Fältklerisiet under Johan III

Skriv svar
nissedruva
Medlem

Fältklerisiet under Johan III

Inlägg av nissedruva » 9 augusti 2006, 21:44

Jag undrar om nån kan hjälpa mig att redogöra lite fakta om fältklerisiet under Johan III styre, anledningen är att en av mina anfädrer var superintendent för organisationen 1568 och några år framåt, han blev sedemera hovpredikant och innan var han skolad präst i Skara så jag antar att det är nått kyrkligt ämbete kanske "fältkyrkorganisationen" eller nått, jag måste erkänna att jag inte har sån stor kunskap kring det. Skulle uppskatta all information då jag faktiskt inte har hittat något på nätet.

organisation, syfte, osv skulle vara intressant att veta

edit: ett mindre "r" nu
Senast redigerad av 1 nissedruva, redigerad totalt 11 gånger.

Stefan
Medlem

Re: Fältklerisiet under Johan III

Inlägg av Stefan » 11 augusti 2006, 11:56

nissedruva skrev: då jag faktiskt inte har hittat något på nätet.
stavningen ser mysko ut, du själv stavar det på två olika sätt. Gissar det är därför du inte hittar nåt.

Ytterligare en fundering är att vokabulären är sannolikt fortfarande katolsk-inspirerad.

Är inte heller säker på att de använde ordet superintendent...

Om jag skall spåna, roten till kler är just kyrklig, prästerskap o dyl. I polskan är faktiskt ordet kler lite gammaldags för prästerskap i gemen...

Kanske att du inte tittar så förtvivlat efter detta udda ord, utan försöker hitta nåt om fältpräst-organisaionen på den tiden...

nissedruva
Medlem

Inlägg av nissedruva » 11 augusti 2006, 14:58

hittade en text om honom: http://runeberg.org/famijour/1875/0038.html

Georgius Marci hette han, texten om honom börjar på 1:a sidans mittdel.

Där stavar dom "fältklereciet" vilket inte hjälpte mig så mycket,

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 11 augusti 2006, 18:21

ja. Klereciet tycks alltså vara ordet.
Jag googlade, fann ordet nämnd i förbigående på två ställen, kan stämma att med klereciet menas ungefär samma som med polskans kler, dvs prästerskapet i allmänhet...

Titeln superintendent nämns i uppslagsboken ja, därmed inte sagt att titeln användes 1568. Chef över??

Fältöverkaplan på dagens svenska?

nissedruva
Medlem

Inlägg av nissedruva » 11 augusti 2006, 20:38

Stefan skrev:ja. Klereciet tycks alltså vara ordet.
Jag googlade, fann ordet nämnd i förbigående på två ställen, kan stämma att med klereciet menas ungefär samma som med polskans kler, dvs prästerskapet i allmänhet...

Titeln superintendent nämns i uppslagsboken ja, därmed inte sagt att titeln användes 1568. Chef över??

Fältöverkaplan på dagens svenska?
jadu har ingen anning själv....hmm verkar vara svårare än vad jag trott att hitta svaren...men tack för att du försöker Stefan :)

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 11 augusti 2006, 22:14

"Kleresi" är den stavning man ska använda i SAOB.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 11 augusti 2006, 22:32

Arvid Gierow skrev en bok som hette "Bidrag till det svenska militärkyrkoväsendets historia". Tyvärr är den mest inriktad på krigsartiklar, straff o.dyl. än på prästerskapets organisation.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 11 augusti 2006, 22:55

Klerikal finns ju än idag i vardagssvenskan... det är iaf samma rot...

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 12 augusti 2006, 13:58

Är det inte troligt att den militära haft en organisation liknande den civilia kyrkoorganisationen? Då borde superintendentens arbete ha varit som överinspektör över fältprästerna. Den viktigaste uppgiften borde ha varit att se till att fältprästerna inte predikade något som stod i konflikt med myndigheternas religösa syn, och att deras handel och vandel i övrigt inte stod i konflikt med det allmänt påbjudna.

nissedruva
Medlem

Inlägg av nissedruva » 19 augusti 2006, 13:07

FBQ skrev:Är det inte troligt att den militära haft en organisation liknande den civilia kyrkoorganisationen? Då borde superintendentens arbete ha varit som överinspektör över fältprästerna. Den viktigaste uppgiften borde ha varit att se till att fältprästerna inte predikade något som stod i konflikt med myndigheternas religösa syn, och att deras handel och vandel i övrigt inte stod i konflikt med det allmänt påbjudna.
Din teori verkar mest trolig...tack för hjälpen! :D

Skriv svar