Tillägg -> Detta är offtopic som fan jag vet - sorry!
Andreas Wien skrev:OT:
Ett helt annat krig.
Jag såg en dokumentär (tror den hette Song My) om en av de soldater som var med i utrensningarna vid Song My i Vietnam...(...)... på 1980-talet.
Mvh Andreas Wien
Kan rekomendera en bok jag har - säkert svår att få tag på då den är från 1970 och utgiven på bokförlaget Pan/Nordstedts (pocket). Boken heter
Inte bara Song My - Amerikaner om kriget i Vietnam och är sammanställd av
Mark Lane - skriver inte författad då det är en mängd intervjuer med amerikanska soldater som slutfört sin tjänsgöring i Vietnam samt även amerikanska desertörer. Fruktansvärd läsning från personer som verkligen varit på plats - allt från horribel utbildning i "bootcamp" till beskrivningar av illdåd i Vietnam.
Här följer baksidestexten:
Den 16 mars 1968 ägde massakern i Song My rum, varvid mellan fem- och sexhundra bybor dödades av amerikanska soldater. Var Song My en enstaka händelse, en tillfällig kränkning av Haag-konventionens regler? I denna bok hävdas att så inte är fallet. Amerikanska soldater som deserterat från sina förband eller återvänt till sitt land efter slutförd tjänstgöring berättar här direkt om krigets vardag i Vietnam.
Det de berättar är en upprörande läsning, en skakande uppgörelse med ett krig som inte bara förstört ovärderliga värden i människoliv och ting utan också för att tala med bokens författare "förintat de värden som amerikaner en gång talade om med stolthet".
Mark Lane är en amerikansk advokat. Han väckte internationell uppmärksamhet med en kritisk bok om utredningen av Kennedymordet: Rush to judgement. Mark Lane är f. n. sysselsatt med en stor dokumentärfilm om Vietnamkriget. Vittnesmålen i denna bok utgör en del av detta hans större arbete.
--> Så står det - skyll inte på mig att språket är bra mysko ibland!
Hursomhelst så mådde jag verkligen illa när jag läste uppgifterna som dom amerikanska f.d. soldaterna lämnat. Riktigt vidriga beskrivningar av tortyr etc.
Visst får boken ses i ett historiskt perspektiv menär ändå väldigt objektiv (om detta nu finns)...