Frank Millers 300 (viss spoilervarning)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Frank Millers 300 (viss spoilervarning)

Inlägg av Private Snafu » 3 april 2007, 08:45

Var och såg "smygpremiären" av Frank Millers 300 i helgen. Tänkte jag kunde bjuda på en kortfattad recension.

För det första skall man helst lämna alla antaganden om att detta är en historiskt korrekt film vid entren. Detta är en saga, väldigt löst baserad på slaget vid Thermopylae och den serie som Frank Miller (Sin City) skapat.

Visuellt sett är det en av de snyggaste filmerna jag sett. Oerhört snyggt komponerade bild och ljud sekvenser. Man får känslan av att varenda bildruta är genomtänkt i minsta detalj och stridscenerna är ibland så extremt korriograferade att man får "balett vibbar". Man skall dock förbereda sig på en blodig film. När jag lämnade biografen hade jag en ny term i mitt vokabulär - "Episkt blodig". Folk lemlästas till höger och vänster huvud rullar och blodet skvätter litervis. Allt till ackompanjemang av distade gitarrer och spartanernas lakoniska dialoger.

Filmen har ju väckt en hel del känslor Iran med tanke på dess "mindre" smickrande beskrivning av Xerses och den persiska armen. Jag kan iofs förstå detta, för filmen (serietidningen) ger en väldigt förvanskad bild av bakgrunden till slaget och perserna. Med tanke på världsläget så är det också en ganska vågad historia. Den beskriver perserna som en ondskans arme som är ute efter att krossa grekerna och förslava dem. En arme som utöver perser även består av dvs konstiga varelser som ser ut som om de är hämtade från helvetet. Men vad som dock glöms bort i sammanhanget är just att det är en saga. Kopplingen till verkligheten är oerhört tunn. Även om slaget vid Thermopylae verkligen ägde rum och att 300 spartaner under Leonidas stupade där så är detta också i stort sett den enda likheten med verkligheten som filmen ger.

Men som film jag ger den 5 av 5 möjliga spjut. Riktigt bra gjord som bjuder åskådaren på en rejäl åktur. Men som sagt ha inga historiska förhoppningar och var inte känslig för blod. :D

"Molon Lave"

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 april 2007, 10:10

Såg också smygpremiären - kan bara instämma i Pvt. Snafus utlåtande. Det hjälper en hel del att ha läst Miller's seriealbum först. Han har en ganska minimalistisk berättarstil och ett rikt bildspråk, som ni sett i "Sin City". 300 påminner mer om hans "Ronin" i berättarstilen och tillsammans med Ann Varleys färgsättning är det en brutal men underhållande berättelse. Egmont förlag har förstås slagit mynt av saken och albumet gavs ut i svenska handeln i dagarna. Om inte annat kan man ju gå till en handel och smygbläddra lite för att få sig en uppfattning, det är nästan ett exakt storyboard till filmen.

Frank Miller inspirerades förstås av den förra filmen från 1962 när han gjorde 300, han har även passat på att flika in en hel del anekdoter om Sparta i allmänhet och Leonidas i synnerhet, men det är ju sådant som nämns av inte minst Herodotos. Kronologin och de faktiska händelserna stämmer i stort, men Miller tar sig friheter vad gäller gestaltningen av Perserna (som Snafu nämnt) men även ephorerna, Ephialtes och "de Odödliga" är synnerligen "Millerskt" framställda. "de Odödliga" är närmast monster i ninjatappning, där de i verkligheten närmare stämmer överens med det persiska infanteriet som anfaller under första dagen. Och Xerxes - han påminner mest om Oliphaunt-förarna vid slaget vid Minas Tirith från Return of the King... Spartarnernas rustningar stämmer inte och vi får tyvärr inte se äkta falangtekniker då den medvetet skrotades av filmskaparna till förmån för något som var mer "visuellt tilltalande". Och det är det sannerligen. :)

