det där är inte ett argument. ett argument måste gå att motbevisa eller testa.Nissemumrik skrev:Jaså du! Nu vill jag verkligen veta vad du grundar det på, LasseA? VAR har du hittat vetenskapliga belägg (som inte kan bemötas), för att Gud INTE existerar?!LasseA skrev: gud förblir som den eldsprutande draken ett påhitt utan grund.![]()
Grund eller ej, påståenden om Gud som påhitt kräver uppbackning..
Mvh,
// Nissemumrik
bevisa för mig att en eldsprutande drake på baksidan av jupiter inte finns. det går inte men vad säger ditt sunda förnuft? och pekar någon vetenskap på att en sådan drake skulle finnas? skulle det där vara ett bra argument för att tro på gud eller vad som helst så skulle alla gå runt och leva i fantasier. varför tro om man inte har något att gå på överhuvudtaget? ska jag gå i kyrkan och tro på jesus och alla hans övernaturliga bedrifter, tro på enhörningar, skapeleteorin, 10 budorden, himmel och helevet, bibeln eller annan valfri religion enbart på argumentet att det inte går att motbevisa?
författaren och astronomen carl sagan skrev en bra sak; "när folk ska köpa en begagnad bil är de snabba att använda skeptisism, men när det kommer till gudar, ufon och pseudovetenskap köper många hela konceptet."
vidare är det personen som kommer med påståendet att gud finns som står för bevisföringen. just för att jag inte ska kontra med att kräva att du ska motbevisa draken. om du inte lyckas med det är då chansen 50/50 eller hur ska vi tolka det..?
överhuvudtaget visar sådana argument att personen inte har särskilt djupa kunskaper inom området. men det är kul att diskutera hur som helst. det finns massor av intressant litteratur kring ateism som jag gärna tipsar om, om det finns intresse.
"Grund eller ej, påståenden om Gud som påhitt kräver uppbackning"
det verkar ju onekligen inte gälla åt andra hållet. ni lurar bara er själva, jag har ingen personlig vinning av att övertala er. men peseudovetenskap blir inte mer sanning för det. och vad är gud för något? bibeln är till största delen motbevisad. någon personlig gud man själv definerar håller visserligen lika hög (låg) trovärdighet men visar ännu tydligare på ett rent önsketänkande.