Vad läser du just nu?
- Fredrik Andersson
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ann-Marie, ifall nån får för sig att söka på den.Sarvi skrev:Laddat upp i sommarvärmen med lite läsning om efterkrigstiden i Sverige och Europa... "Det röda hotet" av Anna-Maria Ekengren
Mvh Petter
Läste för någon dag sen ut Åke Jönssons bok "Fotboll: hur världens största sport växte fram".
Jag är ganska ointresserad av fotboll som sport men fann ändå boken intressant eftersom den mer fokuserade på utvecklingen av spelet och dess roll i samhället än dra gamla fotbollsspelare och resultat till leda.
Ett hyggligt ledigt och levande språk också - källkritiker kan dock bli något frustrerade, men så är boken mer populärhistorisk än vetenskaplig.
Titeln är dock rätt missvisande, den handlar väldigt lite om världen; Nästan hela boken fokuserar på England utom det första kapitlet som handlar om de absolut ursprungliga bollspelen i världen och det sista kapitlet som handlar om Sverige. Dessutom är tidsramen ganska snäv - från fotbollen och rugbyns intåg i England fram till början av förra seklet bara. Men i VM-tider vill man ha klatschiga titlar.
Jag är ganska ointresserad av fotboll som sport men fann ändå boken intressant eftersom den mer fokuserade på utvecklingen av spelet och dess roll i samhället än dra gamla fotbollsspelare och resultat till leda.
Ett hyggligt ledigt och levande språk också - källkritiker kan dock bli något frustrerade, men så är boken mer populärhistorisk än vetenskaplig.
Titeln är dock rätt missvisande, den handlar väldigt lite om världen; Nästan hela boken fokuserar på England utom det första kapitlet som handlar om de absolut ursprungliga bollspelen i världen och det sista kapitlet som handlar om Sverige. Dessutom är tidsramen ganska snäv - från fotbollen och rugbyns intåg i England fram till början av förra seklet bara. Men i VM-tider vill man ha klatschiga titlar.
- Perra
- Medlem
Det är den sannerligen värd, bästa bok jag läst, 2 och en halv gång ocksåSchwalbe skrev:Jag tror jag ska ge Frans G Bengtssons "Karl XII:s levnad" en ny chans.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det tysta kriget av Vladislav Sevic, en nästan ny bok som handlar om oljans betydelse och hur energifrågan har påverkat USA och västvärlden sedan tidigt 1990-tal.
Sevic är ganska kritisk till bl a USA, och kanske är domedagstonerna lite väl dramatiska (men när temat är olja måste ju också oljans betydelse vara stor) men med lite tolerans och distans som läsare går det ändå bra.
Ett par roliga anekdoter (som jag missat själv):
Slobodan Milosevic gratulerade i telegram kuppmakarna i Moskva i augusti 1991, vilket lade grunden till dennes senare pariaposition i västvärlden.
Carl Bildt kritiserade häftigt NATO:s bombningar i JUgoslavien 1999 i bl a sitt digitala veckobrev.
Sevic är ganska kritisk till bl a USA, och kanske är domedagstonerna lite väl dramatiska (men när temat är olja måste ju också oljans betydelse vara stor) men med lite tolerans och distans som läsare går det ändå bra.
Ett par roliga anekdoter (som jag missat själv):
Slobodan Milosevic gratulerade i telegram kuppmakarna i Moskva i augusti 1991, vilket lade grunden till dennes senare pariaposition i västvärlden.
Carl Bildt kritiserade häftigt NATO:s bombningar i JUgoslavien 1999 i bl a sitt digitala veckobrev.
- Perra
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
-
Andreas Leandoer
- Utsparkad
- Fredrik Andersson
- Medlem
Det tror jag -Belisarius skrev:Starship Troopers av Robert A. Heinlein.
Tror inte den behöver introduceras närmare.
Saxar rubrikerna: "Allegations of militarism - Allegations of fascism - Allegations of utopianism - Criticism of corporal punishment - Allegations of racism"... Och det redan före internet.Wikipedia skrev:This may explain the great dissimilarity between the book and the film, and the uproar among Heinlein's fans when the movie was released.
http://en.wikipedia.org/wiki/Starship_Troopers
Själv läser jag om den mkt intressanta boken med den lite onödigt säljande titeln Dinosaurierna och dödens krater av Walter Alvarez, om hur man kom underfund med hur det var ett meteoritnedslag som fick död på dinosaurierna m.fl.
Tack till Petter för att han rättade mig på författarnamnet där.
Måste bara återkomma och rekommendera Loyds "My war gone by, I miss it so" till alla som är det minsta intresserade av konflikten på Balkan ur ett markperspektiv. Det är absolut ingen objektiv bok, tvärtom snarare, utan en självbiografi/memoarbok ur ett mycket personligt perspektiv. Det är inga större ansatser till analys av krigets orsaker, dess förlopp eller slut. Det är frontjournalistik av renaste slag nästan helt igenom boken - men vilken frontjournalistik! Jag började läsa den efter jobbet och slutade inte förrän klockan fem på natten - sträckläsning.