Undervisa om kriget 1939-1945 - lärarkollegor här?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Louie
Medlem

Inlägg av Louie » 22 januari 2006, 16:57

Hej på er allihopa, såg denna post i mitt arbete med en uppsats och tyckte det lät lite intressant. Jag kommer från Åland (ön mellan Finland och Sverige) och går i nian och just nu så håller vi på och blir undervisade i andra världskriget. Eftersom jag just nu håller på och arbetar med en uppsats så hinner jag inte läsa alla sex sidor i denna forumtråd men jag tänkte att jag kunde ge lite information om hur elever ser på saken.

Vi har kommit såpass långt i vår undervisning om andra världskriget att vi nästa lektion ska gå igenom attacken mot Polen, Danmark, Norge och Frankrike, beroendes på hur mycket vi hinner med förståss. :)

I vår klass är vi alla olika intresserade och man kan säga som så att vi är två st som är väldigt intresserade av andra världskriget och som räcker upp handen hela tiden så att läraren t.o.m. måste be oss ta ner händerna så han hinner gå igenom det han ska. :)
Sen finns det de som spelat WW2 spel och sett lite WW2 filmer och tänker att, åh häftigt, jojo, cooolt, eller liknande...
Sen har vi en riktig idiot som tror att det är coolt med nazism och förintelsen och skojar om det och säger helt onödiga saker och som inte riktigt tycks fatta det allvarliga med det hela.
Och så har vi de som varken tycker eller tänker och inte heller bryr sig. De tycker allt med skolan är ointressant och påstår att de inte fattar nånting fastän de inte ens försöker.
Det finns även en till fyra personer som inte riktigt vet så mycket om andra världskriget men som är i skolan och är villiga att lära sig.

Men i varje fall så gör vår lärare som så att han undervisar oss steg för steg om andra världskriget. Vi har som sagt kommit till 1939-1940 och har före det gått igenom första världskriget, mellankrigstiden och vägen till makten för NSDAP.
Jag vet inte om han kommer ha något prov eller hur han tänker göra för att sätta betyg på oss i historia. :) Men han gör precis som du Sgt 83 Pluton chansen till de som vill ha högre vitsord att skriva uppsatser eller hålla föredrag om nåt ämne inför hela klassen.
Hittills är det bara jag och en annan som velat göra något sådant och därför har jag 1. Hållit ett litet föredrag om Lenin och ryska revolutionen (inte andra världskriget men dock hör det till vår historia undervisning som sagt) och 2. En uppsats om Joseph Goebbels som extraarbete, jag ska precis börja på min andra uppsats som antagligen blir att handla om "Blitzkrieg" (om någon vet en bra informationsrik sida om detaljerna kring Blixtkrigs taktiken och uppkomsten, dela gärna med er på länk så jag kan få lite material :) ).

Jag tror det kan vara bra att hålla sig på en ganska hög och sammanfattande nivå när man undervisar för en hel klass så man får en bra allmänbildning om historia. Men jag tycker det är bra att de som är mer intresserade av det kan få chans till högre vitsord genom extra arbeten. Men är det något jag inte gillar är det nonchalering (stavning :)) av historia och kriget. Så om det förekommer något sådant tycker jag att du på ett bra och smart sätt ska få eleverna att förstå att det är inget som man ska förlöjliga och sådant utan få dem att förstå att det är allvarliga saker det handlar om.
Min farfars far var exempelvis med i både inbördeskriget, vinterkriget och fortsättningskriget, han var soldat i IR-61 och jag ogillar verkligen att nån förlöjligar det de gjorde och det de utsattes för och det som de fick genomgå.

EDIT: Har nu även läst sida 6 av forumtråden, där framkommer spel och filmer i diskutionen.

