Historiaundervisning i Skolan

Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 1 september 2007, 15:22

David Asplund skrev:Biografier är en förbisedd genre i skolan. Även det historiska etablissemanget ser ned på denna. Men i bokhandeln säljer den som smör. Istället för maktkamp mellan stora män och ingående studie av deras psykologier bör man redogöra för klasskampen över tidens lopp. Man skall koppla den historiska utvecklingen till mera djupliggande processer i den ekonomiska och sociala verkligheten.
Usch det där låter som plockat ur något av de hemskare politiska manifesten. Med innebörden att ledare skall inte studeras eller kritiseras, massan skall hållas okunnig och oförmögen till kritik med hjälp av ideologiska fasader. Ofta brukar denna typ av ståndpunkter kompliteras med en beskrivning av det hemska förhäligandet av ledare som fanns förr. Det senare förvisso sant i en ytlig mening, men en skicklig lärare kunde ändå med enkelhet föra fram kritik och bibringa eleverna förmåga till kritik. Att göra detta om historiska personer menar jag alltjämt är en av skolans viktigaste uppgifter då det ofta inte är görbart för samtiden. Kineser brukar vara mästare på denna konst. Att något politiskt etablissemang någonsin skulle lägga in kritik av regeringen i läroplanen kan vi lugnt utesluta, inte minst i Sverige.
Sgt 83 Pluton skrev:I kommunen jag arbetar så ska eleverna enligt en överenskommelse skolorna emellan ha läst om tiden från jägare och samlare fram till "Skottet på Operabalen" när de kommer till oss i årskurs 7. HUR och VAD man betonar i detta gigantiska tidsspann är väldigt olika beroende på vilken skola de gått på tidigare. Många har fastnat i månader i "vikinga-träsket" och har inte ens hört talas om Gustav II Adolf medan andra är övertygade om att Gustav Vasa var den förste kungen i svenska historia...
Det är förstås svårt att bryta sig ur en sådan kommunal uppgörelse. Personligen ser jag den dock olycklig av dubbla skäl. Dels är knappast mellanstadieelever mogna för att ta till sig samma budskap varför den ovan omnämnda tiden lätt kan tänkas bli förenklade och naiva sagor om Gustav Vasa i dalarna och hans söner, där det enda som minns är Danskar är dumma och bröder är opålitliga. Dels, som du själv antyder, så riskerar ämnet att bli tämligen subjektivt behandlat om det bara behandlats en gång av en lärare. Ett problem man delvis kompenserar för genom att köra igenom hela historien två gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 1 september 2007, 15:47

...och därför ska jag göra en kupp! Jag ska detta läsår hoppa över hinduism/buddhism med mina två nior och viga sex veckor åt svenskt 15-1600-tal!

Som min löjtnant sa under rekryten - "Repetition, repetition och åter repetition. Det är kunskapens fundament mina herrar!"

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 1 september 2007, 17:40

Säg inte det högt, då kommer skolverket och slår dig i skallen med en detaljerad plan :P

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 1 september 2007, 21:48

Sgt 83 Pluton skrev: Som min löjtnant sa under rekryten - "Repetition, repetition och åter repetition. Det är kunskapens fundament mina herrar!"
Repetitio est mater studiorum, visst, det har man sagt i många århundraden.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 1 september 2007, 23:38

Åsa L, ja, hennes krönikor brukar ju vara ganska festliga. Visst skriver hon en och annan intressant text. Men när hon anklagar t ex Kjel Albin A för att han inte genomskådade Flykten från Stalins läger så kan jag inte låta bli att undra hur kritisk hon är mot exv Noam Chomsky som ju måste vara en av hennes husgudar.

En upplysningskampanj om kommunismens brott är väl ypperlig. Eller? Hur skiljer en sådan sig från det statligt pådyvlade projektet "Om detta må ni berätta"? Denna skrift använde jag personligen aldrig någonsin i min undervisning. Det finns bättre information om Förintelsen.
Därmed inte sagt att Om detta må ni berätta inte hade ett syfte - översiktlig upplysning. En första inkörsport till ett viktigt ämne.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 2 september 2007, 12:54

du glömnde det sista i inlärningsramsan

- öva, öva. öva, pröva, öva, öva öva, bestraffa, öva lite till :)

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 2 september 2007, 15:27

@stanislav: Nu är väl upplysningskampanjen om komunismens brott tänkt att produceras av samma statliga myndighet som gjorde det förra statligt pådyvlade projektet... och är lika politiskt motiverat.

/P

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 3 september 2007, 00:40

Javisst men blev det någon mediastorm mot det projektet?

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

Inlägg av David Asplund » 3 september 2007, 14:14

DN 9/5 skrev: "Den Röda armén befriade aldrig någon från förtryck - den införde bara ännu en våldets diktatur, som inte stod den nazistiska efter i terror och brutalitet." Upprättade sovjetstyret liknande projekt på ruinerna av den nazistiska. Apropå:
Vad tror du de judiska offren säger om detta? Befriade inte röda armén fångarna i Auschwitz?

