Vad läser du just nu?
-
Torbjörn J
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Den mörka dalen av Piers Brandon.
Handlar om trettiotalet eller mellankrigstiden, och de totalitära rörelser som poppade upp då. Nazismen, kommunismen, fascismen och japansk militarism.
Mest förvånad är jag nog över att så många förståd att Versaille fördraget skulle leda till ett nytt krig. Detta trodde jag var en senare insikt.
Sonderling
Handlar om trettiotalet eller mellankrigstiden, och de totalitära rörelser som poppade upp då. Nazismen, kommunismen, fascismen och japansk militarism.
Mest förvånad är jag nog över att så många förståd att Versaille fördraget skulle leda till ett nytt krig. Detta trodde jag var en senare insikt.
Sonderling
Läste förresten nyligen ut mitt parallellläsningsprojekt - Winston Churchills verk om sex volymer "Andra Världskriget". Tog dryga året att läsa, fast då läste jag kanske några timmar varannan vecka bara (lite svår att ta med på spårvagnen..)
Öppenhjärtigt skrivit, och det är en speciell känsla att läsa om saker utifrån hur någon så centralt som Churchill resonerade. I kontrast till att läsa till exempel böcker skrivna av historiker - som kanske visserligen har mer rätt i fakta - men där resonemang och stämningarna blir stumma genom att de malts ett varv till innan de kommit på pränt.
Stort, i många avseenden.
Öppenhjärtigt skrivit, och det är en speciell känsla att läsa om saker utifrån hur någon så centralt som Churchill resonerade. I kontrast till att läsa till exempel böcker skrivna av historiker - som kanske visserligen har mer rätt i fakta - men där resonemang och stämningarna blir stumma genom att de malts ett varv till innan de kommit på pränt.
-
Ostrobothnia
- Medlem
-
Herr Nilsson
- Medlem
Faktiskt en bok ute i dagarna just om hur Churchill (journalist/färfattare/politiker) 'stal' historien om 2:a VK till sin egen fördel då han var väl medveten om sin egen historiska betydelse - och - ville, dels vara 'först på plan', vilket han var, dels hugga i sten riktigheten av sin egen politik. Har tyvärr glömt titeln - men 'stenhuggningen' har uppenbarligen lyckats. VarjagWooster skrev:Läste förresten nyligen ut mitt parallellläsningsprojekt - Winston Churchills verk om sex volymer "Andra Världskriget". Tog dryga året att läsa, fast då läste jag kanske några timmar varannan vecka bara (lite svår att ta med på spårvagnen..)
Har du någon aning om författare, titel eller motsvarande?varjag skrev: Faktiskt en bok ute i dagarna just om hur Churchill (journalist/färfattare/politiker) 'stal' historien om 2:a VK till sin egen fördel då han var väl medveten om sin egen historiska betydelse - och - ville, dels vara 'först på plan', vilket han var, dels hugga i sten riktigheten av sin egen politik. Har tyvärr glömt titeln - men 'stenhuggningen' har uppenbarligen lyckats. Varjag
Min uppfattning om boken går faktiskt lite stick i stäv med ett resonemang som ovanstående - för att vara någon som precis vunnit ett världskrig så är boken ganska självkritisk.
Det enda jag reagerade på var hur Churchill beskrev britterna som det mest enade och självuppoffrande folket i världen - det var väl inte riktigt sant.
Sedan återfinns ju till exempel de tappra polska kavalleristerna i boken, men de skall nog snarare skyllas på att man på den tiden faktiskt inte visste bättre.
Läste igår Gyllenhaal & Gebhardt: Slaget om Nordkalotten (bättre sent en aldrig). Föredömligt kortfattad men samtidigt brett upplagd och med sällsynt fördomsfria skildringar av både de inblandade stridande parterna och situationen i Sverige. Om någon har rekommendationer av andra böcker i liknande stil är jag mycket intresserad.
/ Probstner
/ Probstner
- Belisarius
- Medlem