Snapphanar på SVT i jul

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Traveller
Medlem

Snapphanar på SVT i jul

Inlägg av Traveller » 7 augusti 2006, 23:20

Kolla in

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... =section_3

Tricorne var väl knappast i användning 1678?

Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Inlägg av Kabel » 19 augusti 2006, 14:56

Traveller skrev:Tricorne var väl knappast i användning 1678?
Tror knappast det. Uniformerna verkar också fel, alla verkar använda den blå enhetsunifomen. Den kom ju först 1687. Visserligen användes ungefär samma innan av vissa regementen.
/Frederic

frankenstein
Ny medlem

Inlägg av frankenstein » 9 oktober 2006, 09:52

Jag ser framemot serien men jag är rädd att den kommer att innehålla för många faktafel för att den ska bli njutbar. Tidigare historiska produktioner har jag bara suttit och retat mig på. Jag är dessutom beredd att satsa en inte alltför stor peng på att snapphanarna av någon outgrundlig anledning kommer att ha "Lidiningö-i" och Sthlms-dialekt. Vi får se.
Klart är att många skåningar kommer att bli förbannade och skånskpatriotismen kommer att visa sitt anlete igen.Mumma för Uno Rönndahl.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 9 oktober 2006, 14:51

Det ska också komma ett faktainriktat avsnitt, jag såg en artikel om inspelningen av det för några veckor sedan.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 16 oktober 2006, 10:48

Enligt seriens hemsida så har skådespelarna fått ut sitt manus även i inläst form på Göingeskånska. Detta skulle med andra ord borga för att "Lidingö-i" och "Djursholms-ä" inte skulle dyka upp. Vi får väl se...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 november 2006, 17:04

Några uppdateringar? :)

SVT verkar ganska förtegna, eller så kan jag inte söka som folk.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 19 november 2006, 00:50

Ingen som kommer ihåg serien "Göingehövdingen" som gick på svt för en säg 13-14 år sedan? Den handlade om snapphanar
Kolla länken nedan

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ingeh%C3%B6vdingen

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 19 november 2006, 05:43

Fast den serien handlade inte om Skånska kriget, utan om Karl X Gustavs krig med Danmark 1657-1660 och utspelar sig på jylland och inte i Skåne.

Användarvisningsbild
Royal Navy
Medlem

Inlägg av Royal Navy » 6 januari 2007, 16:12

Intressant vore att se och höra vad folktycker nu, när serien visats!!!!

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 6 januari 2007, 16:40

Ja, historia var det ju inte. Om man struntar i att den hette "Snapphanar" och skulle utspela sig 1678 så tyckte jag att sista avsnittet var rätt spännande.

Handlingen var däremot väldigt egendomlig i vissa stycken, dök det t.ex. upp något problem kunde man ge sig på att Hedvig Sparre skulle dyka upp och ordna allting till det bästa. Ganska många rollfigurer verkade rätt korkade. Olof Geting borde t.ex. ha kunnat räkna ut att om han får sin gård bränd och familjen ihjälslagen för att han hyser snapphanar på gården så är det inte snapphanar som står för ihjälslående och brännande. Invånarna i den där byn som sköt på svenskarna sedan de hade fått belöning i förskott borde ha begripit att svenskarna inte skulle tycka om att bli beskjutna. En annan sak man förundrades över var snapphanarnas goda läkekött. En blev skjuten i ögat och en annan stucken i buken, men efter visst stönande, ojande och döende ansiktsuttryck var de snart uppe och hoppade som vanligt igen.

Sedan var det förstås ett väldigt "duande" i serien, grevar och baroner lade bort titlarna med vanligt folk lite hur som helst. Inte ens Karl XI gick säker.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 8 januari 2007, 18:33

Peter Englund skriver idag om serien "Snapphanar" på sin nätdagbok (avd. Ord och Inga Visor):
Peter Englund skrev:Årets dramasatsning i SVT, "Snapphanar", är ett stycke historisk rappakalja. Att som 1600-talshistoriker pipa över klichéer och lista detaljfel känns som ett överflödigt pedanteri när den stora helheten är en sådan femstjärnors katastrof.
...
Länk

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 8 januari 2007, 20:53

En del fantastiska kommentarer till den Expressen-artikel som Peter Englund länkar till. En skriver bl.a. så här: "om ni inte minss så var skåne hotat att bli danskt år 1718 då major stenbock samlade skåningarna till skånes försvar MOT dansken".

Skriv svar