Nästa självständiga stat?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 december 2005, 12:40

Carolus skrev: Är inte det hela ett klassiskt lillebrorskomplex?
Egentligen vill de vara lika rika och välmående som amerikanerna, men för sin egen självbevarelsedrift så försöker de främja sig ifrån USA?
Kanada är även rikt, tror många föredrar att vara ett eget land än att vara rikare men del i ett annat. Kanske är det så enkelt att de inte vill vara med i USA för att de gillar sitt land.

/Martin

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 21 december 2005, 13:29

Martin Lundvall skrev:
Carolus skrev: Är inte det hela ett klassiskt lillebrorskomplex?
Egentligen vill de vara lika rika och välmående som amerikanerna, men för sin egen självbevarelsedrift så försöker de främja sig ifrån USA?
Kanada är även rikt, tror många föredrar att vara ett eget land än att vara rikare men del i ett annat. Kanske är det så enkelt att de inte vill vara med i USA för att de gillar sitt land.

/Martin
Mycket möjligt. Undrar just vad en kanadensisk nationalism bygger på? Inte för att jag vill ifrågasätta den. Alla får vara nationalister för va de känner för.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 23 december 2005, 11:16

Kort förtydligande om Nordirland: Jag menade att man från politiskt håll i Sverige inte brukar vara så snabb att ta till folkomröstningar och undrade om så också är fallet i Storbritannien. Dessutom har jag en svag aning om att man aldrig har haft några folkomröstningar i Storbritannien. Med andra diskuterade jag inte huruvida en eventuell folkomröstnings resultat skulle följas eller ej, utan om en folkomröstning över huvud taget skulle hållas. Trots att våra folkomröstningar i Sverige bara är rådgivande, är de idag i praktiken beslutande. Det som hände i samband med högertrafikomläggningen skulle inte ske idag. Vi har ett större mått av "sunt politikerförakt" idag. Då lydde man staten...

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 24 december 2005, 01:24

Carolus skrev:Ska man se rent krasst på det så vore det tämligen naturligt. Nästan alla kanadensare bor på gränsen till USA och deras ekonomiska band går till USA.
Ja, så är det.

Men det finns även vissa problem som t.ex. The Softwood Lumber Dispute, där kanadas mera vänsterutpolitik gör amerikanarna irriterade och de nonchalerar NAFTAs regler. Kanadensarna känner sig rånade och överkörda. Konflikten är ett faktum, särskillt för BC. Fler konflikter finns och på lokal nivå kan känslorna bli heta.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 24 december 2005, 02:16

Martin Lundvall skrev:Kanada är även rikt, tror många föredrar att vara ett eget land än att vara rikare men del i ett annat. Kanske är det så enkelt att de inte vill vara med i USA för att de gillar sitt land.
/Martin
Kanada ligger på plats nummer fem på FNs lista över världens bästa länder att leva i och på plats nummer sju på jämställdhetslistan (om jag inte minns fel). Fattigdom i form av trailerparks finns här och där men är inte alls utbredd på samma sätt som söder om gränsen.

http://hdr.undp.org/statistics/data/ind ... 8_1_1.html

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 25 december 2005, 12:08

pandersson2 skrev:Ett land som ju i praktiken är självständigt är Trans-Dnjestrs som ju enbart saknar officiellt erkännande från omvärlden. När Moldavien kommer längre fram i förhandlingarna med EU kan man förvänta sig att områdets status kommer att aktualiseras.

Tjetjenien har väl erkänts som självständigt av några länder innan den senaste ryska invasionen, eller bedrager mitt minne mig?
Nej, Tjetjenien har inte erkänts som eget land av något land. Däremto Norra Cypern som nu är med i EU var erkänt som eget land av Bangladesh och Turkiet.
Moldavien´s EU inträde ligger längre bort i tiden, Rumänien måste först bli medlemmar.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 25 december 2005, 12:12

Carolus skrev:
Frogman skrev:Efter Öst-Timor så tror jag inte på något nytt land i det närmaste, rent logiskt så borde Kaliningrad-området ligga bra till om en så där 50 år?
Eller kanske rent av att ättlingarna till ostpreussarna återkommer, kastar ut ryssarna och grundar ett Ostpreussen med nuvarande Hohzenhollaren som Grossherzog... :D

