Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 17 juli 2006, 13:21

Funderar också på att införskaffa "Kursk". Rapportera gärna vad du tycker om den när du tagit dig igenom den!

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 17 juli 2006, 16:08

Laddat upp i sommarvärmen med lite läsning om efterkrigstiden i Sverige och Europa... "Det röda hotet" av Anna-Maria Ekengren och "Nationens livsfråga" av Magnus Hjort, båda om Kalla krigets Sverige samt Anthony Loyds "My war gone by, I miss it so" om Jugoslaviens sönderfall.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 19 juli 2006, 21:25

Sarvi skrev:Laddat upp i sommarvärmen med lite läsning om efterkrigstiden i Sverige och Europa... "Det röda hotet" av Anna-Maria Ekengren
Ann-Marie, ifall nån får för sig att söka på den. :) Henrik Oscarsson är väl också med på båten? Bra att du påminde mig, har haft den utlånad ett par år och den är snygg i hyllan.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 20 juli 2006, 00:07

Jag tror jag ska ge Frans G Bengtssons "Karl XII:s levnad" en ny chans. :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 20 juli 2006, 00:30

Läste för någon dag sen ut Åke Jönssons bok "Fotboll: hur världens största sport växte fram".

Jag är ganska ointresserad av fotboll som sport men fann ändå boken intressant eftersom den mer fokuserade på utvecklingen av spelet och dess roll i samhället än dra gamla fotbollsspelare och resultat till leda.

Ett hyggligt ledigt och levande språk också - källkritiker kan dock bli något frustrerade, men så är boken mer populärhistorisk än vetenskaplig.

Titeln är dock rätt missvisande, den handlar väldigt lite om världen; Nästan hela boken fokuserar på England utom det första kapitlet som handlar om de absolut ursprungliga bollspelen i världen och det sista kapitlet som handlar om Sverige. Dessutom är tidsramen ganska snäv - från fotbollen och rugbyns intåg i England fram till början av förra seklet bara. Men i VM-tider vill man ha klatschiga titlar.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 20 juli 2006, 09:49

Schwalbe skrev:Jag tror jag ska ge Frans G Bengtssons "Karl XII:s levnad" en ny chans. :)
Det är den sannerligen värd, bästa bok jag läst, 2 och en halv gång också :) . Nu när man sitter på göteborgsposten och jobbar så finns det tid till att läsa "krig och kultur" av John Keegan eftersom göteborgarna är så fasligt nöjda med sin tidning att de aldrig ringer å klagar :P . Hm nåja, en och annan har ju nåt att säga.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 20 juli 2006, 10:04

Det tysta kriget av Vladislav Sevic, en nästan ny bok som handlar om oljans betydelse och hur energifrågan har påverkat USA och västvärlden sedan tidigt 1990-tal.

Sevic är ganska kritisk till bl a USA, och kanske är domedagstonerna lite väl dramatiska (men när temat är olja måste ju också oljans betydelse vara stor) men med lite tolerans och distans som läsare går det ändå bra.

Ett par roliga anekdoter (som jag missat själv):

Slobodan Milosevic gratulerade i telegram kuppmakarna i Moskva i augusti 1991, vilket lade grunden till dennes senare pariaposition i västvärlden.

Carl Bildt kritiserade häftigt NATO:s bombningar i JUgoslavien 1999 i bl a sitt digitala veckobrev.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 20 juli 2006, 11:44

Har börjat semestern med en bok av Dick Harrison , "Om gud vill det" Nordiska korsfarare under medeltiden.

Vem vet .. Jag kanske träffar på Arn ? :P

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 26 juli 2006, 11:47

Nu så är det dags att läsa Arrianos den stores verk om Alexander den store. Kommer bli väldigt intressant...det gäller väl emellertid att ha det källkritiska ögat vaket, kanske även lite mer än om det gällt en nutida författare.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 26 juli 2006, 16:36

Starship Troopers av Robert A. Heinlein.

Tror inte den behöver introduceras närmare.

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 26 juli 2006, 16:41

Brennpunkte Westkuste av Halvor Sperrbund

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 26 juli 2006, 19:20

"Avgörandets ögonblick", trevlig upplevelse efter att ha plöjt igenom "Da Vinci koden" med en halvdan gäspning.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 juli 2006, 19:33

Belisarius skrev:Starship Troopers av Robert A. Heinlein.

Tror inte den behöver introduceras närmare.
Det tror jag -
Wikipedia skrev:This may explain the great dissimilarity between the book and the film, and the uproar among Heinlein's fans when the movie was released.
Saxar rubrikerna: "Allegations of militarism - Allegations of fascism - Allegations of utopianism - Criticism of corporal punishment - Allegations of racism"... Och det redan före internet. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Starship_Troopers

Själv läser jag om den mkt intressanta boken med den lite onödigt säljande titeln Dinosaurierna och dödens krater av Walter Alvarez, om hur man kom underfund med hur det var ett meteoritnedslag som fick död på dinosaurierna m.fl.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 26 juli 2006, 22:06

Tack till Petter för att han rättade mig på författarnamnet där. :) Måste bara återkomma och rekommendera Loyds "My war gone by, I miss it so" till alla som är det minsta intresserade av konflikten på Balkan ur ett markperspektiv. Det är absolut ingen objektiv bok, tvärtom snarare, utan en självbiografi/memoarbok ur ett mycket personligt perspektiv. Det är inga större ansatser till analys av krigets orsaker, dess förlopp eller slut. Det är frontjournalistik av renaste slag nästan helt igenom boken - men vilken frontjournalistik! Jag började läsa den efter jobbet och slutade inte förrän klockan fem på natten - sträckläsning.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 26 juli 2006, 23:05

Började precis läsa The Nine Questions People Ask About Judaism av Dennis Prager.

Skriv svar