Då jag, och forumnisterna(?) - troligen aldrig haft förmånen (utmaningen?) att avfyra sånt här 'axelartilleri' - vore kanske en mera detaljerad skildring av UPPLEVELSEN på sin plats?Hans skrev:Och förhoppningvis bättre fäst mynningsbroms - då jag har haft den tvivelaktiga förmånen att skjuta med en Barrett med lös sådan.Sarvi skrev:Något längre tillbehörsskena (picatinny rail), löstagbart främre benstöd samt eventuellt ett bakre benstöd (under axelstödet)... och nuffrorna i beteckningen.
MVH
Hans blåmärke
Nytt prickskyttegevär
En j*vla smällvarjag skrev:Då jag, och forumnisterna(?) - troligen aldrig haft förmånen (utmaningen?) att avfyra sånt här 'axelartilleri' - vore kanske en mera detaljerad skildring av UPPLEVELSEN på sin plats?, Varjag
Även om det var i mindre skala så är bästa jämförelsen att skjuta granatgevär. Det säger inte pang, det säger booom. Rekylen var, ehrmmm...kraftig. Men som sagt, det var en lös mynningsbroms så jag vet inte hur det är att skjuta med en riktigt fastsatt både vad avser rekyl och mynningsknall. 400m mot helfigur SAAB-mål - gick inte att missa. Skojigt och mäktigt var det hursomhelst.
MVH
Hans
Menar Du i civil regi?cocteau skrev:Jag har hört ett rykte om att senaste innegrejen för s.k. teambuildingaktiviteter i Stockholm ska vara att åka iväg med dom som ska teambuildas och skjuta diverse miltära vapen. Bland annat Ag90. Är det någon som vet om detta rykte är sant eller ej?
Har svårt att tänka mig att FM skulle tillåta det. Iofs så kan det ju vara någons kompis kompis som utanför the record låter några testa.
Men det torde inte vara sanktionerat.
Aldrig hört talas om det, men det låter som en kul grej.
Men just teambuildingsgrejen låter som civil? Kanske inte kulsprutor och granatgevär, men till exempel elefantbössor..
Folk och Försvar anordnar ju en del kurser tillsammans med försvarsmakten, en sådan, riktad till tjejer från olika ungdomsorgansiationer som ville lära sig mer om försvarsmakten "råkade ut" för ett uttråkat befäl som ville få in lite action i kursen och det hela spårade enligt sägnen ut till en orgie av hantering och skjutande med bland annat Ag90.
Men just teambuildingsgrejen låter som civil? Kanske inte kulsprutor och granatgevär, men till exempel elefantbössor..
Folk och Försvar anordnar ju en del kurser tillsammans med försvarsmakten, en sådan, riktad till tjejer från olika ungdomsorgansiationer som ville lära sig mer om försvarsmakten "råkade ut" för ett uttråkat befäl som ville få in lite action i kursen och det hela spårade enligt sägnen ut till en orgie av hantering och skjutande med bland annat Ag90.
Gissar att tjejerna aldrig mera 'närmade sig' FörsvarsmaktenWooster skrev:Aldrig hört talas om det, men det låter som en kul grej.
Nej då, flickorna hade enligt uppgift tyckt det var det roligaste på hela kursen.varjag skrev:Gissar att tjejerna aldrig mera 'närmade sig' FörsvarsmaktenWooster skrev:Aldrig hört talas om det, men det låter som en kul grej.
Folk och Försvar anordnar ju en del kurser tillsammans med försvarsmakten, en sådan, riktad till tjejer från olika ungdomsorgansiationer som ville lära sig mer om försvarsmakten "råkade ut" för ett uttråkat befäl som ville få in lite action i kursen och det hela spårade enligt sägnen ut till en orgie av hantering och skjutande med bland annat Ag90.- idiotiskt befäl om storyn är sann, Varjag
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Det där liknar ju mer en akan/motsv. än ett prickskyttegevär. Blir det något kvar av offret som blir träffad efteråt förresten?Belisarius skrev:Barrett har väl M90/95, M99 och XM500 i .50-storlek också om man tittar på world.guns.ru
Fast .50 är mesigt - 20 mm ska det vara: http://world.guns.ru/sniper/sn55-e.htm
Tomas (som mer är historiker än vapnfetischist, på gott och ont.)
- Belisarius
- Medlem