Jag vet inte vilken som var den första andra världskrigsfilmen jag såg, det kanske var "Den tunna röda linjen" det kanske var någon annan. Då var jag väldigt liten och kunde inte förstå, jag tyckte det var häftigt med krigsfilmer och sådant. Jag såg på flera krigsfilmer med åren och 1998 fick vi vår första dator och där kom spelen in i bilden... Jag tyckte fortfarande det här med krig och så var häftigt och så eftersom jag var så liten och inte förstod speciellt mycket. Men sedan började jag så småningom bli bättre på engelska, jag började kunna läsa undertexterna i filmer, man kan inte säga någon direkt punkt där grejer vände men det kan ha varit när jag nån gång såg på nån film med min farsa och vi sedan samtalade lite och han berättade om hans värnplikt. Jag började läsa informationen i spelen, jag började nogrannt studera allting som hände i filmerna och allt som sades. Jag började fråga frågor till min mor o far som var rätt allmänbildande och de förklarade. Jag lärde mig se likheter mellan olika filmer och spel och började förstå ett sammanhang i historierna. All denna utspridda kunskap i detaljerna blev alla ihopknutna till ett världskrig. Jag blev alltmer och mer intresserad och började läsa lite böcker också. Nu spelar jag spelen och tittar på filmerna och kan med lätthet förstå vad det hela handlar om och jag är inte ute efter att hylla actionen och tycka att det är häftigt eller coolt, jag tycker det är intressant. Jag fick intresset väckt av en naturlig väg som jag är glad att kom. Jag är glad att jag till slut förstod vad det hela handlade om, och att jag kunde lämna bakom mig det där med att jag inte förstod det viktiga utan bara tyckte fighterna, slagen och striderna var häftiga. Så filmerna och spelen har egentligen varit det som väckte intresset för mig, intresset för att förstå hela historian kom naturligt.
Jag kan ju även tillägga att jag genom filmer och speciellt spel fått mer kunskap i krigsmaterialen, vilket jag tycker också är väldigt intressant (all den informationen har även kompletterats med intressanta dokumentärer givetvis).

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

IIVK

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 januari 2006, 08:11

Hej Louie,

Det var mycket intressant att läsa om hur ditt intresse utvecklats!

Vill bara uppmana dig och dina skolkamrater att inte - som jag själv gjorde i er ålder - "snöa in på" (fastna i) andra världskriget utan hela tiden titta på sambandet, likheterna och skillnaderna mellan första och andra världskriget.

Glöm inte heller Japans roll och inte minst allt Japan gjorde före Pearl Harbor, framförallt i Kina, och hur dessa händelser faktiskt spelar en roll i förhållandet år 2006 mellan Japan och Kina!

Lycka till!

Lars Gyllenhaal

Louie
Medlem

Inlägg av Louie » 23 januari 2006, 15:15

Jo precis, jag tycker att man ofta fokuserar sig för mycket på andra världskriget, t.ex. så gick vår lärare bara igenom orsaken till första världskriget, första världskriget i sig och tiden efter första världskriget på en väldigt kort tid jämfört med tiden vi lagt ner på tiden före och orsaken till andra världskriget, vi gick kanske igenom första världskriget på sex-åtta lektioner d.v.s. 2-2½ veckor.

Det där med Japan, Kina och hela Asien har alltid intresserat mig och jag skulle vilja veta mer om det området, men hittar inte speciellt mycket att lära mig ifrån om det, läser tyvärr väldigt långsamt också så det tar lång tid att ta in ny information. :) De enda andra världskrigsböckerna jag ännu hunnit läsa är; "Jag flög för Hitler", "Tio Dagar Till Dagen D" och "Stalingrad" som jag bara har kommit igenom hälften av, detta under en period på 2 år.
En film tycker jag dock har skildrat tiden då Japan invaderade och ockuperade Kina väldigt bra (vet inte hur korrekt den är, men den tilltalade mig i alla fall), den handlar om en pojke i en engelsk familj i Hong Kong (tror jag det var). Minns ej vad den hette.
Men t.o.m. vår lärare verkar inte heller bry sig så mycket om Asien mer än att han tänker ta upp det. Jag tycker att kriget i Europa ligger i fokus för mycket ofta. T.ex. så har man ju valt att säga att andra världskriget började 1939 när Tyskland anföll Polen, Japan och Asien då?

Någon som förresten har ett bra tips om vad jag kan skriva om i en uppsats, finns så mycket att skriva om, har svårt att bestämma mig. :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 23 januari 2006, 15:50

Louie skrev: En film tycker jag dock har skildrat tiden då Japan invaderade och ockuperade Kina väldigt bra (vet inte hur korrekt den är, men den tilltalade mig i alla fall), den handlar om en pojke i en engelsk familj i Hong Kong (tror jag det var). Minns ej vad den hette.
Jag tror du menar Solens rike (Empire of the Sun) av Steven Spielberg. http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_of_the_Sun
http://www.imdb.com/title/tt0092965/

