Fältklerisiet under Johan III
-
nissedruva
- Medlem
Fältklerisiet under Johan III
Jag undrar om nån kan hjälpa mig att redogöra lite fakta om fältklerisiet under Johan III styre, anledningen är att en av mina anfädrer var superintendent för organisationen 1568 och några år framåt, han blev sedemera hovpredikant och innan var han skolad präst i Skara så jag antar att det är nått kyrkligt ämbete kanske "fältkyrkorganisationen" eller nått, jag måste erkänna att jag inte har sån stor kunskap kring det. Skulle uppskatta all information då jag faktiskt inte har hittat något på nätet.
organisation, syfte, osv skulle vara intressant att veta
edit: ett mindre "r" nu
organisation, syfte, osv skulle vara intressant att veta
edit: ett mindre "r" nu
Senast redigerad av 1 nissedruva, redigerad totalt 11 gånger.
Re: Fältklerisiet under Johan III
stavningen ser mysko ut, du själv stavar det på två olika sätt. Gissar det är därför du inte hittar nåt.nissedruva skrev: då jag faktiskt inte har hittat något på nätet.
Ytterligare en fundering är att vokabulären är sannolikt fortfarande katolsk-inspirerad.
Är inte heller säker på att de använde ordet superintendent...
Om jag skall spåna, roten till kler är just kyrklig, prästerskap o dyl. I polskan är faktiskt ordet kler lite gammaldags för prästerskap i gemen...
Kanske att du inte tittar så förtvivlat efter detta udda ord, utan försöker hitta nåt om fältpräst-organisaionen på den tiden...
-
nissedruva
- Medlem
hittade en text om honom: http://runeberg.org/famijour/1875/0038.html
Georgius Marci hette han, texten om honom börjar på 1:a sidans mittdel.
Där stavar dom "fältklereciet" vilket inte hjälpte mig så mycket,
Georgius Marci hette han, texten om honom börjar på 1:a sidans mittdel.
Där stavar dom "fältklereciet" vilket inte hjälpte mig så mycket,
ja. Klereciet tycks alltså vara ordet.
Jag googlade, fann ordet nämnd i förbigående på två ställen, kan stämma att med klereciet menas ungefär samma som med polskans kler, dvs prästerskapet i allmänhet...
Titeln superintendent nämns i uppslagsboken ja, därmed inte sagt att titeln användes 1568. Chef över??
Fältöverkaplan på dagens svenska?
Jag googlade, fann ordet nämnd i förbigående på två ställen, kan stämma att med klereciet menas ungefär samma som med polskans kler, dvs prästerskapet i allmänhet...
Titeln superintendent nämns i uppslagsboken ja, därmed inte sagt att titeln användes 1568. Chef över??
-
nissedruva
- Medlem
jadu har ingen anning själv....hmm verkar vara svårare än vad jag trott att hitta svaren...men tack för att du försöker StefanStefan skrev:ja. Klereciet tycks alltså vara ordet.
Är det inte troligt att den militära haft en organisation liknande den civilia kyrkoorganisationen? Då borde superintendentens arbete ha varit som överinspektör över fältprästerna. Den viktigaste uppgiften borde ha varit att se till att fältprästerna inte predikade något som stod i konflikt med myndigheternas religösa syn, och att deras handel och vandel i övrigt inte stod i konflikt med det allmänt påbjudna.
-
nissedruva
- Medlem
Din teori verkar mest trolig...tack för hjälpen!FBQ skrev:Är det inte troligt att den militära haft en organisation liknande den civilia kyrkoorganisationen? Då borde superintendentens arbete ha varit som överinspektör över fältprästerna. Den viktigaste uppgiften borde ha varit att se till att fältprästerna inte predikade något som stod i konflikt med myndigheternas religösa syn, och att deras handel och vandel i övrigt inte stod i konflikt med det allmänt påbjudna.