varför stöttade USA röda Khmererna?
..jo, men hur många liv kan vietnams invasion ha kostat..??..en handfull soldater (20.000?) plus en mindre mängd civila under flygbombningar och dylikt...det var ju inte direkt så att Hanoi gick in och massakrerade hela byar och sköt civila..Yllle skrev:Saken är den att man brukar räkna ut döda med hjälp av två folkräkningar, en före Lon Nol och en efter Vietnams invasion.
Finns det någon kommunistisk stat som INTE dängt ihjäl en himla massa oliktänkare?
Kina,Sovjet & Co verkar iallafall varit glada i sagda syssla.
(Och kom nu inte med det sedvanliga snyftandet om att de inte var "riktiga kommunister" för med sådana argument så kan man lika gärna skylla förintelsen på Hitler och hävda att Nazsimen aldrig omsatts i praktiken och så vidare...)
Att kapitalismen gör vad som helst för pengar är ju uppenbart så deras skuld i slika frågor torde vara tämligen onödigt att debattera, och dessutom är den en långt mindre samlad ideologi än kommunismne eller fascismen eller naismen.
Kina,Sovjet & Co verkar iallafall varit glada i sagda syssla.
(Och kom nu inte med det sedvanliga snyftandet om att de inte var "riktiga kommunister" för med sådana argument så kan man lika gärna skylla förintelsen på Hitler och hävda att Nazsimen aldrig omsatts i praktiken och så vidare...)
Att kapitalismen gör vad som helst för pengar är ju uppenbart så deras skuld i slika frågor torde vara tämligen onödigt att debattera, och dessutom är den en långt mindre samlad ideologi än kommunismne eller fascismen eller naismen.
Det är väl inget "snyftande", märkligt ordval f.ö., att hävda att sann kommunism aldrig existerat. Kommunism är, enligt marx' modell, slutfasen, då staten har avvecklat sig själv och klasslöshet/jämlikhet har uppnåtts. Att nationalistbolsjeviken Stalin var en galen maktmissbrukare råder det väl inga tvivel om, ej heller att "kommunismen" i många länder använts blott i maktsyfte.Fläsket skrev: Och kom nu inte med det sedvanliga snyftandet om att de inte var "riktiga kommunister" för med sådana argument så kan man lika gärna skylla förintelsen på Hitler och hävda att Nazsimen aldrig omsatts i praktiken och så vidare...)
Men vad menar du med "med sådana argument så kan man lika gärna skylla förintelsen på Hitler"? Är man helt från vettet om man anser att den mannen bär skuld till förintelsen och Nazitysklands brott?
mvh ingmar
Nej men jag menar att man särskiljer Hitler och Nazismen om man går på sådana argumentsspår (Finns den frasen alls i svenska språket?).
Dvs. man säger "Nazismen är snäll, men Hitler var dum".
Att skilja ideologien och dess ledare åt är alltså INTE acceptabelt.
Samma gäller de kommunistiska statsbildningarna.
Detta torde framgå rätt tydligt av mina tidigare inlägg.
Stalin må för övrigt ha varit skvatt galen och så även Lenin men övertygade kommunister var de och så även Mao.
Deras stater var kommunistiskt baserade. Det går inte att komma ifrån.
Nu är jag visserligen ganska förtjust i Castro (även han kommunist) men han är också benägen att göra saker mot sina meningsmotståndare på hemmaplan. Jag gillar honom främst för det snygga skägget och cigarrerna.
Deras stater var kommunistiskt baserade. Det går inte att komma ifrån.
Nu är jag visserligen ganska förtjust i Castro (även han kommunist) men han är också benägen att göra saker mot sina meningsmotståndare på hemmaplan. Jag gillar honom främst för det snygga skägget och cigarrerna.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Nu är ju skillnaden mellan dessa båda ideologier (om man nu kan kalla nazismen för en ideologi) och dess ursprung milsvid. Men jag vet att det har blivit mycket populärt att jämföra de båda, särskilt efter murens fall (Personligen tycker jag det är korkat, men har förståelse för att vissa människor måste jämföra och på det viset skapa referensramar för att själva kunna förstå).
