Usch det där låter som plockat ur något av de hemskare politiska manifesten. Med innebörden att ledare skall inte studeras eller kritiseras, massan skall hållas okunnig och oförmögen till kritik med hjälp av ideologiska fasader. Ofta brukar denna typ av ståndpunkter kompliteras med en beskrivning av det hemska förhäligandet av ledare som fanns förr. Det senare förvisso sant i en ytlig mening, men en skicklig lärare kunde ändå med enkelhet föra fram kritik och bibringa eleverna förmåga till kritik. Att göra detta om historiska personer menar jag alltjämt är en av skolans viktigaste uppgifter då det ofta inte är görbart för samtiden. Kineser brukar vara mästare på denna konst. Att något politiskt etablissemang någonsin skulle lägga in kritik av regeringen i läroplanen kan vi lugnt utesluta, inte minst i Sverige.David Asplund skrev:Biografier är en förbisedd genre i skolan. Även det historiska etablissemanget ser ned på denna. Men i bokhandeln säljer den som smör. Istället för maktkamp mellan stora män och ingående studie av deras psykologier bör man redogöra för klasskampen över tidens lopp. Man skall koppla den historiska utvecklingen till mera djupliggande processer i den ekonomiska och sociala verkligheten.
Det är förstås svårt att bryta sig ur en sådan kommunal uppgörelse. Personligen ser jag den dock olycklig av dubbla skäl. Dels är knappast mellanstadieelever mogna för att ta till sig samma budskap varför den ovan omnämnda tiden lätt kan tänkas bli förenklade och naiva sagor om Gustav Vasa i dalarna och hans söner, där det enda som minns är Danskar är dumma och bröder är opålitliga. Dels, som du själv antyder, så riskerar ämnet att bli tämligen subjektivt behandlat om det bara behandlats en gång av en lärare. Ett problem man delvis kompenserar för genom att köra igenom hela historien två gånger.Sgt 83 Pluton skrev:I kommunen jag arbetar så ska eleverna enligt en överenskommelse skolorna emellan ha läst om tiden från jägare och samlare fram till "Skottet på Operabalen" när de kommer till oss i årskurs 7. HUR och VAD man betonar i detta gigantiska tidsspann är väldigt olika beroende på vilken skola de gått på tidigare. Många har fastnat i månader i "vikinga-träsket" och har inte ens hört talas om Gustav II Adolf medan andra är övertygade om att Gustav Vasa var den förste kungen i svenska historia...