En liten nationaldagsutflykt - Mora stenar

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

En liten nationaldagsutflykt - Mora stenar

Inlägg av Olof Ekström » 6 juni 2004, 19:35

Efter en härlig utflykt till Skokloster (underbart att barnen äntligen är så stora att de klarar en entimmas guidad visning) tog vi en annan väg hem och kom på så vis förbi Mora stenar, så jag knäppte lite kort och tittade lite grann (ska lägga upp bilder snart). Det är möjligt att det går att bli insläppt i huset, det finns åtminstone en liten informationsskylt därinne som omöjligt kan läsas utifrån. Vinkeln är inget vidare för fotografering men jag lyckades i alla fall få tydbara bilder av texten uppe under taket, högst upp på väggarna. Så här lyder den,
"KONUNGA WAL OCH HYLLNINGAR ÄRO FORDOM HÄR SKEDDA. KONUNG STENKIL 1060 K. INGE K. MAGNUS | LADULÅS D. I 1276 K. MAG. SMEK D. II 1319 K.ERIC D. XIII 1396. K.CHRISTOPHER 1441 K.CARL D.VIII 1448. K. CHRISTIAN D.I 1457. | RIKSF. STEN STURE D.YNGRE 1512 FLERE BERÄTTELSER LÄS TÖRNERS DISS 1700 RUDBECKS ATL: SCHEFFERUS DE | UPSALIA WEXIONIUS ENBERGS OM UPLAND. TUNELD ÖFVER SVERIG. MED FLERA."
Några noter jag ställde samman när jag funderade på vad huset ska symbolisera, (notera att jag ingalunda gjort ett ordentligt försök att kolla fakta, jag bara kladdade lite medan jag skrev av texten från bilderna)

Kung Stenkil skall ha blivit hyllad vid Mora, och är den förste kände kungen som i så fall blivit det. Han föddes senast 1028 i Aldejuborg i Ryssland (Gårdarike), där hans far Ragnvald Ulfsson av Västergötland var jarl. Efter faderns död följde Stenkil sin mor till Sverige när hon gifte om sig med kung Edmund Gammal. Stenkil själv gifte sig med kung Anunds dotter och fick på så sätt en mycket stark position. Stenkil avled 1066 i sjukdom.

Inskriften nämner inte kung Halsten. Han regerade 1067-1070 samt var medregent till Inge d.ä. under dennes första period vid makten men hans position var den gången underordnad Inge. Han ska ha hyllats vid Mora.

Inskriftens "kung Inge" torde syfta på Inge d.ä. Han är väl känd även om de flesta svenskar nog inte känner igen hans namn - han är nämligen den uppsalakung som fördrevs sedan han vägrat att förrätta blotet, och sedan efterträddes av sin svåger Blot-Sven. Tre år senare återkom Inge och återtog tronen med vapenmakt samt ska ha förstört hednatemplet. Tiden i flykt tillbringade han i Västergötland och han hade säkert stöd antingen av folk därifrån eller från Danmark, eller bådadera. Inges regeringstid var 1079-1084 och 1087-1110.

Det finns också en Inge d.y. Halstensson (regent 1118-1125). Han ska ha blivit förgiftad i Östergötland. Han kan ha varit regent även före 1118, och samregerade i så fall antagligen med sin bror Filip (efter Inge d.ä.).

Kung Ragnvald (Knaphövde) nämns inte i inskriften. Han kan ha regerat 1125-1126. Efter hyllande vid Mora skall han under sin eriksgata ha struntat i det stadgade gisslanförfarandet och slagits ihjäl, antingen vid Götene eller vid Karleby.

En kung Magnus Henriksson (I vissa källor Magnus II, men ibland saknas han vilket förklarar att Magnus Ladulås ibland får talet II, ibland III) valdes vid Mora 1160 men valet bekräftades aldrig av götarna och dessa skall under Karl Sverkersson ha anfallit honom vid Örebro och Magnus dödades. Magnus var dotterson till kung Ragnvald och var den som besegrade Erik den helige.

Kung Knut Långe, sonsonson till Erik den helige, född omkring 1200, regerade 1229-1234. Han blev kung genom ett uppror han ledde, och och hyllades vid Mora år 1229.

Magnus Ladulås (Birgersson) regerade 1275-1290, efter det är historien lättare att följa.

Kung Birger Magnusson föddes 1280, utropades till tronföljare 1281 och när fadern dog 1290 hyllades Birger vid Mora. Han regerade med vissa besvär fram till 1318, då han efter Nyköpings gästabud tvingats i landsflykt och sedan hans son (Magnus) tillfångatagits och dött. Birger begravdes i Ringsteds domkyrka.