/CvD

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 23 januari 2006, 20:51

Som blivande lärare måste jag tacka dig Louie för dina givande inlägg, det är alltid bra att veta hur eleverna själva ser på undervisningen. Jag har redan glömt hur det är att ha historia när man går i skolan.
Jag vill även passa på att slänga ur mig att jag håller med dig om att litteraturen kring andra världskriget ofta är ''Euro-centrerad'', dvs mer eller mindre helt fokuserad på Europa som det viktigaste slagfältet. Jag kan bara säga att det är synd att det är så, det ger en alldeles för förenklad syn på krigets funktion i form av orsak-verkan, dvs att om ett fartyg sjunker i stilla havet så kan det påverka hur kriget går i Europa, osv. Jag kan dock säga att om vi bott i t.ex. Burma hade våra böcker nog sagt åt oss att glömma Europa & Afrika, och istället bara bry oss om vad som hände inom Burmas nuvarande gränser, då dessa händelser är de enda som haft någon betydelse för utgången av kriget. Så är det ju naturligtvis inte, allt händer av en orsak, över hela världen. Minsta detalj kan leda till stora saker, och för att kunna vinna i Europa måste man också se till att det går bra i Stilla Havet. Det är detta sammanhanget jag vill få eleverna att förstå, men det är inte lätt när all litteratur som man kan använda i sin undervisning mer eller mindre enbart fokuserar på den regionala historian. Detta är tyvärr ett ständigt återkommande fenomen hos oss människor, världen över. :wink:
Mvh Andreas

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 23 januari 2006, 21:12

Enligt vår läroplan ( gymnasiet ) skall tyngdpunkten ligga på Europa, den Europeiska människan hette visst boken.

Är det kanske ett senare påfund med ( ännu mer) koncentration på Europa efter EUinträdet om vi skall skolas till "unionsmedborgare"?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 23 januari 2006, 21:19

Det är inte omöjligt, men jag skulle snarare tro att man i såfall skulle tona ner vikten av Europa, till fördel för andra länder och världsdelar, eftersom det är mer politiskt korrekt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 24 januari 2006, 10:18

Ostrobothnia skrev:Är det kanske ett senare påfund med ( ännu mer) koncentration på Europa efter EUinträdet om vi skall skolas till "unionsmedborgare"?
Det tror jag inte alls. För det första finns inga sådana påbud från "överheten", mig veterligen. För det andra skulle jag tro att författarna efter att ha skrivit boken insåg att den precis som andra historieböcker för skolan mest handlade om Europa... Dessutom ligger Sverige i Europa och europeisk historia har absolut mest vikt för Sverige, även om resten är lika intressant i sig. Men för den ickeintresserade elev som kommer att lära sig det grundmått som är nödvändigt, dvs bankas i minimibehovet av historia, är det Europa/Sverige som gäller.

Mvh Petter

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 24 januari 2006, 10:26

Gutekrigaren skrev:
Ostrobothnia skrev:Är det kanske ett senare påfund med ( ännu mer) koncentration på Europa efter EUinträdet om vi skall skolas till "unionsmedborgare"?
Det tror jag inte alls. För det första finns inga sådana påbud från "överheten", mig veterligen. För det andra skulle jag tro att författarna efter att ha skrivit boken insåg att den precis som andra historieböcker för skolan mest handlade om Europa... Dessutom ligger Sverige i Europa och europeisk historia har absolut mest vikt för Sverige, även om resten är lika intressant i sig. Men för den ickeintresserade elev som kommer att lära sig det grundmått som är nödvändigt, dvs bankas i minimibehovet av historia, är det Europa/Sverige som gäller.

Mvh Petter
Ja inte kan jag ju hävda att det är viktigar att kunna tex. Indiens historia än sin egen( och närliggande länders ):wink: .

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 24 januari 2006, 12:55

Hehe, nej det är det nog inte...
''Känn dig själv för att känna fienden''. :)
Eller ''för att känna din vän'' i det här fallet.
Andreas

Christer Bergström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Christer Bergström » 7 februari 2006, 23:00

Något som alltid irriterat mig som lärare (tidigare högstadie-, numera gymnasienivå) är den relativa svårtillgängligheten hos litteraturen i ämnet. Min erfarenhet är att det finns massor av ungdomar med ett stort intresse för andra världskriget, men knappast någon litteratur som alla kan ta till sig ordentligt. Där är ofta Internet en räddning för dessa ungdomar.

Jag har gjort en hemsida där jag dels lagt ut några av de texter om andra världskriget som jag genom åren skrivit till mina elever, samt lagt ut länkar till "kvalitetsstämplade" hemsidor på svenska om andra världskriget. Håll till godo om det kan vara till någon hjälp:

http://www.bergstrombooks.elknet.pl/and ... kriget.htm

Skriv svar