Peter Englund
-
frankenstein
- Ny medlem
Peter Englund
Det här är min första post här, hoppas att jag postar i rätt forum nu annars får moderatorn ha överseende och skicka mig vidare.
Häromdagen slog det mig att Peter Englund vid tiden för Ofredsårs utgivning utlovade en trilogi om stormaktstiden. Hittills har vi bara sett just Ofredsår och Den oövervinnerlige men när kommer den tredje delen av trilogin att dyka upp?
På baksidan till Ofredsår kan man läsa att den utgör första delen i en trilogi.
Först tänkte jag att Poltava skulle vara en av delarna men eftersom den är från 1988 och äldre än de andra böckerna så föll den tanken. Så var tar tredje delen vägen?
Jag har även hört ryktas att Englund bistår något filmbolag vid inspelningen av en film som ska handla om en karolin i Polen 1706, finns det någon substans i det ryktet?
Häromdagen slog det mig att Peter Englund vid tiden för Ofredsårs utgivning utlovade en trilogi om stormaktstiden. Hittills har vi bara sett just Ofredsår och Den oövervinnerlige men när kommer den tredje delen av trilogin att dyka upp?
På baksidan till Ofredsår kan man läsa att den utgör första delen i en trilogi.
Först tänkte jag att Poltava skulle vara en av delarna men eftersom den är från 1988 och äldre än de andra böckerna så föll den tanken. Så var tar tredje delen vägen?
Jag har även hört ryktas att Englund bistår något filmbolag vid inspelningen av en film som ska handla om en karolin i Polen 1706, finns det någon substans i det ryktet?
Peter Englund skriver nu om Drottning Kristina. Utgivning är på gång under året.
Se länken: http://www.albertbonniersforlag.se/1100 ... 9100103195
Jämfört med Den oövervinnlige är det väl en kronologiskt bakåtkliv, så vi får nog fortsätta att vänta på tredje delen av triologin!
Se länken: http://www.albertbonniersforlag.se/1100 ... 9100103195
Jämfört med Den oövervinnlige är det väl en kronologiskt bakåtkliv, så vi får nog fortsätta att vänta på tredje delen av triologin!
-
frankenstein
- Ny medlem
Re: Peter Englund
Den vars levnad utgör trilogins röda tråd är Erik Dahlberg. Har bestämt för mig att detta nämns någonstans.frankenstein skrev:Häromdagen slog det mig att Peter Englund vid tiden för Ofredsårs utgivning utlovade en trilogi om stormaktstiden.
Eftersom karriäristen Dahlberg var med om så många av tidens stora händelser, från Gustavus Adolphus till Kalle Dussin, om än i vitt skilda roller, så är han sällsynt lämplig för ändamålet.Peter Englund skrev: - Det unika med Dahlberg är att han är så centralt placerad i tiden. Han är med om fältslagen i Polen och Danmark, efter kungens död blir han adlad, befordras till överstelöjtnant. Han blir den han så länge velat vara och som han låtsats vara. Namnet Dahlberg använder han redan några år innan han adlas.
Samtidigt går det att hitta skuggsidorna tydligare hos den vuxne Dahlberg än när han var yngre. - Han ljuger om sin roll i ett flertal sammanhang och han överdriver sin betydelse. Dahlberg är en karriärist som, om inte beredd att gå över lik, i alla fall fuskar, ändrar och överdriver för att nå dit han vill.
Med tanke på de två befintliga böckernas tjocklek, kvalité och obeskrivliga vitterhet så förlåter jag mer än gärna hr Englund (vilket säkert är en lättnad för honom) om han ägnar sig åt en del sidoprojekt. Den sista delen i trilogin lär dock komma, förr eller senare.
-
frankenstein
- Ny medlem
Jo, Ofredsårs undertitel är ju Om den svenska stormaktstiden och en man i dess mitt. Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt.
Jag vill att han skriver nu!
Tycker att jag väntat tillräckligt länge på uppföljaren men det är sant det du säger att man kan förlåta honom med tanke på de andra böckernas omfång. Undrar hur han tänker lägga upp boken, kommer den att sluta med Dahlbergs död eller Karl XIIs?
Jag vill att han skriver nu!