1362 skall Håkan Magnusson ha valts vid Mora stenar. Inskriften utelämnar honom.

Albrekt av Mecklenburg regerade 1364-1389. Hans hyllning vid Mora ägde rum 1365 och var enligt vissas sätt att se på saken olaglig.

Erik XIII är mer känd som Erik av Pommern.

Christopher är förstås Kristofer av Bayern, unionskung 1441-1448. Han valdes i Arboga 1440 och hyllades vid Mora 1441.

De ursprungliga stenarna försvann, antagligen genom Sten Stures försorg. Sture kan ha velat förhindra att danska kungar använt stenarna.

(Om någon på rak arm kan det nuvarande husets historia så skulle det vara trevligt att höra, annars lär jag fiska fram den tids nog. Jag tror det finns nån liten historia över huset och stenarna i Upplads fonrminnesförenings årsskrift från inte alltför länge sen.)

Jag tog ett gäng andra bilder också, bland annat den suveräna runstenen U 678 vid Skokloster och runblocket U 687 inte långt därifrån, jag ska visa dem senare (ikväll om det hinns med).

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 6 juni 2004, 23:06

Här är några av bilderna från idag -

Bild
Den suveräna ryttarbilden på U678, baksidan (dvs den sida som saknar text).(högre upplösning)

Baksidan (stor)
Ryttaren på framsidan (stor)
Framsidan (stor)
Ryttaren på baksidan, detalj (stor)
Baksidan (stor)
Ryttaren på framsidan (stor)
Framsidan (stor)
Framsidan (stor)
Texten lyder "Andvettr ok GullæifR ok Gunnarr ok Horsi ok RolæifR letu ræisa stæin at Þorð, faður sinn. Fotr hiogg runaR." Fot har inte gjort några andra stenar med avvikande ornamentik och stilen hör snarare hemma i Vendeltid, varför det har föreslagits att en äldre ristad sten återanvänts. Helt otroligt verkar det inte, bilderna är verkligen annorlunda.

Mora stenar,
Mora stenar, huset (stor)
Mora stenar, huset (stor)
Mora stenar, resterna (stor)
Mora stenar, resterna (stor)

Flyttblock med runinskrift, U 687.
Hela blocket (stor)
Ristningen (stor)
Texten lyder "Runa let gæra mærki at Spiallbuða ok at Svæin ok at Andvett ok at Ragnar, syni sina ok Hælga/Ængla, ok Sigrið at Spiallbuða, bonda sinn. Hann vaR dauðr i Holmgarði i Olafs kirkiu. ØpiR risti runaR." Öpir har ristat, och stilen känns igen. Sven, Andvetter och Ragnar har dött, liksom Spjallbode som blivit dödad i S:t Olofs kyrka i Holmgård. Om jag läser texten rätt så är det fyra bröder det handlar om, deras mor Runa och Spjallbodes fru Sigrid har beställt ristningen. Lite klurigare vem Hälga kan vara - jag antar att hon är fru till någon av bröderna eller kanske deras syster, och att också hon har dött. Att Spjallbode skulle haft två fruar verkar lite otroligt (det var så jag läste det först).

Den som så önskar kan se lite fler bilder här. Bilderna i registret kommer i omvänd tidsordning.
Senast redigerad av 3 Olof Ekström, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 7 juni 2004, 00:33

I all enkelhet,

huset som nu hyser "Mora stenar" uppfördes enligt NF Uggleupplagan 1770 och förvaltas av Riksantikvarieämbetet. Stenarna "fridlystes" 1886 (men torde väl nu falla under fornminneslagen). Själva byggnaden är f.ö. byggnadsminnesmärkt.

Gustav Vasa lär - inte helt förvånande - ha sökt stenarna som Sture förstört, men inte hittat just något. Det verkar som om samlingen stenar kan ha kontinuerligt utökats vid kungavalen, så att man satte dit nya stenar när en kung valdes.

Artikeln i Nordisk familjebok kan läsas här

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 7 juni 2004, 20:56

Spännande. Fotsättning följer?

Har inte dalkarlarna nämnts i samband med stenen vid tiden för Gustav Vasa. (att de skulle saboterat, eller huggit sönder stenar e.d.?)

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 9 juni 2004, 00:12

Jag skriver lite på en ... ähum... betraktelse i ämnet. En smula efterforskning visar att det faktiskt inte verkar finnas några vidare belägg för att Mora stenar använts före Magnus Ladulås' hyllning, vilket får hela sammanhanget att halta lite.