Jag färskade upp minnet om slaget vid Thermopyle (och Plataiai) efter filmen, då jag tyckte att de drog på lite väl hårt vad gäller antalet perser som anföll, men det verkar ju faktiskt någorlunda rätt. Det sagt, det här är en OERHÖRT snygg och underhållande film, och som underhållning ska den ses. Testosteronet sprutar. 4½ stålhjälmar av 5. :)

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 3 april 2007, 15:09

Jag blev grymt besviken på 300, det kunde ha blivit så enormt mycket bättre, nu blev det mest tramsigt. Gerard Butlers vrålade repliker blev bara töntigare och töntigare ju längre filmen gick och mot slutet var det bara pinsamt. Att den inte är historiskt korrekt är väl inte så konstigt, det är en serietidning vi pratar om och inte en film som gör anspråk på att vara korrekt.

Men värre än de tramsiga replikerna tycker jag var själva upplägget. Vi har några få vältränade, långa och vackra européer som ställs mot horder av vanskapta österlänningar, det ligger liksom inte rätt i tiden. Jag ska inte gå så långt så jag menar att den visar upp klara nazistiska ideal som en av våra föreläsare på skolan gjorde men det känns inte helt bra.

Vad är då positivt? Det är en fest för ögat och örat, vansinnigt vackert filmat och utsökta specialeffekter (om man blundar för vargen i början av filmen). Ljud och ljus är också suberbt så rent tekniskt finns det inte mycket att klaga på.

300 får 3 sönderhuggna sköldar av 5 möjliga.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 april 2007, 15:13

Många av de 'tramsiga' replikerna är direkt hämtade från Herodotos. ;) Lakoniskt sinnelag passar kanske inte alla.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 3 april 2007, 15:18

Belisarius skrev:Många av de 'tramsiga' replikerna är direkt hämtade från Herodotos. ;) Lakoniskt sinnelag passar kanske inte alla.
Det är mer hur han säger dem än vad han säger som irriterar mig.
Det blir nästan lika pajigt som alla vrålande tyskar i "Lost Battalion" men inte riktigt. :-)

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 3 april 2007, 16:32

Eftersom jag gick ned mig i sparta träsket var jag tvungen att titta på Last stand of the 300 spartans igår. :lol: Dokumentären som History Channel gjort. Den verkar ha några år på nacken så animeringar etc känns ju gamla som gatan men den ger en inblick i det riktiga slaget samt sjöslaget som ägde rum samtidigt.

Tycker nästa att bilden som dokumentären ger av "imortals" är ruskigare än filmens. Krigare med tunna svarta huvor som dolde ansiktet men tillät dem att se igenom. Samt att de skulle ha varit tysta i sin march mot striden. Filmens "ninja" imortals såg emellanåt lite löjeväckande ut. Nån som tänkte på att de lät som Darth Vader när de andades i en av scenerna? :D
Dokumentären ger gällande att hopliterna hade en relativt enkelt kamp mot perserna pga av skillnaden i utrustning, träning och att platsen var enormt lätt försvarad. Någon som sett denna dokumentären och kan ge lite synpunkter på den?

Kan avsluta mitt inlägg med att en annan film om slaget finns planerad "Gates of Hell". George Cloney som regisör och eventuellt med Bruce Willis i en av rollerna. Hm undrar hur det kan sluta.... Yipiee Kaie Moth....

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 april 2007, 16:43

Har inte sett dokumentären, men platsen var avgörande för att de över huvud taget kunde stå emot perserna. Det fanns tre portar utmed kustvägen, vid den mellersta hade man tidigare börjat bygga den avskärmande muren, något som man färdigställde innan slaget. Mycket tyder dock på att spartanerna använde muren som referenspunkt och slogs framför den, inte på den. Hur smalt var det då? Riktigt smalt, jag tror vägen inte var bredare än att 4-5 man kunde marschera i bredd, varför perserna måste stångas in mot hopliternas sköldmur och möta dem på i princip lika villkor i "främsta linjen". Spartarnernas träning var förstås den andra faktorn, de var oerhört överlägsna på grund av sin stenhårda disciplin. Det skulle dröja nästan ytterligare 200 år innan en spartansk fältarmé förlorade sitt första slag någonsin.