Angående Monaco så kommer landet att finnas kvar även om Albert dör utan arvingar. Ett nytt avtal från 2002 innebär att landets tidigare avtal att ingå i Frankrike om arvinge saknas inte längre gäller. Och då finns Carolines son Andrea. För att inte tala om fylleslagskämpen Ernst August von Hannover. :)

Angående USA så finns inga tecken på splittring. Det är nog bara svenska vänsterjournalisters önskedröm... USA är ett av västvärldens mest patriotiskt sinnade länder. Oavsett vad diverse intellektuella i storstäderna säger så kommer USA finnas kvar i sin helhet för en överskådlig framtid.
Tror inte det blir fråga om "kasta ut" utan att köpa upp egendom om Kaliningrad blir ett eget land inom EU.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 25 december 2005, 13:39

hannberg skrev:
Martin Lundvall skrev:Kanada är även rikt, tror många föredrar att vara ett eget land än att vara rikare men del i ett annat. Kanske är det så enkelt att de inte vill vara med i USA för att de gillar sitt land.
/Martin
Kanada ligger på plats nummer fem på FNs lista över världens bästa länder att leva i och på plats nummer sju på jämställdhetslistan (om jag inte minns fel). Fattigdom i form av trailerparks finns här och där men är inte alls utbredd på samma sätt som söder om gränsen.

http://hdr.undp.org/statistics/data/ind ... 8_1_1.html
Kan bero på att Kandas befolkning är oerhört mycket mindre än USA. Vidare är USA ett mycket mer mångfaceterat land. Söder om gränsen till Kanada finns antagligen lika mycket trailerparks som norrut. Hur det ser ut i övriga USA är en helt annan femma.

Sedan betyder inte stor frekvens av trailerparks fattigdom. USA är ett mycket mer motoriserat land än vad man kan tänka sig och för många är det naturligt att ha rörliga hem. Det betyder inte att man är fattig.
Även Sverige har stora campingplatser där folk bor permanent (inte bara uteliggare och alkoholister).

Så va inte så snabb med att döma.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 26 december 2005, 00:57

Carolus skrev: Söder om gränsen till Kanada finns antagligen lika mycket trailerparks som norrut.
Kanske det. Men det första man märker i fråga om fattiga människor när man passerar gränsen om vi åker norrifrån, är mängden uteliggare i städerna. Det är många fler på den amerikanska sidan även norrut i landet.
Carolus skrev: Sedan betyder inte stor frekvens av trailerparks fattigdom. USA är ett mycket mer motoriserat land än vad man kan tänka sig och för många är det naturligt att ha rörliga hem. Det betyder inte att man är fattig.
Även Sverige har stora campingplatser där folk bor permanent (inte bara uteliggare och alkoholister).

Jag menade i och för sig fattiga i stort vilket jag skulle kunna utveckla. Inte bara antalet trailerparks. För det vet jag inte om det skiljer sig. Har inte undersökt.

De som bor på dessa ställen är inte uteliggare (och inte nödvändigtvis alkoholister bara för att de bor där). Bostäderna i en trailerpark flyttar i regel inte på sig. Alls. Visseligen kan det finnas några arbetare som hyr där eller familjer som söker en ny bostad och bor där ett tag men själva faktumet att de bor där permanent eller tillfälligt och inte någon annanstans är tecken på låg ekonomi. Trailerparks finns i en del lite mindre städer. Rullande bostäder/hem eller RVs eller andra husvagnar finns förstås i både USA och Kanada som folk reser runt i, stannar och arbetar här och där men det är någonting annat.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 26 december 2005, 01:02

CvD skrev:Sist det var folkomröstning om Quebec skulle vara självständigt har jag för mig att en del engelsktalande provinser då gic ut med att dom skulle lämna Kanada och istället bli delstater i USA. Har för mig att British Columbia var en av dessa provinser.

