtanke som absolut sanning...
Janne hittar snart fänrik Hamilton i svea Livgarde som mosade allt motstånd under nordiska kriget och som på egen hand räddar Karl den tolfte vid Poltava och blir minister under frihetstiden där han moderniserar Sverige typ 100 år tidigareSgt 83 Pluton skrev:Åh Herre Gud... En kamrat till mig som just varit hemma och vakat in julhelgen tillsammans med mig och frugan argumenterade starkt för att Sverige grundades sommaren 1210 på en åker i Västergötland efter ett slag mellan "Sverige och Danmark". Han tyckte att jag skulle gå och titta på filmen eftersom den "förmodligen kommer att visa hur det faktiskt var".
Risken är väl att Guillios film kommer att bli det han önskar: Ett svenskt Gettysburg och sedan får han skriva manus till all historisk film