Vad läser du just nu?

Skriv svar
-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 25 oktober 2006, 18:52

Stang, Aaron (edt.) Robbie Robertson Guitar Tabs

Zetterling, Niklas: Tjerkassy 44: Inringningen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 oktober 2006, 22:00

"Dreadnought" av Robert Massie

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 27 oktober 2006, 00:00

Själv läser jag den senaste boken av Niclas Sennerteg "Tyskland talar".

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 27 oktober 2006, 14:44

Så fort uppgiften till kursen jag läser är avslutad kan jag äntligen börja på Anders Johanssons Den glömda armén. Den har stått i bokhyllan i ett par veckor nu och lockat på mig, men ikväll åker den fram till slut!

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 30 oktober 2006, 11:39

Operation Garbo - första delen. Läste böckerna för flera år sedan, nu när jag läser om dem är de faktiskt ruskigt bra (om man tar dem för vad de är - thrillers).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 31 oktober 2006, 07:36

Den mörka dalen av Piers Brandon.
Handlar om trettiotalet eller mellankrigstiden, och de totalitära rörelser som poppade upp då. Nazismen, kommunismen, fascismen och japansk militarism.
Mest förvånad är jag nog över att så många förståd att Versaille fördraget skulle leda till ett nytt krig. Detta trodde jag var en senare insikt.

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 31 oktober 2006, 08:29

Scharnhorst, av Alf R Jacobsen

MVH

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 7 november 2006, 16:19

Läste förresten nyligen ut mitt parallellläsningsprojekt - Winston Churchills verk om sex volymer "Andra Världskriget". Tog dryga året att läsa, fast då läste jag kanske några timmar varannan vecka bara (lite svår att ta med på spårvagnen..)

Öppenhjärtigt skrivit, och det är en speciell känsla att läsa om saker utifrån hur någon så centralt som Churchill resonerade. I kontrast till att läsa till exempel böcker skrivna av historiker - som kanske visserligen har mer rätt i fakta - men där resonemang och stämningarna blir stumma genom att de malts ett varv till innan de kommit på pränt.

Stort, i många avseenden.

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 9 november 2006, 21:06

Håller på med "(nästan )Samtligas nedgång och fall" av Will Cuppy. Helfestlig bok från 1950 där författaren i essälikande kapitel behandlar diverse historiska personers förehavanden.

Herr Nilsson
Medlem

Inlägg av Herr Nilsson » 9 november 2006, 22:14

Det trettioåriga kriget - Europa i brand 1618-1648 (Lars Eriksson Wolke m.fl)

Hade tyvärr redan köpt boken då jag läste här på forumet att den inte höll någon vidare kvalitet, men jag tyckte det verkade lite dumt att slänga den bara för det. Intressant är den ändå.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 november 2006, 12:41

Wooster skrev:Läste förresten nyligen ut mitt parallellläsningsprojekt - Winston Churchills verk om sex volymer "Andra Världskriget". Tog dryga året att läsa, fast då läste jag kanske några timmar varannan vecka bara (lite svår att ta med på spårvagnen..)

Öppenhjärtigt skrivit, och det är en speciell känsla att läsa om saker utifrån hur någon så centralt som Churchill resonerade. I kontrast till att läsa till exempel böcker skrivna av historiker - som kanske visserligen har mer rätt i fakta - men där resonemang och stämningarna blir stumma genom att de malts ett varv till innan de kommit på pränt.

Stort, i många avseenden.
Faktiskt en bok ute i dagarna just om hur Churchill (journalist/färfattare/politiker) 'stal' historien om 2:a VK till sin egen fördel då han var väl medveten om sin egen historiska betydelse - och - ville, dels vara 'först på plan', vilket han var, dels hugga i sten riktigheten av sin egen politik. Har tyvärr glömt titeln - men 'stenhuggningen' har uppenbarligen lyckats. Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 november 2006, 16:19

varjag skrev: Faktiskt en bok ute i dagarna just om hur Churchill (journalist/färfattare/politiker) 'stal' historien om 2:a VK till sin egen fördel då han var väl medveten om sin egen historiska betydelse - och - ville, dels vara 'först på plan', vilket han var, dels hugga i sten riktigheten av sin egen politik. Har tyvärr glömt titeln - men 'stenhuggningen' har uppenbarligen lyckats. Varjag
Har du någon aning om författare, titel eller motsvarande? :)

Min uppfattning om boken går faktiskt lite stick i stäv med ett resonemang som ovanstående - för att vara någon som precis vunnit ett världskrig så är boken ganska självkritisk.

Det enda jag reagerade på var hur Churchill beskrev britterna som det mest enade och självuppoffrande folket i världen - det var väl inte riktigt sant.

Sedan återfinns ju till exempel de tappra polska kavalleristerna i boken, men de skall nog snarare skyllas på att man på den tiden faktiskt inte visste bättre.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 11 november 2006, 13:04

Zetterlings/Tamelanders "Avgörandets Ögonblick" för tredje gången. Måste fräscha upp mina kunskaper om utbrytningen i Normandie innan jag på allvar sätter igång med Call of Duty 3.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 november 2006, 10:16

Läste igår Gyllenhaal & Gebhardt: Slaget om Nordkalotten (bättre sent en aldrig). Föredömligt kortfattad men samtidigt brett upplagd och med sällsynt fördomsfria skildringar av både de inblandade stridande parterna och situationen i Sverige. Om någon har rekommendationer av andra böcker i liknande stil är jag mycket intresserad.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 november 2006, 13:09

Plockade upp Max Hastings "Harmageddon" i pocketformat på vägen till tåget i lördags. Alltid nåt att plöja igenom.

Skriv svar