Jag har inte hittat något intressant om stenarna efter det att de slogs sönder förutom att
- Gustav Vasa sökte efter dem och hittade troligen de flesta av de fragment som nu finns bevarade
- Johan III sökte också men sen verkar man ha givit upp. Man antog - förmodligen välgrundat - att de flesta bitarna då befann sig inmurade i murstockar mm runtom i Lagga socken.
- Fragmenten lades inhägnade med en gärdsgård på platsen
- 1731 hade gärdsgården fallit ner, men det dröjde till 1770 innan det nuvarande huset byggdes
- huset har sedan byggts om något

Mer än så lär jag dock inte hitta utan en dag på bibliotek, vilket kan dröja. Bland de intressantaste detaljerna är ju - enligt min mening - att man på väggens inskrift hänvisar till Rudbecks Atlantica för vidare läsning, och det så sent som 1770 (eller möjligen ännu senare). Ytterligare en galen plan har tagit mer form i mitt huvud nu, att skaka fram ett ex av Atlantican för fotografering och publicering - jag råkar ha varit "ansvarig" för ett bibliotek i Uppsala som faktiskt har ett exemplar som nog skulle gå att få tillgång till om man drog lite i rätt tåtar. Jag tror faktiskt vi hade volym 1-3 plus planschbandet, en riktig skatt.

Sen så skulle jag ju försöka plåta samlingen av skolplanscher (jättestor!) som finns härute i Bälinge skolmuseum (jättelitet!), och sen så... och varken tid eller pengaresurser har jag särskilt gott om just nu :-/

Men den där ryttarfiguren... oj vad den är läcker.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 9 juni 2004, 09:49

Det kan bli förvirrat ibland när man läser ovanstående reportage från Mora stenar. Vad jag har förstått så är Mora stenar de minnesstenar som nu ligger i huset. Mora sten är stenen som konungen kröntes på. Minnesstenarna finns till viss del kvar medan Gustav Vasa, enligt sägnen, förde bort Mora sten. Mora sten har troligtvis legat på ängen (som nu är en åker) bakom huset. I forntiden gick gränsen mellan Attunda-, Tiunda-, Fjädrundraland där i krokarna. Dessutom har det gått en seglingsled från Uppsala till gränslanden precis i närheten.

Hwergelmer
Medlem

Inlägg av Hwergelmer » 27 februari 2006, 17:18

Kunde inte låta bli att ta upp denna lastgamla tråd när jag hittade den. Mora sten är inte bortförd av Gustav Vasa, den ligger kvar där den alltid legat, några minuters bilfärd från det lilla huset med Mora stenar. F.ö. är det enligt legenden kung Kristian som för bort stenen för att svenskarna aldrig åter skall kunna välja en egen kung enligt lagens föreskrifter.

Min morfar, Manfred Ohlson, hittade stenen 1964 och sammanfattade då en skrift om den. Den finns dock inte att få tag i såvitt jag vet, men vi har några tiotal inom familjen. Den som vill ha mer information kan köpa Stig Linnells bok Gåtfulla platser i Sverige.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 februari 2006, 17:21

Är Olof Ekströms hemsida nedlagd?
Det gick inte att titta på något kort.

Jag har också hört talas om stenen, var inte den riktiga stenen försvunnen?

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 februari 2006, 17:26

Hwergelmer skrev:Min morfar, Manfred Ohlson, hittade stenen 1964
Uff - vad nu? Hur allmänt känt är detta fantastiska fynd? Hur vet vi att det är just Mora sten och inte någon annan?

Vad Mora stenar beträffar så sammanfattas det väl av Wikipedian:
När en kung hade valts placerades en mindre sten, en minnessten, på den större Mora sten under regeringstiden. När en ny kung valts placerades minnesstenen vid sidan av Mora sten. Några av minnesstenarna finns kvar och förvaras i dag i byggnaden som visas på bilden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mora_sten

Inte ett ord om Ohlsons sten dock. Var finns den?

Hwergelmer
Medlem

Inlägg av Hwergelmer » 27 februari 2006, 17:30

Fram tills för några år sedan ansågs det vara en ren tillfällighet att det låg en stor rund platt sten (några meter i diameter) nära den plats där Mora sten borde ha legat. Men i ett radioprogram och i boken jag refererar till godtogs alltså Manfreds upptäckt. Ska försöka ta en bild ur någon av böckerna, har ingen fungerande scanner. Återkommer ikväll kanske :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 februari 2006, 17:40