När det gäller Hitler och nazismen, så är det ju i det fallet så att Hitler inte bara genomförde utan också "uppfann" nazismen. Nazismen grundar sig på hans sjuka idéer och åsikter. Varken Stalin eller Mao var upphovsmän till den ideologi de påstod sig företräda. Precis som Anno skriver framgår det ju tydligt, både i Mein Kampf och partiprogrammet, att den nazistiska ideologien i sig är rasorienterad och hatisk mot judarna. Således kan man säga att Hitler, i egenskap av nazismens grundare OCH ledare, visst bar skulden till förintelsen.
Vad beträffar kommunismen under 1900-talet kan sägas att den var i de allra flesta fall där den uppträdde definierad av bolsjevikerna och deras sekteristiska och elitistiska tolkning av marx läror. Faktum är att bolsjevikerna först någon gång 1918-1919 (strax innan uppättandet av komintern) började kalla sig kommunister.
mvh ingmar
Nähä, varför är det inte det inte acceptabelt att särskilja en ledare och hans ideologi? Pinochet kallade sig själv liberal, kan man då säga att det är "liberalismens brott" att tusentals chilenare avrättades och torterades under hans styre?Fläsket skrev:Nej men jag menar att man särskiljer Hitler och Nazismen om man går på sådana argumentsspår (Finns den frasen alls i svenska språket?).
När det gäller Hitler och nazismen, så är det ju i det fallet så att Hitler inte bara genomförde utan också "uppfann" nazismen. Nazismen grundar sig på hans sjuka idéer och åsikter. Varken Stalin eller Mao var upphovsmän till den ideologi de påstod sig företräda. Precis som Anno skriver framgår det ju tydligt, både i Mein Kampf och partiprogrammet, att den nazistiska ideologien i sig är rasorienterad och hatisk mot judarna. Således kan man säga att Hitler, i egenskap av nazismens grundare OCH ledare, visst bar skulden till förintelsen.
Vad beträffar kommunismen under 1900-talet kan sägas att den var i de allra flesta fall där den uppträdde definierad av bolsjevikerna och deras sekteristiska och elitistiska tolkning av marx läror. Faktum är att bolsjevikerna först någon gång 1918-1919 (strax innan uppättandet av komintern) började kalla sig kommunister.
mvh ingmar
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jag lyfter upp den här gamla tråden. Från och till brukar Birgitta Dahls berömmande citat (som hon senare gjorde "en pudel" på) från inledningen av khmerepoken tas upp, i de mest skiftande sammanhang.
Med anledning av trådens ämne undrar jag om någon vet citat från amerikanska poltiker som också uttalar beröm för Pol Pot. Mest av nyfikenhet, och pga att julhelgens lokaltidningsläsande avslöjar en bildningsnivå hos vissa lokala politiker som står i bjärt kontrast mot deras höga aggressivitet, vill jag så att säga inventera beståndet...
Vet någon bildad skalmanit något? Helst vill jag ju ha det från en förhållandevis säker källa och inte någon extremistsida...
Mvh Petter
Med anledning av trådens ämne undrar jag om någon vet citat från amerikanska poltiker som också uttalar beröm för Pol Pot. Mest av nyfikenhet, och pga att julhelgens lokaltidningsläsande avslöjar en bildningsnivå hos vissa lokala politiker som står i bjärt kontrast mot deras höga aggressivitet, vill jag så att säga inventera beståndet...
Vet någon bildad skalmanit något? Helst vill jag ju ha det från en förhållandevis säker källa och inte någon extremistsida...
Mvh Petter
- Perra
- Medlem
Jag vet inte så mycket om detta, men det som är mest tänkbart är väl att det helt enkelt handlar om ett försök till revanch från amerikanernas sida. De har ju alltid hamnat på samma sida som skummisarna vid nåt tillfälle, "din fiendes fiende är din vän" är något som de gått efter, men som kanske inte alltid är så lyckat.
Hehe, vad har de nu sagt då stjärnstrutarna?Gutekrigaren skrev
och pga att julhelgens lokaltidningsläsande avslöjar en bildningsnivå hos vissa lokala politiker som står i bjärt kontrast mot deras höga aggressivitet, vill jag så att säga inventera beståndet...![]()