Vikten av den fördröjande manövern vid Thermopyle var väl att de sydgrekiska stadsstaterna hann mobilisera sina flottor till det som kom att bli slaget vid Salamis?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 4 april 2007, 09:35

Dom 300 är en av de snyggaste filmer jag någonsin sett. Gillar sedan tidigare (Sin City) denna nya filmteknik. Rent visuellt och stilistiskt var filmen fantastisk.

Gillar jag filmen som helhet? Jag älskar det antika Grekland, speciellt Sparta och Slaget vid Thermopylae i synnerhet. Spartanerna liknar inget annat grekiskt folk, och med sin lakoniska livsstil får de nästan en mytologisk aura kring sig i källorna.

Slaget vid Thermopylae är ett slag som tillsammans med de efterföljande slagen bidrog till att bevara den antika världen så som vi känner den idag. Det var ett slag som var viktigare än både Stalingrad och D-Day. Så förutsättningarna var goda för en underbar film, samtidigt som jag då naturligtvis hade högt ställda förväntningar på filmen.

Om man bortser från historiciteten och detaljer, såsom felaktiga sköldar, svärd m.m, och kan acceptera att filmen inte är ett korrekt återgivande av historien utan en filmatisering av en serietidning så är detta en underbar filmupplevelse.
Senast redigerad av 1 Leonidas, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 4 april 2007, 10:26

Fråga till antikkännarna; Även vid tiden för Thermopyle hade väl de spartanska hopliterna mer rustning än vad vi ser i 300? Vill ha för mig att de åtminstone hade någon form av pansrad tunika eller dylikt, förutom ben- och armskydd?

Den lakoniska "humorn" hos spartanerna bidrar onekligen till att de får speciell "aura" omkring sig. En annan sådan anekdot lär ha gått i stil med att någon kung (persisk eller grekisk, kommer ej ihåg) ska ha hotat dem med att om han invaderade Sparta skulle han jämna allt med marken och utplåna dem fullständigt. Spartas svar var ett kort "Om". :)

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Last stand of the 300 spartans

Inlägg av Private Snafu » 4 april 2007, 15:31

Dokumentären ger också en annan infallsvinkel på varför de kunde hålla stånd som de gjorde. Dels givetvis tack vare deras träning. Men även att deras utrustning var betydligt lämpligare för denna typ av försvarsstrid som passet innebar. Perserna var mer lämpade för strid med hög rörlighet i öppnare landskap och hade därför förhållandevis ganska klent kroppskydd. Deras spjut skall också ha varit mycket kortare än hopliternas och därför helt enkelt inte räckt fram. Man liknar det vid strid mellan tungt infanteri och lätt infanteri där Xerses missbedömde de grekiska hopliternas stridskapacitet och falangens betydelse. Mao stångade de sig blodiga mot sköldmuren.

Sköldarna skiljde sig till exempel åt genom att grekerna hade träsköldar överdragna av brons medan perserna hade en lättare flätad variant. Vidare menar man att persernas bågar var för klena för att kunna tränga igenom rustningarna på spartanerna och att pilarna i princip bara studsade bort.
Man gör också en jämförelse mellan skydden på överkroppen. Hopliterna hade bröstplåtar i brons samt antikens variant av kevlarvästar (Linne, läder och bronsplåtar i laminat). Perserna å andra sidan hade betydligt lättare kroppskydd som gav sämre skydd.

Man går nästa så långt i dokumentären att Leonidas och gänget mkt väl kunde ha vunnit striden om inte Xerses lyckats gå runt dem. Eftersom persernas arme riskerade få problem med tillgången av proviant och skulle ha blivit tvingade att dra sig tillbaka om striden fortsatt. Vidare säger man att det inte finns några konkreta belägg för att det var någon grekisk förädare som visade perserna vägen.
Som anledning till de 300 spartanerna och 700 thespians (stavning?) sista strid menar man att de därmed gav de reterierande trupperna en chans att komma undan och återsamlas på ett annat ställe.