Hexmaster skrev:
Inte ett ord om Ohlsons sten dock. Var finns den?
Jag tror att det är denna bok.
titel: Mora sten och Mora stenar : en vägledning till ett märkligt nationalmonument / [författare: Projektgruppen Mora sten och Mora stenar]
förlag/år: Stockholm : Riksantikvarieämbetet i samarbete med Lagga och Danmarks hembygdsföreningar, 1993 ; (Uppsala : Grafax)
omfång: 48 s. : ill. ; 21 cm
serie: Svenska kulturminnen, , ISSN 99-0529332-9 ; 55
ISBN: 91-7192-882-0
medarbetare: Projektgruppen Mora sten och Mora stenar
medarbetare: Lagga hembygds- och fornminnesförening
medarbetare: Danmarks hembygdsförening
medarbetare: Riksantikvarieämbetet
klassifikation (SAB): Kc.3
klassifikation (SAB): Jcabz Mora stenar
ämnesord: Mora stenar > Lagga > Uppland
SAB-rubrik: Historia Sverige Medeltiden
Finns på följande bibliotek
( Tog bort långa bibliotekslistan - är man intresserad får man leta. /Hex )

Enligt vad jag har fått veta så är uppgifterna kring den egentliga stenen diffusa, det är som Hexmaster skriver att varför just en person vet det och ingen annan. Den där stenen som egentligen fanns på platsen är för längesedan försvunnen och det är möjligen allmänt känt i Uppland. Såvitt vad jag vet så har jag bara sett texter som berättar att det är en försvunnen sten.

Stefan

Hwergelmer
Medlem

Inlägg av Hwergelmer » 28 februari 2006, 00:45

Många frågor och ifrågasättanden blev det på en gång :) . Roligt att det finns ett intresse för detta ämne iaf!

1. Stenen ligger som det står på Wikipedia i Knivsta kommun. Vet inte vad vägen heter men den brukar kallas gamla Uppsalavägen. Om man kommer från Uppsala fortsätter man förbi det lilla huset med Mora stenar och håller utkik mot vänster över ängarna, stenen ligger ca 30 meter från vägen. Detta görs med fördel under vinterhalvåret av två anledningar. Dels är det svårt att se stenen då det odlas korn på åkern och dels uppskattas det nog inte av bonden om man springer runt och trampar ner hans säd...

2. Vad gäller stenens äkthet kan inte redogöra för det just nu (det är sent och jag är trött), men med tanke på stenens storlek och form torde det vara orimligt att anta det skulle röra sig om en helt annan sten som hamnat där av en slump, även om man skall vara källkritisk. Det kan nämnas att man från stenen har en fin utsikt över Morby som tidigare hetat Mora by. Att någon skulle ha flyttat stenen på 1400/1500-talet är dessutom högst otroligt om det inte var så att Kristian tyrann lejde egyptiska pyramidbyggare…

3. Att fyndet är så pass okänt kan bero på att forskningen kring Mora sten är obefintlig och att den information som finns på Internet är så felaktig att man knappt vet hur man skall börja. Två viktiga saker som ofta blandas ihop: 1. Mora sten har ingenting med Mora i dalarna att göra. 2. Mora sten och Mora stenar är två vitt skilda saker.

4. Boken som Stefan Lundgren hänvisar till har jag inte läst men den verkar intressant även om den kanske är för gammal för att innehålla något om den ”nya” stenen eftersom ingen tagit någon notis om den förrän de senaste åren. Den har dock varit känd bland de äldre i Norrtäljetrakten eftersom Manfred eller eventuellt hans vän Esse Jansson skrev om den i Norrteljetidningen om jag inte missminner mig.

Bifogar en tragiskt dålig kopia som jag tagit genom att fotografera med mobiltelefonen...
Bilagor
mora-sten.s.jpg
Mora sten
mora-sten.s.jpg (12.45 KiB) Visad 2886 gånger

Hwergelmer
Medlem

Inlägg av Hwergelmer » 28 februari 2006, 01:04

Skriften som Manfred Ohlson författade finns på Kungliga biblioteket.

http://embla.kb.se/F/RCUKX3V2YQJFCKTDLB ... format=999

Kan kanske skriva av lite ur den om intresse finns.

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 28 februari 2006, 01:29

Vägen vi pratar om heter Östunavägen.

Känner lagga hembygd- och fornminnesförening, upplandsmuseet eller RAÄ till stenen? Om inte så bör de väl kontaktas.

Hwergelmer
Medlem

Inlägg av Hwergelmer » 28 februari 2006, 01:50

Som sagt har informationen funnits sedan 60-talet, så är de inte insatta NU är jag måttligt intresserad av att upplysa dem. Min morfar var hembygdsforskare och jag är övertygad om att han kontaktade alla inblandade, om inte annat när han gav ut sin skrift -71.

Viss information finns ju idag lättillgänglig på akademibokhandeln genom boken Gåtfulla platser i Sverige som jag nämnde tidigare.

Gåtfulla platser i Sverige

Östunavägen låter bekant ja, det var ju ett tag sedan sist.. ;)

Skriv svar