Nytt prickskyttegevär

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 april 2007, 13:32

Hans skrev:
Sarvi skrev:Något längre tillbehörsskena (picatinny rail), löstagbart främre benstöd samt eventuellt ett bakre benstöd (under axelstödet)... och nuffrorna i beteckningen. :)
Och förhoppningvis bättre fäst mynningsbroms - då jag har haft den tvivelaktiga förmånen att skjuta med en Barrett med lös sådan.

MVH

Hans blåmärke
Då jag, och forumnisterna(?) - troligen aldrig haft förmånen (utmaningen?) att avfyra sånt här 'axelartilleri' - vore kanske en mera detaljerad skildring av UPPLEVELSEN på sin plats? :wink: , Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 april 2007, 14:15

varjag skrev:Då jag, och forumnisterna(?) - troligen aldrig haft förmånen (utmaningen?) att avfyra sånt här 'axelartilleri' - vore kanske en mera detaljerad skildring av UPPLEVELSEN på sin plats? :wink: , Varjag
En j*vla smäll :lol:

Även om det var i mindre skala så är bästa jämförelsen att skjuta granatgevär. Det säger inte pang, det säger booom. Rekylen var, ehrmmm...kraftig. Men som sagt, det var en lös mynningsbroms så jag vet inte hur det är att skjuta med en riktigt fastsatt både vad avser rekyl och mynningsknall. 400m mot helfigur SAAB-mål - gick inte att missa. Skojigt och mäktigt var det hursomhelst.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 13 april 2007, 10:26

Jag har hört ett rykte om att senaste innegrejen för s.k. teambuildingaktiviteter i Stockholm ska vara att åka iväg med dom som ska teambuildas och skjuta diverse miltära vapen. Bland annat Ag90. Är det någon som vet om detta rykte är sant eller ej?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 april 2007, 10:36

cocteau skrev:Jag har hört ett rykte om att senaste innegrejen för s.k. teambuildingaktiviteter i Stockholm ska vara att åka iväg med dom som ska teambuildas och skjuta diverse miltära vapen. Bland annat Ag90. Är det någon som vet om detta rykte är sant eller ej?
Menar Du i civil regi?
Har svårt att tänka mig att FM skulle tillåta det. Iofs så kan det ju vara någons kompis kompis som utanför the record låter några testa.
Men det torde inte vara sanktionerat.
:)

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 13 april 2007, 10:50

Nja det skulle vara något sorts företag som har "civila versioner" med licens etc av dessa vapen som då brukas. Själv lutar jag åt att i de fall det över huvudtaget existerat så är det nog på det inofficiella sättet du beskrev.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 april 2007, 10:55

cocteau skrev:Nja det skulle vara något sorts företag som har "civila versioner" med licens etc av dessa vapen som då brukas. Själv lutar jag åt att i de fall det över huvudtaget existerat så är det nog på det inofficiella sättet du beskrev.
Det är nog inte helt orimligt.
:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 april 2007, 11:04

Aldrig hört talas om det, men det låter som en kul grej.

Men just teambuildingsgrejen låter som civil? Kanske inte kulsprutor och granatgevär, men till exempel elefantbössor..

Folk och Försvar anordnar ju en del kurser tillsammans med försvarsmakten, en sådan, riktad till tjejer från olika ungdomsorgansiationer som ville lära sig mer om försvarsmakten "råkade ut" för ett uttråkat befäl som ville få in lite action i kursen och det hela spårade enligt sägnen ut till en orgie av hantering och skjutande med bland annat Ag90.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 april 2007, 13:34

Wooster skrev:Aldrig hört talas om det, men det låter som en kul grej.

Men just teambuildingsgrejen låter som civil? Kanske inte kulsprutor och granatgevär, men till exempel elefantbössor..

Folk och Försvar anordnar ju en del kurser tillsammans med försvarsmakten, en sådan, riktad till tjejer från olika ungdomsorgansiationer som ville lära sig mer om försvarsmakten "råkade ut" för ett uttråkat befäl som ville få in lite action i kursen och det hela spårade enligt sägnen ut till en orgie av hantering och skjutande med bland annat Ag90.
Gissar att tjejerna aldrig mera 'närmade sig' Försvarsmakten 8O - idiotiskt befäl om storyn är sann, Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 14 april 2007, 20:14

varjag skrev:
Wooster skrev:Aldrig hört talas om det, men det låter som en kul grej.

Gissar att tjejerna aldrig mera 'närmade sig' Försvarsmakten 8O - idiotiskt befäl om storyn är sann, Varjag
Nej då, flickorna hade enligt uppgift tyckt det var det roligaste på hela kursen.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 maj 2007, 18:23

Belisarius skrev:Barrett har väl M90/95, M99 och XM500 i .50-storlek också om man tittar på world.guns.ru

Fast .50 är mesigt - 20 mm ska det vara: http://world.guns.ru/sniper/sn55-e.htm :P
Det där liknar ju mer en akan/motsv. än ett prickskyttegevär. Blir det något kvar av offret som blir träffad efteråt förresten?

Tomas (som mer är historiker än vapnfetischist, på gott och ont.)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 1 maj 2007, 23:24

Det är väl ett "anti-material" rifle, dvs. inte tänkt att användas på saker av kött och blod utan fordon och annat. Men det är klart, om nån står i vägen lär det ju bli ganska stora hål...

Skriv svar