Quiz: Tidigmodern tid

Låst
Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 10 januari 2007, 12:16

Porträttet nedanför målat av David von Krafft föreställer en viss kung. Vilken?

/ Copernicus
Bilagor
kung.jpg
kung.jpg (70.25 KiB) Visad 962 gånger

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 10 januari 2007, 15:23

Uniformen ser ju svensk ut. Kan det vara Fredrik I i unga år innan han blev kung och begiven på mat, alkohol, jakt och (på?)unga flickor?

/P

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 11 januari 2007, 14:38

Intressant gissning Pewi! :) Ja, uniformen ser onekligen svenskt ut och mannen på porträttet är faktiskt rätt likt Fredrik I men det är inte den svenske kungen från Hessen.
Den av David von Karfft porträtterade kungen valdes 2 gånger till sitt lands regent och 2 gånger avsattes. Till sist blev han tack vore den franske kungen Ludvig XV ”duc de Lorraine et de Bar” och hans gestalt i form av ett monument vakar än i dag över den fransk staden Nancy.
En av hans döttrar gjorde en lysande ”karriär”, blev Frankrikes drottning och farmor till tre franska kungar: Ludvig XVI, Ludvig XVIII, och Karl X. Hon var också den enda franska drottningen som lär ha talat klingade … skånska. :)

Bilden nedanför visar hans familjeslott i hemlandet.
Bild

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 11 januari 2007, 16:35

Jaha, du. Här fick man lära sig mycket nytt. Vald till kung, då borde det förstås röra sig om Polen (även om vi förstås valt kung ett antal gånger här i landet oxå, även efter G I), och den enda polsk-franska drottning jag känner till är kvinnan vars efternamn jag alltid glömde när jag kom ut i Lovisa Ulrikas skrivrum på Drottningholm där det hänger ett magnifikt porträtt, Alltså Maria Lescznånting. :oops:

Och hennes pappa alltså. Här måste jag erkänna att jag var tvungen att ta till NE som hjälp, och lite bläddrande där ledde fram till Stanislaw Leszcinski, med reservation för stavningen.

Men att damen i fråga pratade svenska! Är det belagt? Det är ju i så fall veckans helt klart roligaste nördfakta. :D

/P

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 15 januari 2007, 19:14

Alldeles rätt! :) Det är Stanisław Leszczyński. Porträttet av den polske kungen iklädd svensk uniform målades på beställning av den svenska änkedrottning Hedvig Eleonora. Målningen skickades senare till Bender till Karl XII:s stor förtjusning. Det säges att Karl XII var så otålig att få se porträttet av Leszczyński att han gav order till statssekreteraren Casten Feif att ställa det direkt i hans sängkammare och omgående paketera upp.
Pewi skrev:Men att damen i fråga pratade svenska! Är det belagt? Det är ju i så fall veckans helt klart roligaste nördfakta. :D /P
Ja, Maria Leszczyńska som vistades i Sverige (som barn) under några år hann ”snappa upp” en hel del av det svenska språket. :wink:

Pewis fråga!

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 15 januari 2007, 22:00

Tack. Gustav II Adolf blev genom sitt gifte med Maria Eleonora av Brandenburg svåger med kurfursten Georg Wilhelm. Men genom sitt gifte blev han också svåger med en annan furste som också kom att bli en viktig allierad. Vem var han och i vilket land regerade han?

/P

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 januari 2007, 22:33

Pewi skrev:Tack. Gustav II Adolf blev genom sitt gifte med Maria Eleonora av Brandenburg svåger med kurfursten Georg Wilhelm. Men genom sitt gifte blev han också svåger med en annan furste som också kom att bli en viktig allierad. Vem var han och i vilket land regerade han?

/P
Jag gissar nu på Gábor Bethlen de Iktár som var regerande Fürst von Siebenbürgen mellan åren 1613 och 1629.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 16 januari 2007, 09:20

Japp. Gábor Bethlen de Iktár/Gabriel Bethlen, Fürst von Siebenbürgen eller Transylanien gifte sig 1626 med Catarina av Brandenburg och blev därmed, bland mycket annat, svåger med Gustav II Adolf. Ralfs fråga!

/P

blom109
Medlem
Kontakt:

Inlägg av blom109 » 29 januari 2007, 00:26

inte ens en gissning så jag släpper frågan fri

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 februari 2007, 00:34

Ralfs fråga!
Vem var den sista brittiska monarken att personligen leda sina trupper i krig och vilket sista fältslag var detta?

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 21 februari 2007, 15:10

Henrik VII gissar jag på och då var det väll nån gång under Rosornas krig. Men jag vet inte vilket slag

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 21 februari 2007, 15:31

Ralf Palmgren skrev:
Ralfs fråga!
Vem var den sista brittiska monarken att personligen leda sina trupper i krig och vilket sista fältslag var detta?
George II, inte George I som jag tänkte först. Dettingen 1743. En stor seger mot fransmännen.

Var detta svaret som efterfrågades?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 februari 2007, 15:58

Sumsar skrev: George II, inte George I som jag tänkte först. Dettingen 1743. En stor seger mot fransmännen.
King GEORGE II of Great Britain and Ireland (1727-1760) var den siste brittiske monarken att personligen leda sina trupper i krig och detta var i slaget vid Dettingen år 1743. Sumsar hade således rätt och får ställa nästa fråga. :)

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 26 februari 2007, 19:20

OK, jag tar och provar en fråga med lite friare svarsmöjligheter. Hur gick det till när Karl XI införde envälde i Sverige?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 februari 2007, 21:03

Sumsar skrev:OK, jag tar och provar en fråga med lite friare svarsmöjligheter. Hur gick det till när Karl XI införde envälde i Sverige?
Jag får göra en stor fråga kort, han tog bort adelns rättigheter och beslutade att han skulle ta alla beslut själv.

Stefan

Låst