Quiz: Tidigmodern tid
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
Intressant gissning Pewi!
Ja, uniformen ser onekligen svenskt ut och mannen på porträttet är faktiskt rätt likt Fredrik I men det är inte den svenske kungen från Hessen.
Den av David von Karfft porträtterade kungen valdes 2 gånger till sitt lands regent och 2 gånger avsattes. Till sist blev han tack vore den franske kungen Ludvig XV ”duc de Lorraine et de Bar” och hans gestalt i form av ett monument vakar än i dag över den fransk staden Nancy.
En av hans döttrar gjorde en lysande ”karriär”, blev Frankrikes drottning och farmor till tre franska kungar: Ludvig XVI, Ludvig XVIII, och Karl X. Hon var också den enda franska drottningen som lär ha talat klingade … skånska.
Bilden nedanför visar hans familjeslott i hemlandet.

Den av David von Karfft porträtterade kungen valdes 2 gånger till sitt lands regent och 2 gånger avsattes. Till sist blev han tack vore den franske kungen Ludvig XV ”duc de Lorraine et de Bar” och hans gestalt i form av ett monument vakar än i dag över den fransk staden Nancy.
En av hans döttrar gjorde en lysande ”karriär”, blev Frankrikes drottning och farmor till tre franska kungar: Ludvig XVI, Ludvig XVIII, och Karl X. Hon var också den enda franska drottningen som lär ha talat klingade … skånska.
Bilden nedanför visar hans familjeslott i hemlandet.

Jaha, du. Här fick man lära sig mycket nytt. Vald till kung, då borde det förstås röra sig om Polen (även om vi förstås valt kung ett antal gånger här i landet oxå, även efter G I), och den enda polsk-franska drottning jag känner till är kvinnan vars efternamn jag alltid glömde när jag kom ut i Lovisa Ulrikas skrivrum på Drottningholm där det hänger ett magnifikt porträtt, Alltså Maria Lescznånting.
Och hennes pappa alltså. Här måste jag erkänna att jag var tvungen att ta till NE som hjälp, och lite bläddrande där ledde fram till Stanislaw Leszcinski, med reservation för stavningen.
Men att damen i fråga pratade svenska! Är det belagt? Det är ju i så fall veckans helt klart roligaste nördfakta.
/P
Och hennes pappa alltså. Här måste jag erkänna att jag var tvungen att ta till NE som hjälp, och lite bläddrande där ledde fram till Stanislaw Leszcinski, med reservation för stavningen.
Men att damen i fråga pratade svenska! Är det belagt? Det är ju i så fall veckans helt klart roligaste nördfakta.
/P
- Copernicus Polonus
- Medlem
Alldeles rätt!
Det är Stanisław Leszczyński. Porträttet av den polske kungen iklädd svensk uniform målades på beställning av den svenska änkedrottning Hedvig Eleonora. Målningen skickades senare till Bender till Karl XII:s stor förtjusning. Det säges att Karl XII var så otålig att få se porträttet av Leszczyński att han gav order till statssekreteraren Casten Feif att ställa det direkt i hans sängkammare och omgående paketera upp.
Pewis fråga!
/ Copernicus
Ja, Maria Leszczyńska som vistades i Sverige (som barn) under några år hann ”snappa upp” en hel del av det svenska språket.Pewi skrev:Men att damen i fråga pratade svenska! Är det belagt? Det är ju i så fall veckans helt klart roligaste nördfakta./P
Pewis fråga!
/ Copernicus
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag gissar nu på Gábor Bethlen de Iktár som var regerande Fürst von Siebenbürgen mellan åren 1613 och 1629.Pewi skrev:Tack. Gustav II Adolf blev genom sitt gifte med Maria Eleonora av Brandenburg svåger med kurfursten Georg Wilhelm. Men genom sitt gifte blev han också svåger med en annan furste som också kom att bli en viktig allierad. Vem var han och i vilket land regerade han?
/P
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
King GEORGE II of Great Britain and Ireland (1727-1760) var den siste brittiske monarken att personligen leda sina trupper i krig och detta var i slaget vid Dettingen år 1743. Sumsar hade således rätt och får ställa nästa fråga.Sumsar skrev: George II, inte George I som jag tänkte först. Dettingen 1743. En stor seger mot fransmännen.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: