För det första skall man helst lämna alla antaganden om att detta är en historiskt korrekt film vid entren. Detta är en saga, väldigt löst baserad på slaget vid Thermopylae och den serie som Frank Miller (Sin City) skapat.
Visuellt sett är det en av de snyggaste filmerna jag sett. Oerhört snyggt komponerade bild och ljud sekvenser. Man får känslan av att varenda bildruta är genomtänkt i minsta detalj och stridscenerna är ibland så extremt korriograferade att man får "balett vibbar". Man skall dock förbereda sig på en blodig film. När jag lämnade biografen hade jag en ny term i mitt vokabulär - "Episkt blodig". Folk lemlästas till höger och vänster huvud rullar och blodet skvätter litervis. Allt till ackompanjemang av distade gitarrer och spartanernas lakoniska dialoger.
Filmen har ju väckt en hel del känslor Iran med tanke på dess "mindre" smickrande beskrivning av Xerses och den persiska armen. Jag kan iofs förstå detta, för filmen (serietidningen) ger en väldigt förvanskad bild av bakgrunden till slaget och perserna. Med tanke på världsläget så är det också en ganska vågad historia. Den beskriver perserna som en ondskans arme som är ute efter att krossa grekerna och förslava dem. En arme som utöver perser även består av dvs konstiga varelser som ser ut som om de är hämtade från helvetet. Men vad som dock glöms bort i sammanhanget är just att det är en saga. Kopplingen till verkligheten är oerhört tunn. Även om slaget vid Thermopylae verkligen ägde rum och att 300 spartaner under Leonidas stupade där så är detta också i stort sett den enda likheten med verkligheten som filmen ger.
Men som film jag ger den 5 av 5 möjliga spjut. Riktigt bra gjord som bjuder åskådaren på en rejäl åktur. Men som sagt ha inga historiska förhoppningar och var inte känslig för blod.
"Molon Lave"