- Mathias Forsberg
- Medlem
Han blir nog tvungen att avsluta serien långt före Dahlberghs död om han ska hålla rimlig omfattning på sista delen. "Den oövervinnerlige" omfattar 12 år av Dahlberghs liv. Kvar är över 40 år, och det är dessutom Dahlberghs verkliga "storhetstid".frankenstein skrev:Jo, Ofredsårs undertitel är ju Om den svenska stormaktstiden och en man i dess mitt. Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt.
Jag vill att han skriver nu!Tycker att jag väntat tillräckligt länge på uppföljaren men det är sant det du säger att man kan förlåta honom med tanke på de andra böckernas omfång. Undrar hur han tänker lägga upp boken, kommer den att sluta med Dahlbergs död eller Karl XIIs?
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Re: Peter Englund
Det verkar inte som om det kommer att bli någon film, men en bok som bygger på manuset har getts ut med titeln Jag skall dundra. Du bör kunna hitta den i en bokhandel eller på närmaste välsorterade bibliotek.frankenstein skrev: Jag har även hört ryktas att Englund bistår något filmbolag vid inspelningen av en film som ska handla om en karolin i Polen 1706, finns det någon substans i det ryktet?
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
frankenstein
- Ny medlem
Jag tackar för alla svar!
Lord Havelock: Boken kommer att införskaffas snarast!
Har fått svar från Peter Englund:
Nej, jag har ännu inte börjat på uppföljaren till "Den oövervinnerlige". I
det fallet inväntar jag min nyfikenhet. När den blivit så stor att den inte
längre går att hålla i styr, då sätter jag igång. (Jag är obotlig
lustskrivare. För att det skall bli bra, måste jag själv tycka att det är
kul.) Samt den rätta mängden med tid. Både min professur och inte minst mitt
ledamotskap i Akademien har dragit ned på min arbetstakt. Sedan har jag
dessutom ett par andra skrivprojekt på gång, faktiskt. Och de vill jag har
ur världen först. Så det kommer nog att dröja några år innan jag sätter
igång med den tredje delen i trilogin. Men jag funderar på den en hel del.
Jag tror att den kommer att öppna i Paris - och det av flera skäl.
Många vänliga hälsningar och tack för ditt stöd
/Peter
Lord Havelock: Boken kommer att införskaffas snarast!
Har fått svar från Peter Englund:
Nej, jag har ännu inte börjat på uppföljaren till "Den oövervinnerlige". I
det fallet inväntar jag min nyfikenhet. När den blivit så stor att den inte
längre går att hålla i styr, då sätter jag igång. (Jag är obotlig
lustskrivare. För att det skall bli bra, måste jag själv tycka att det är
kul.) Samt den rätta mängden med tid. Både min professur och inte minst mitt
ledamotskap i Akademien har dragit ned på min arbetstakt. Sedan har jag
dessutom ett par andra skrivprojekt på gång, faktiskt. Och de vill jag har
ur världen först. Så det kommer nog att dröja några år innan jag sätter
igång med den tredje delen i trilogin. Men jag funderar på den en hel del.
Jag tror att den kommer att öppna i Paris - och det av flera skäl.
Många vänliga hälsningar och tack för ditt stöd
/Peter
- Hohenzollern
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
Känns i mitt tycke på något sätt hedrande att han inte ger sig i kast med att bli ännu en utav dem som skriver en bok om Karl XII. Det har redan gjorts och kommer att göras igen, medan det är svårt att hitta böcker lika seriösa och välskrivna som dem han har skrivit om 1600talets mitt.Louis Davout skrev:Precis som Gutekrigaren sa har jag också uppfattat det som att den sista delen fokuserar på Karl XI och reduktionen(?). Någon skildring av Karl XII blir det således inte.
- Palle
Förresten, är det någon som har läst "Jag skall dundra."? Vad blir recensionen? Både skönlitterärt och historiskt sett.
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Lite OT: Jag fick "Jag skall dundra" i Julklapp och läste ut den på 3-4 timmar. Jag känner inte att jag kan uttala mig om hur historiskt korrekt den är, men Peter Englunds medverkan märks tydligt och han borde ju veta vad han håller på med. Något som också märks är att boken bygger på ett filmmanus. Den är väldigt fängslande, men tyvärr väldigt, väldigt kort. Jag rekommenderar alla att läsa den, men jag skulle personligen inte köpa den, då den är ganska dyr för att vara så kort.