Sverige 500-800-talet
Sverige 500-800-talet
Jag skulle vilja öppna ett ämne om Sveriges mörka tid, kring 500-800-talet och om de få fakta man faktiskt vet. ALL information om epoken är välkommen, dock så begränsas det till FÖRE vikingatidens början kring år 800.
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Precis vad jag tänkte föreslå Stefan, tackar.
Jag antar att det är denna tråd du syftar på?
viewtopic.php?t=21057
Vad det gäller den aktuella tidsperioden så vill jag hålla med om att den var "mörk och kall", men inte ur något metereologiskt perspektiv utan ur ett källmässigt. Jag antar att det är det som Henriksson syftar på. Givetvis hände det mycket under denna period, men det är bara det att vi har ytterst lite fakta att gå på, trovärdig sådan i alla fall.
/Robert Sköld
viewtopic.php?t=21057
Vad det gäller den aktuella tidsperioden så vill jag hålla med om att den var "mörk och kall", men inte ur något metereologiskt perspektiv utan ur ett källmässigt. Jag antar att det är det som Henriksson syftar på. Givetvis hände det mycket under denna period, men det är bara det att vi har ytterst lite fakta att gå på, trovärdig sådan i alla fall.
/Robert Sköld
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu tog du nästan orden ur mig, visst är jag medveten om att Henriksson menade med mörk och kall, att det inte hände så mycket i Sverige under denna tidsperiod. Jo, jag syftade till denna tråd.Robert Sköld skrev:Precis vad jag tänkte föreslå Stefan, tackar.Jag antar att det är denna tråd du syftar på?
viewtopic.php?t=21057
/Robert Sköld
Stefan
- Ralf Palmgren
- Medlem
Finns det inte arkeologiska fynd, fornlämningar och artefakter som arkeologerna kan använda sig av i den arkeologiska forskningen om denna förhistoriska tidsperiod som brukar kallas för Vendeltiden i Sveriges historia?Vad det gäller den aktuella tidsperioden så vill jag hålla med om att den var "mörk och kall", men inte ur något metereologiskt perspektiv utan ur ett källmässigt. Jag antar att det är det som Henriksson syftar på. Givetvis hände det mycket under denna period, men det är bara det att vi har ytterst lite fakta att gå på, trovärdig sådan i alla fall.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jo, det finns givetvis, men inga direkta skriftliga dokument. Hittar man exempelvis en grav med en skelett som bär spår av huggvapen, så kan man räkna ut vad som hände(bragt om livet, avrättning[straff] eller olycka), men inget dokument som visar på vad som egentligen hände.Ralf Palmgren skrev:Finns det inte arkeologiska fynd, fornlämningar och artefakter som arkeologerna kan använda sig av i den arkeologiska forskningen om denna förhistoriska tidsperiod som brukar kallas för Vendeltiden i Sveriges historia?Vad det gäller den aktuella tidsperioden så vill jag hålla med om att den var "mörk och kall", men inte ur något metereologiskt perspektiv utan ur ett källmässigt. Jag antar att det är det som Henriksson syftar på. Givetvis hände det mycket under denna period, men det är bara det att vi har ytterst lite fakta att gå på, trovärdig sådan i alla fall.
Stefan
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag håller självfallet med om att det finns inga direkta skriftliga dokument från den här tiden. Vi måste komma ihåg att vi nu rör oss i förhistorisk tid då det finns ytterst få om inga omnämnanden. Historikers främsta redskap i den historievetenskapliga forskningen är det skrivna ordet dvs undersökning av text under de tidsperioder som kallas historisk tid. Nu rör vi oss som sagt i förhistorisk tid och således kan vi inte utgå från samma vetenskapliga metoder som används inom historievetenskaplig forskning. Vi är således tvungna att använda oss av arkeologiska forskningsmetoder och andra discipliner. Materialet dikterar metoden.Jo, det finns givetvis, men inga direkta skriftliga dokument. Hittar man exempelvis en grav med en skelett som bär spår av huggvapen, så kan man räkna ut vad som hände(bragt om livet, avrättning[straff] eller olycka), men inget dokument som visar på vad som egentligen hände.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Tiden mellan folkvandringstiden och vikingatiden i Sveriges historia brukar vanligtvis kallas för Vendeltiden och är som sagt en förhistorisk tidsperiod mellan ungefär år 550 och 793 / 800. Således är Vendeltiden en tidsperiod under Järnåldern (500 f.Kr. - 1000-talet). För ytterligare information kolla "Vendeltiden" på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Vendeltiden
Som sagt så är detta en arkeologisk tidsperiod och eftersom jag inte är arkeolog så är jag inte direkt någon expert på arkeologisk forskning och förhistorisk tid. Hoppas att någon av arkeologerna på Skalman kan berätta mer om denna enligt mig mycket intressanta tidsperiod.Även i arkeologisk bemärkelse är väl järnåldern relativt fattig, på fynd alltså? Jämfört med bronsåldern; färre gravar, färre prylar... Har jag för mig.
Re: Sverige 500-800-talet
Fast det är många som idag menar att vikingatiden nog ska skjutas bakåt ett eller ett halvt årundraden. Bl.a. den norske arkeologen Björn Myhre hävdar detta.pajfarmor skrev:Jag skulle vilja öppna ett ämne om Sveriges mörka tid, kring 500-800-talet och om de få fakta man faktiskt vet. ALL information om epoken är välkommen, dock så begränsas det till FÖRE vikingatidens början kring år 800.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Sverige 500-800-talet
Det håller jag med om, samt att man även kan skjuta fram den. De medeltida kungarna och jarlarnas strandhugg i Baltikum och Finland är i princip samma sak som vikingarna ägnade sig åt, om än inte lika långt rent geografiskt.herulen skrev:Fast det är många som idag menar att vikingatiden nog ska skjutas bakåt ett eller ett halvt årundraden. Bl.a. den norske arkeologen Björn Myhre hävdar detta.pajfarmor skrev:Jag skulle vilja öppna ett ämne om Sveriges mörka tid, kring 500-800-talet och om de få fakta man faktiskt vet. ALL information om epoken är välkommen, dock så begränsas det till FÖRE vikingatidens början kring år 800.