Tyska ubåtar 30-tal

Skriv svar
Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem

Tyska ubåtar 30-tal

Inlägg av peter bjurman » 9 augusti 2007, 13:56

Min farbror var styrman i handelsflottan på 30 talet och han påstod att han hade sett u-båtar maskerade till civila ytfartyg i en tysk hamn(pga de inte fick ha ubåtar efter Versailles avtalet?) Låter som en skröna eller finns det något korn av sanning? mvh Peter

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Re: Tyska ubåtar 30-tal

Inlägg av KA » 9 augusti 2007, 16:09

peter bjurman skrev:Min farbror var styrman i handelsflottan på 30 talet och han påstod att han hade sett u-båtar maskerade till civila ytfartyg i en tysk hamn(pga de inte fick ha ubåtar efter Versailles avtalet?) Låter som en skröna eller finns det något korn av sanning? mvh Peter
TYskland skrev på ett avtal med GB den 18 juni 1935 om att man endast fick ha en flotta med ytfartyg som motsvarade 35% av GB totala fartygsbestånd, man fick även ha samma antal ubåtar som GB.
Tyskland hade då i flera år haft en liten ubåtsflotta i smyg.

varjag
Saknad medlem †

Re: Tyska ubåtar 30-tal

Inlägg av varjag » 10 augusti 2007, 05:34

peter bjurman skrev:Min farbror var styrman i handelsflottan på 30 talet och han påstod att han hade sett u-båtar maskerade till civila ytfartyg i en tysk hamn(pga de inte fick ha ubåtar efter Versailles avtalet?) Låter som en skröna eller finns det något korn av sanning? mvh Peter
Det låter lite som en 'skepparhistoria'. Maskeringen (svår att göra! - skulle knappast ha lurat någon, så vad tjänade den till?) Tyskarna hade ju hela mellankrigstiden hållit sig a jour med utveckligen på ubåtsområdet med konstruktionskontor i Holland. De första av Kriegsmarines ubåtar kom i sjön redan 1934 och deras existens hemlighölls ej. Den första ubåtsflottiljen, 'Weddigen' uppsattes så tidigt som i september 1935, Varjag

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DN

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Tyska ubåtar

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 augusti 2007, 14:32

Tyska bulvanföretaget Ingenieurkantoor voor Scheepbouw (IvS) i Den Haag ritade. Crighton-Vulcan i Åbo byggde liksom El Ferrol i Spanien. Sverige köpte ritningarna till Delfinen-klassen av IvS.

Typ I U 25-26 prototyper var turkiska Gur (jag saknar tyskt y) och spanska E 1.

Typ II U 1-6 prototyp var finska Vesikko. Nu monument på Sveaborg.

Skriv svar