En sak som inte verkar nämnas så ofta men som jag stött på på vissa webbsidor. Är de slavar som lär ha deltagit i striden. Enligt nån uppgift på dessa sidor skall de spartanska trupperna haft med sig minst ca 3 slavar per soldat. Dvs i sådana fall kanske 900 man. Mao så kan det i slutstriden deltagit så många som 1900 man på grekiska sidan. Bortsett från eventuella tidigare förluster.

Ett annat lakoniskt uttalande. :D
Bild

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 april 2007, 00:20

Belisarius skrev:Den lakoniska "humorn" hos spartanerna bidrar onekligen till att de får speciell "aura" omkring sig. En annan sådan anekdot lär ha gått i stil med att någon kung (persisk eller grekisk, kommer ej ihåg) ska ha hotat dem med att om han invaderade Sparta skulle han jämna allt med marken och utplåna dem fullständigt. Spartas svar var ett kort "Om". :)
När den makedonske Filip stod för dörren skickade han först ett brev till spartanerna där han kom med rader av krav, varvid de kort svarade "Angående vad du skrev: Nej." Förtörnad av detta skickade han ett nytt kort brev och frågade om han skulle komma till dem som vän eller som fiende, varvid de svarade "Ingetdera". :)
Private Snafu skrev:En sak som inte verkar nämnas så ofta men som jag stött på på vissa webbsidor. Är de slavar som lär ha deltagit i striden. Enligt nån uppgift på dessa sidor skall de spartanska trupperna haft med sig minst ca 3 slavar per soldat. Dvs i sådana fall kanske 900 man. Mao så kan det i slutstriden deltagit så många som 1900 man på grekiska sidan. Bortsett från eventuella tidigare förluster.
Herodotos skriver att det strax efter vid Plataea gick 7 heloter på varje spartiat. Heloterna skulle där varit "lättbeväpnade" och deltog i slaglinjen. För några år sedan läste jag en bok som föreslog att heloterna skulle varit närvarande även vid Thermopyle i samma ratio, men inte nämns eftersom de var just heloter (slavar som stred för frihetens ideal passade inte in i grekerna och Herodotos världsbild, en paradox), baserat på plataea och andra källor. Alltså 2400 totalt. Herodotos beskriver en grav med inskrift där några lakedaimoner ligger begravda, där det står "... fyra tusenden män, Peloponnesiens folk". Det finns alltså utrymme för tolkning av antalet...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 april 2007, 07:38

http://www.svd.se/dynamiskt/rec_film/did_14969660.asp

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=636100

http://www.smp.se/article/798360_104-0-0-0

Här har ni några recensioner om ni är intresserade.
Har inte sett filmen men läst om rabaldret den skapat. Lätt road läste jag i morse att den kallades antiarabisk. Perser är väl inga araber, jag har större förståelse för att Iranierna lackat ur.
Ska man tro smålands posten måsten man nästan vara facist om man gillar filmen :) .

Tidsperioden´* är inte mitt favorit men jag kommer nog se filmen vad det lider.

Sonderling

* allt med svärd är samma tidsperiod :wink: :oops: .

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 5 april 2007, 08:20

Dûrion Annûndil skrev:Det finns alltså utrymme för tolkning av antalet...
Absolut, man får ta antalet 300 som ytterst symboliskt. Man ska inte heller glömma bort de thespianer (700 st) som deltog i striden (de dyker upp sent i filmen).

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 5 april 2007, 09:52

Jag såg premiären igår och vad ska man säga? Jag vet inte om man kan kalla en film snygg, men det är det bästa ordet jag kommer på för att beskriva den. Vissa scener upplevde jag som serierutor tagna direkt från albumet, stilfulla och ja, snygga. Gällande historisk ankytning och förankring måste jag säga att jag bryr mig inte om det. För mig är det en film gjord efter ett seriealbum och inget annat.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 april 2007, 17:22

Heloterna var väl inte slavar i ordets egentliga mening utan mer något motsvarande undersåtar.

mvh/ Daniel

Skriv svar