Snapphanar på SVT i jul
Snapphanar på SVT i jul
Kolla in
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... =section_3
Tricorne var väl knappast i användning 1678?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... =section_3
Tricorne var väl knappast i användning 1678?
-
frankenstein
- Ny medlem
Jag ser framemot serien men jag är rädd att den kommer att innehålla för många faktafel för att den ska bli njutbar. Tidigare historiska produktioner har jag bara suttit och retat mig på. Jag är dessutom beredd att satsa en inte alltför stor peng på att snapphanarna av någon outgrundlig anledning kommer att ha "Lidiningö-i" och Sthlms-dialekt. Vi får se.
Klart är att många skåningar kommer att bli förbannade och skånskpatriotismen kommer att visa sitt anlete igen.Mumma för Uno Rönndahl.
Klart är att många skåningar kommer att bli förbannade och skånskpatriotismen kommer att visa sitt anlete igen.Mumma för Uno Rönndahl.
- Fredrik Andersson
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Ingen som kommer ihåg serien "Göingehövdingen" som gick på svt för en säg 13-14 år sedan? Den handlade om snapphanar
Kolla länken nedan
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ingeh%C3%B6vdingen
Kolla länken nedan
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ingeh%C3%B6vdingen
- Kapten_Gars
- Medlem
- Royal Navy
- Medlem
Ja, historia var det ju inte. Om man struntar i att den hette "Snapphanar" och skulle utspela sig 1678 så tyckte jag att sista avsnittet var rätt spännande.
Handlingen var däremot väldigt egendomlig i vissa stycken, dök det t.ex. upp något problem kunde man ge sig på att Hedvig Sparre skulle dyka upp och ordna allting till det bästa. Ganska många rollfigurer verkade rätt korkade. Olof Geting borde t.ex. ha kunnat räkna ut att om han får sin gård bränd och familjen ihjälslagen för att han hyser snapphanar på gården så är det inte snapphanar som står för ihjälslående och brännande. Invånarna i den där byn som sköt på svenskarna sedan de hade fått belöning i förskott borde ha begripit att svenskarna inte skulle tycka om att bli beskjutna. En annan sak man förundrades över var snapphanarnas goda läkekött. En blev skjuten i ögat och en annan stucken i buken, men efter visst stönande, ojande och döende ansiktsuttryck var de snart uppe och hoppade som vanligt igen.
Sedan var det förstås ett väldigt "duande" i serien, grevar och baroner lade bort titlarna med vanligt folk lite hur som helst. Inte ens Karl XI gick säker.
Handlingen var däremot väldigt egendomlig i vissa stycken, dök det t.ex. upp något problem kunde man ge sig på att Hedvig Sparre skulle dyka upp och ordna allting till det bästa. Ganska många rollfigurer verkade rätt korkade. Olof Geting borde t.ex. ha kunnat räkna ut att om han får sin gård bränd och familjen ihjälslagen för att han hyser snapphanar på gården så är det inte snapphanar som står för ihjälslående och brännande. Invånarna i den där byn som sköt på svenskarna sedan de hade fått belöning i förskott borde ha begripit att svenskarna inte skulle tycka om att bli beskjutna. En annan sak man förundrades över var snapphanarnas goda läkekött. En blev skjuten i ögat och en annan stucken i buken, men efter visst stönande, ojande och döende ansiktsuttryck var de snart uppe och hoppade som vanligt igen.
Sedan var det förstås ett väldigt "duande" i serien, grevar och baroner lade bort titlarna med vanligt folk lite hur som helst. Inte ens Karl XI gick säker.
Peter Englund skriver idag om serien "Snapphanar" på sin nätdagbok (avd. Ord och Inga Visor):
Peter Englund skrev:Årets dramasatsning i SVT, "Snapphanar", är ett stycke historisk rappakalja. Att som 1600-talshistoriker pipa över klichéer och lista detaljfel känns som ett överflödigt pedanteri när den stora helheten är en sådan femstjärnors katastrof.
...
Länk