Tyska ubåtar 30-tal
- peter bjurman
- Medlem
Tyska ubåtar 30-tal
Min farbror var styrman i handelsflottan på 30 talet och han påstod att han hade sett u-båtar maskerade till civila ytfartyg i en tysk hamn(pga de inte fick ha ubåtar efter Versailles avtalet?) Låter som en skröna eller finns det något korn av sanning? mvh Peter
Re: Tyska ubåtar 30-tal
TYskland skrev på ett avtal med GB den 18 juni 1935 om att man endast fick ha en flotta med ytfartyg som motsvarade 35% av GB totala fartygsbestånd, man fick även ha samma antal ubåtar som GB.peter bjurman skrev:Min farbror var styrman i handelsflottan på 30 talet och han påstod att han hade sett u-båtar maskerade till civila ytfartyg i en tysk hamn(pga de inte fick ha ubåtar efter Versailles avtalet?) Låter som en skröna eller finns det något korn av sanning? mvh Peter
Tyskland hade då i flera år haft en liten ubåtsflotta i smyg.
Re: Tyska ubåtar 30-tal
Det låter lite som en 'skepparhistoria'. Maskeringen (svår att göra! - skulle knappast ha lurat någon, så vad tjänade den till?) Tyskarna hade ju hela mellankrigstiden hållit sig a jour med utveckligen på ubåtsområdet med konstruktionskontor i Holland. De första av Kriegsmarines ubåtar kom i sjön redan 1934 och deras existens hemlighölls ej. Den första ubåtsflottiljen, 'Weddigen' uppsattes så tidigt som i september 1935, Varjagpeter bjurman skrev:Min farbror var styrman i handelsflottan på 30 talet och han påstod att han hade sett u-båtar maskerade till civila ytfartyg i en tysk hamn(pga de inte fick ha ubåtar efter Versailles avtalet?) Låter som en skröna eller finns det något korn av sanning? mvh Peter
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DN
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tyska ubåtar
Tyska bulvanföretaget Ingenieurkantoor voor Scheepbouw (IvS) i Den Haag ritade. Crighton-Vulcan i Åbo byggde liksom El Ferrol i Spanien. Sverige köpte ritningarna till Delfinen-klassen av IvS.
Typ I U 25-26 prototyper var turkiska Gur (jag saknar tyskt y) och spanska E 1.
Typ II U 1-6 prototyp var finska Vesikko. Nu monument på Sveaborg.
Typ I U 25-26 prototyper var turkiska Gur (jag saknar tyskt y) och spanska E 1.
Typ II U 1-6 prototyp var finska Vesikko. Nu monument på Sveaborg.