Några noter jag ställde samman när jag funderade på vad huset ska symbolisera, (notera att jag ingalunda gjort ett ordentligt försök att kolla fakta, jag bara kladdade lite medan jag skrev av texten från bilderna)"KONUNGA WAL OCH HYLLNINGAR ÄRO FORDOM HÄR SKEDDA. KONUNG STENKIL 1060 K. INGE K. MAGNUS | LADULÅS D. I 1276 K. MAG. SMEK D. II 1319 K.ERIC D. XIII 1396. K.CHRISTOPHER 1441 K.CARL D.VIII 1448. K. CHRISTIAN D.I 1457. | RIKSF. STEN STURE D.YNGRE 1512 FLERE BERÄTTELSER LÄS TÖRNERS DISS 1700 RUDBECKS ATL: SCHEFFERUS DE | UPSALIA WEXIONIUS ENBERGS OM UPLAND. TUNELD ÖFVER SVERIG. MED FLERA."
Kung Stenkil skall ha blivit hyllad vid Mora, och är den förste kände kungen som i så fall blivit det. Han föddes senast 1028 i Aldejuborg i Ryssland (Gårdarike), där hans far Ragnvald Ulfsson av Västergötland var jarl. Efter faderns död följde Stenkil sin mor till Sverige när hon gifte om sig med kung Edmund Gammal. Stenkil själv gifte sig med kung Anunds dotter och fick på så sätt en mycket stark position. Stenkil avled 1066 i sjukdom.
Inskriften nämner inte kung Halsten. Han regerade 1067-1070 samt var medregent till Inge d.ä. under dennes första period vid makten men hans position var den gången underordnad Inge. Han ska ha hyllats vid Mora.
Inskriftens "kung Inge" torde syfta på Inge d.ä. Han är väl känd även om de flesta svenskar nog inte känner igen hans namn - han är nämligen den uppsalakung som fördrevs sedan han vägrat att förrätta blotet, och sedan efterträddes av sin svåger Blot-Sven. Tre år senare återkom Inge och återtog tronen med vapenmakt samt ska ha förstört hednatemplet. Tiden i flykt tillbringade han i Västergötland och han hade säkert stöd antingen av folk därifrån eller från Danmark, eller bådadera. Inges regeringstid var 1079-1084 och 1087-1110.
Det finns också en Inge d.y. Halstensson (regent 1118-1125). Han ska ha blivit förgiftad i Östergötland. Han kan ha varit regent även före 1118, och samregerade i så fall antagligen med sin bror Filip (efter Inge d.ä.).
Kung Ragnvald (Knaphövde) nämns inte i inskriften. Han kan ha regerat 1125-1126. Efter hyllande vid Mora skall han under sin eriksgata ha struntat i det stadgade gisslanförfarandet och slagits ihjäl, antingen vid Götene eller vid Karleby.
En kung Magnus Henriksson (I vissa källor Magnus II, men ibland saknas han vilket förklarar att Magnus Ladulås ibland får talet II, ibland III) valdes vid Mora 1160 men valet bekräftades aldrig av götarna och dessa skall under Karl Sverkersson ha anfallit honom vid Örebro och Magnus dödades. Magnus var dotterson till kung Ragnvald och var den som besegrade Erik den helige.
Kung Knut Långe, sonsonson till Erik den helige, född omkring 1200, regerade 1229-1234. Han blev kung genom ett uppror han ledde, och och hyllades vid Mora år 1229.
Magnus Ladulås (Birgersson) regerade 1275-1290, efter det är historien lättare att följa.
Kung Birger Magnusson föddes 1280, utropades till tronföljare 1281 och när fadern dog 1290 hyllades Birger vid Mora. Han regerade med vissa besvär fram till 1318, då han efter Nyköpings gästabud tvingats i landsflykt och sedan hans son (Magnus) tillfångatagits och dött. Birger begravdes i Ringsteds domkyrka.
1362 skall Håkan Magnusson ha valts vid Mora stenar. Inskriften utelämnar honom.
Albrekt av Mecklenburg regerade 1364-1389. Hans hyllning vid Mora ägde rum 1365 och var enligt vissas sätt att se på saken olaglig.
Erik XIII är mer känd som Erik av Pommern.
Christopher är förstås Kristofer av Bayern, unionskung 1441-1448. Han valdes i Arboga 1440 och hyllades vid Mora 1441.
De ursprungliga stenarna försvann, antagligen genom Sten Stures försorg. Sture kan ha velat förhindra att danska kungar använt stenarna.
(Om någon på rak arm kan det nuvarande husets historia så skulle det vara trevligt att höra, annars lär jag fiska fram den tids nog. Jag tror det finns nån liten historia över huset och stenarna i Upplads fonrminnesförenings årsskrift från inte alltför länge sen.)
Jag tog ett gäng andra bilder också, bland annat den suveräna runstenen U 678 vid Skokloster och runblocket U 687 inte långt därifrån, jag ska visa dem senare (ikväll om det hinns med).