Tv-serien Rome
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Är det bara jag som stör mig på den brittiska engelskan de talar i serien? Det känns stundtals som om jag kolllar på "pride and prejudice" fast 1800-tals kostymerna är utbytta mot sina antika motsvarigheter. Brittisk engelska associeras för mig med något helt annat än antiken men ändå har det blivit en fix ide för filmmakare att skådespelarna ska prata på med bred engelsk accent.
Bättre då med amerikansk engelska som vi är så vana med annars vad gäller storproduktioner.
Bättre då med amerikansk engelska som vi är så vana med annars vad gäller storproduktioner.
Skulle snarare säga tvärtom, hellre brittisk engelska än släpig amerikansk-engelska.Zero skrev:Är det bara jag som stör mig på den brittiska engelskan de talar i serien? Det känns stundtals som om jag kolllar på "pride and prejudice" fast 1800-tals kostymerna är utbytta mot sina antika motsvarigheter. Brittisk engelska associeras för mig med något helt annat än antiken men ändå har det blivit en fix ide för filmmakare att skådespelarna ska prata på med bred engelsk accent.
Costners Robin Hood-film var en mardröm.
Brittisk engelska känns mer ålderdomlig och passar därför bättre in, enligt min mening
/CvD
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jo många verkar föredra det så vilket jag tycker är väldigt märkligt.CvD skrev:Skulle snarare säga tvärtom, hellre brittisk engelska än släpig amerikansk-engelska.Zero skrev:Är det bara jag som stör mig på den brittiska engelskan de talar i serien? Det känns stundtals som om jag kolllar på "pride and prejudice" fast 1800-tals kostymerna är utbytta mot sina antika motsvarigheter. Brittisk engelska associeras för mig med något helt annat än antiken men ändå har det blivit en fix ide för filmmakare att skådespelarna ska prata på med bred engelsk accent.
Costners Robin Hood-film var en mardröm.
Brittisk engelska känns mer ålderdomlig och passar därför bättre in, enligt min mening
/CvD
Dessutom är amerikansk engelska mer "ålderdomligt" än brittisk engelska. Amerikansk engelska har långt fler likheter med den äldre engelskan från 1600-1750 än vad dagens brittiska engelska har. Släpig amerikans engelska vill inte jag heller höra utan vanlig standardamerikanska.
Det allra häftigaste vore förstås om det var italienska skådisar (det närmaste som finns idag antar jag) samt att de pratade klassisk latin men det skulle aldrig bli en komersiell succe antar jag. Att se skådespelare som uppenbarligen ser ut att vara anglo-saxer samt pratar en bred brittisk engelska gör att serien känns mycket mindre trovärdig men jag tycker om den ändå.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Gibsons film körde ju stenhårt på latin och arameiska, gick alldeles utmärkt. En massa snack om den men jag kan inte minnas någon som kommenterade den som "otillgänglig" el.dyl. p.g.a. språket (en minnesvärd kommentar var dock hon som trodde att Armenien var inblandat
).
Brittisk engelska låter alltid bättre.
Brittisk engelska låter alltid bättre.
Fast dåtidens italienare såg ju inte exakt ut som dagens. Kevin McKidd (som spelar Vorenus) är t.ex. inte helt olik vissa byster av Julius Caesar och Octavianus var nog blondare än de flesta av dagens invånare i Rom.Zero skrev:Att se skådespelare som uppenbarligen ser ut att vara anglo-saxer samt pratar en bred brittisk engelska gör att serien känns mycket mindre trovärdig men jag tycker om den ändå.
Det kan vara möjligt. Fastjust buster var väl ofta väldigt idealiserade?Fast dåtidens italienare såg ju inte exakt ut som dagens. Kevin McKidd (som spelar Vorenus) är t.ex. inte helt olik vissa byster av Julius Caesar och Octavianus var nog blondare än de flesta av dagens invånare i Rom.
Det skulle förresten inte ha stört mig ett dugg om de pratat latin i serien.