Hej Echo One,
Har inget riktigt bra svar på din fråga men vill säga att den är högst befogad.
Om man räknar enbart de svenskar i den svenska folkförsörjningens och försvarets tjänst 1939-45 som
dog i krigsolyckor och medvetna angrepp mot Sverige - så var det drygt
2 300 personer! Skall vi hedra dem som
invalidiserades eller skadades svårt så får man lägga till mer än 15 000 personer till.
Merparten av de 2 300 dödade var sjömän i vår handels- och fiskeflotta, som sprängdes till döds, drunknade vid sänkning etc. Inom den svenska Krigsmakten (så hette Försvarsmakten fram till 70-talet) var det 782 värnpliktiga och anställda som dog under IIVK i krigsrelaterade olyckor och avsiktliga angrepp mot svenska styrkor. I de 2 300 ingår även människor inom den svenska krigsindustrin 1939-45 som dog i stora olyckor som till stor del berodde på att man gick på högvarv.
Har vid flera tillfällen bett Regering, Riksdag, HMK och Försvarsmaktten att hedra våra egna dödade under IIVK. Vid ett tillfälle, 2002 tror jag det var, fick jag respons. Det blev en minnessten vid Vassijaure, nära Riksgränsen, över Sven Sjöberg som stupade där för tyska kulor. I övrigt ingen respons. Lämnade flera korta och vänliga förslag inför 60-årsminnena i maj och september 2005.
Har även uppmanat till att hedra svenskarna i allierad tjänst. Se:
viewtopic.php?t=20586 Resultatet av detta blev detsammma:
tystnad. Jag lade ner en egen krans vid Krigsseglarmonumentet i Göteborg 2 september 2005, men denna var det väl inte många som lade märke till. Men för mig personligen kändes det - i brist på myndigheters tacksamhet - nödvändigt att göra någonting.
Med detta i åtanke är det kanske inte så märkligt att även svenska stupade och skadade under FN-tjänst och motsvarande åtnjuter mycket liten uppmärksamhet (tacksamhet). Jag vill påstå att en
tradition har etablerats (med start kring 1945) av distans mot uniformerad personal. I Sverige är den som bär uniform helt enkelt inte betraktad som normal samhällsmedborgare.
Uniform = konstig, suspekt, "höger" etc.
Det gladde mig dock att höra av dig att TV4 tydligen hade någon veteran i sin studio 2 september 2005. Jag missade det inslaget. Kan du berätta vad du minns av det?
Mvh,
Lars