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 3 september 2007, 15:45

Det är en frågan om man bör rikta fokus på kommunismens brott mot mänskligheten eller mot det misslyckade kommunistiska projektet. Går det att bygga ett kommunistiskt samhälle utan några brott mot mänskligheten?

En nazistisk utopi gick absolut inte att bygga utan den slutliga lösningen. Där var brotten mål och medel. Har jag hamnat fullständigt OT i diskussionen? UOK:s syfte borde väl vara att varna för kommunistiska projekt???
Noam Chomsky som ju måste vara en av hennes husgudar
Hur vet du att Chomsky är en av hennes "husgudar"? Och har Chomsky blivit beslagen med ett så flagrant misstag som Kjell Albin Abrahamsson. (Se Historisk Tidskrift 2/2007 av Lennart Samuelsson). Själv har jag aldrig läst något om Chomsky, men han lär tillhöra New Left. Så vitt jag vet är han noggrann inom sin gebit (öppen fråga).

Jag tror som Åsa att alliansen kan dra politiska poäng genom denna politiskt styrda informationskampanj. Detsamma kan man väl inte säga om SAP och deras kompisar när de drog igång sin kampanj.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 3 september 2007, 17:01

Harkett skrev:Jag tror som Åsa att alliansen kan dra politiska poäng genom denna politiskt styrda informationskampanj. Detsamma kan man väl inte säga om SAP och deras kompisar när de drog igång sin kampanj.
Nej i det fallet vet vi att uppdragen urartade till att också innefatta utsuddande, överslätande och rent av frånskyllande av SAP:s rashygieniska politik. Men detta har vi ju diskuterat till leda bland annat i tråden om den synnerligen diskutabla utställningen Linné och rasismen. Däremot är det förstås alltid så att den typen av propaganda måste vävas in i en i huvuddrag riktig kontext som behandlingen av själva förintelsen. Men som sagt jag tänkte låta bli att diskutera samma sak i en tråd till.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 3 september 2007, 19:57

David Asplund skrev:DN 9/5 skrev: "Den Röda armén befriade aldrig någon från förtryck - den införde bara ännu en våldets diktatur, som inte stod den nazistiska efter i terror och brutalitet." Upprättade sovjetstyret liknande projekt på ruinerna av den nazistiska. Apropå:
Vad tror du de judiska offren säger om detta? Befriade inte röda armén fångarna i Auschwitz?
Röda armén befriade Auschwitz på samma sätt som de befriade resten av Polen och östeuropa. Ett förtryck byttes mot ett annat.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 3 september 2007, 20:28

"Befria" är förstås en politisk term, som kan betyda olika saker. Judarna i Auschwitz kände sig helt säkert befriade, liksom de flesta polacker och tjecker, åtminstone till en början. Tyskar, österrikare, ungrare osv kände sig sannolikt lite mindre befriade. Men de allra flesta var väl i alla fall glada, att kriget äntligen tog slut. Finland blev aldrig befriat. Lika bra var väl det. :)

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 3 september 2007, 20:51

Någon måtta får det väl ändå vara! Visserligen så var öststaterna diktaturer och hemska sådana och den som hävdar något annat rör sig bland historieförfalskarna. MEN, att på fullaste allvar hävda att livet i Auschwitz var jämförbart med livet i sovjet/polen/ungern etc, där går väl ändå en gräns. Även den olycklige som hamnade i Gulag verkar ha haft det bättre, och med oändligt mycket högre överlevnadschanser, än den som blev satt i nazisternas koncentrationsläger. Att likställa en sovjetmedborgare med en Auschwitzfånge är helt enkelt bara upprörande!

Ett sådant påstående kanske å andra sidan kan visa på nödvändigheten av en informationskampanj. Fast kanske inte på det sättet som förslagsställarna tänkt sig.

/P

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 3 september 2007, 21:26

Pewi skrev:Någon måtta får det väl ändå vara! Visserligen så var öststaterna diktaturer och hemska sådana och den som hävdar något annat rör sig bland historieförfalskarna. MEN, att på fullaste allvar hävda att livet i Auschwitz var jämförbart med livet i sovjet/polen/ungern etc, där går väl ändå en gräns. Även den olycklige som hamnade i Gulag verkar ha haft det bättre, och med oändligt mycket högre överlevnadschanser, än den som blev satt i nazisternas koncentrationsläger. Att likställa en sovjetmedborgare med en Auschwitzfånge är helt enkelt bara upprörande!

Ett sådant påstående kanske å andra sidan kan visa på nödvändigheten av en informationskampanj. Fast kanske inte på det sättet som förslagsställarna tänkt sig.

/P
Nu fanns det ju olika läger i nazityskland, liksom det fanns olika i Sovjet. Jag skulle tro att många var relativt jämförbara, och tar man in Kambodja i sammanhanget så ter sig nog många av nazilägren som rena lekskolan i jämförelse.

Likställandet av "Sovjetmedborgaren" och "Auschwitzfången" var det du som gjorde, ingen annan.

Alla politiskt fundamentala diktaturer blir av samma skrot&korn eftersom det är samma mekanismer som får människor att utföra ohyggligheter i maktens och skräckens namn.

Skriv svar