Ryska vägarna 75 år efter Barbarossa

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Betraktelse på ryskt vägnät

Inlägg av Martin Lundvall » 7 oktober 2006, 03:57

Hans skrev:Äsch, tills Martin slutar att aspirera på att vara s.k. journalist i aftonpressen och visar en riktig väg och inte ett spårvagnsspår - så kan vi vara lugna.
Det är en riktig väg bara det att det råkar ligga spårvagnspår på vägen.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 oktober 2006, 06:07

Martin Lundvall skrev:
Hans skrev:Äsch, tills Martin slutar att aspirera på att vara s.k. journalist i aftonpressen och visar en riktig väg och inte ett spårvagnsspår - så kan vi vara lugna.
Det är en riktig väg bara det att det råkar ligga spårvagnspår på vägen.

/Martin
:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 oktober 2006, 15:45

Seså, nu får vi skicka Martin på en tur från Lenin...öhremm, St Petersburg till Vladivostok - han får stanna var femte kilometer och ta en bild - då får vi sanningen :lol:

Ryska vägar:
Bild

Bild

Bild

Från http://www.rosavtodor.ru/en/ där säkert Martin kan hitta mer matnyttigt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 oktober 2006, 16:14

Betalar du? Lättast är om du går på restaurang igen och jag kommer inom några dagar vara rik igen. :P

Visst har de fina vägar i Ryssland, titta bara på denna. Vänstersvängen blir till en fröjd.

/Martin
Bilagor
leftturn.jpg
leftturn.jpg (58.61 KiB) Visad 4641 gånger

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 7 oktober 2006, 16:19

Vänstersvängen blir till en fröjd.
Det vill till att hålla huvudet på skaft... 8O :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 oktober 2006, 16:32

Martin Lundvall skrev:Lättast är om du går på restaurang igen och jag kommer inom några dagar vara rik igen. :P
Det där var slag under bältet, eller snarare plånboken, jag skall nog anmäla dig till någon moderator eller så :P :lol: För de som inte förstår kan ni söka på franska poliser och ryska banditer.

Var försiktig då det finns viss risk att jobbet skickar mig till Moskva inom det kommande året :D

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 7 oktober 2006, 17:28

Måste medge att vägarna ser hemska ut. Har de alltid varit så dåliga, eller beror det bara på dåligt underhåll senaste åren?

När jag var i Storbritannien såg allt fint ut i centrala London. Men när man kom ut till övriga delen av landet var det fullt med hål i gatorna. Man undrar om det är någon typiskt svensk grej att ha fina vägar?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 7 oktober 2006, 17:37

Fantastisk vänstersväng, var finns denna skönhet i verkligheten?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 oktober 2006, 18:38

I nordvästra Moskva. Jag hittar ingen tyvärr ingen bra karta över Moskva. Bilden är för övrigt från en vägatlas, med andr ord inget överdrivet.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 oktober 2006, 00:20

En - observation på tågresa genom Sibirien, var att de flesta byar vid järnvägen, tycktes ha en eller ett par gamla bandfordon med lastflak, av omisskännligt militär karaktär, liknande de ryssarna använder i Antarktis. Då oftast lite eller ingen asfalt syntes till, var dom säkert nödvändiga transportmedel vid menföre, Varjag

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 oktober 2006, 01:03

Löwe skrev:Man undrar om det är någon typiskt svensk grej att ha fina vägar?
Då har du missat t ex Riksväg 364 mellan Burträsk och Skellefteå... :|

/Johan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 oktober 2006, 13:22

Martin Lundvall skrev:Intressanta siffror Hans, jag har dock läst uppgifter om det motsatta men jag kan inte komma ihåg i vilken bok.

/Martin
En titt PÅ JORDGLOBEN...visar ju att en väg Moskva-Lena(floden) är ett gigantiskt företag....Jag har googlat mig trött på att hitta ngn karta över vägens sträckning???
Har du någon Martin? Tydligen inträffade denna stockning efter regn och på ngn känslig...vet du var? sträcka....Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 oktober 2006, 13:48

Ja, jag sökte och hittade information om just detta fast på ryska. Sträckningen ska vara mellan stolparna 905 kilometer till 1056, jag antar att det är sträckningen från Jakutsk de menar. Sträckan det rör sig om är 105 kilometer, hur det nu passar in. Händelsen inträffade den 16 september, och myndigheterna försöker nu komma på hur de ska lösa situationen.
Sen fortsätter man att berätta om att ingen dog, men att en föddes samt att mat var det ont om men som tur var fastnade även en hel del lastbilar i stockningen däribland en lastbil fullastad med vodka. Hjälten är utnämnd till en traktorförare som drog upp bilar och hjälpte till oavbrutet.
Vägen är vad de kallar en federal trasse, vilket jag tolkar som en riksväg.

Här är en artikel från en tidning i Jakutsk http://www.yaweek.ru/article.aspx?id=180, tyvärr endast på ryska.

/Martin

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 oktober 2006, 18:54

Martin Lundvall skrev:I nordvästra Moskva. Jag hittar ingen tyvärr ingen bra karta över Moskva. Bilden är för övrigt från en vägatlas, med andr ord inget överdrivet.

/Martin
Google Earth to the rescue. :D

Bild

Jag ritade in färdvägen också, for your convenience..det är c:a 5 km NV om centrum.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 8 oktober 2006, 20:15

Johan Elisson skrev:
Löwe skrev:Man undrar om det är någon typiskt svensk grej att ha fina vägar?
Då har du missat t ex Riksväg 364 mellan Burträsk och Skellefteå... :|

/Johan
Ja - jag har missat hela "polardelen" :P av Svea Rike också för den delen. Har aldrig varit i Norrland i hela mitt liv. Troligen kommer jag inte åka dit heller. Finns ju bara snö och pingviner där ändå... :wink:

Skriv svar