/CvD
Det är inte omöjligt. Men kanske hörde du någon ur de grupper som vill separera The North West Territories? De anser att de hör ihop, där även Washington ingår. Då handlar det alltså inte om att slå sig samman med USA utan mer att bilda ett eget land. De är dock inte så många och det är nog större chans/risk att Quebec separerar.

Däremot finns det kanadensare som vill vara amerikaner. Kanadensiska universitetsstudier är ofta värda mycket i USA och i kombination med högre lön på amerikanska företag inom vissa områden bildas kanadensisk "braindrain".

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 26 december 2005, 13:36

hannberg skrev:
Carolus skrev: Söder om gränsen till Kanada finns antagligen lika mycket trailerparks som norrut.
Kanske det. Men det första man märker i fråga om fattiga människor när man passerar gränsen om vi åker norrifrån, är mängden uteliggare i städerna. Det är många fler på den amerikanska sidan även norrut i landet.
Carolus skrev: Sedan betyder inte stor frekvens av trailerparks fattigdom. USA är ett mycket mer motoriserat land än vad man kan tänka sig och för många är det naturligt att ha rörliga hem. Det betyder inte att man är fattig.

Jag menade i och för sig fattiga i stort vilket jag skulle kunna utveckla. Inte bara antalet trailerparks. För det vet jag inte om det skiljer sig. Har inte undersökt.

De som bor på dessa ställen är inte uteliggare (och inte nödvändigtvis alkoholister bara för att de bor där). Bostäderna i en trailerpark flyttar i regel inte på sig. Alls. Visseligen kan det finnas några arbetare som hyr där eller familjer som söker en ny bostad och bor där ett tag men själva faktumet att de bor där permanent eller tillfälligt och inte någon annanstans är tecken på låg ekonomi. Trailerparks finns i en del lite mindre städer. Rullande bostäder/hem eller RVs eller andra husvagnar finns förstås i både USA och Kanada som folk reser runt i, stannar och arbetar här och där men det är någonting annat.
Låter tämligen misstänskamt. Norra USA är generellt väldigt välmående och inte alls särskilt fattigt. Men det beror på vart man dyker ner. Hamnar man i Detroit så ser man en hel del fattigdom och uteliggare. Men men, gamla industristäder brukar bli så.

Kanada har också en underlig tendens att förflytta all slum till Vancouver. Övriga Kanada är tämligen välmående, men Vancouver är ett riktigt slumträsk.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 26 december 2005, 13:38

hannberg skrev: Det är inte omöjligt. Men kanske hörde du någon ur de grupper som vill separera The North West Territories? De anser att de hör ihop, där även Washington ingår. Då handlar det alltså inte om att slå sig samman med USA utan mer att bilda ett eget land. De är dock inte så många och det är nog större chans/risk att Quebec separerar.

Däremot finns det kanadensare som vill vara amerikaner. Kanadensiska universitetsstudier är ofta värda mycket i USA och i kombination med högre lön på amerikanska företag inom vissa områden bildas kanadensisk "braindrain".
Ett separat northwest territories mellan staten Washington och Alaska låter konstigt. Snarare att dessa ingår i USA.

Kanske leder brain drainen till att Kanda ansluts till USA? Det vore en naturlig följd.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 26 december 2005, 15:45

hannberg skrev:
CvD skrev:Sist det var folkomröstning om Quebec skulle vara självständigt har jag för mig att en del engelsktalande provinser då gic ut med att dom skulle lämna Kanada och istället bli delstater i USA. Har för mig att British Columbia var en av dessa provinser.

/CvD
Det är inte omöjligt. Men kanske hörde du någon ur de grupper som vill separera The North West Territories? De anser att de hör ihop, där även Washington ingår. Då handlar det alltså inte om att slå sig samman med USA utan mer att bilda ett eget land. De är dock inte så många och det är nog större chans/risk att Quebec separerar.

Tror snarare att det var ett hot för att uppnå fördelar i diskussioner om en ev ny författning för Kanada om Quebec lämnade alternativt få kanadensiska regegeringen att inse att dom måste ta tag ifråga ordentligt.

Har hört att det finns någon gammal lag i USA (antagligen från 1700-tales slut) som säger att om Kanada vill bli en del av USA så ska dom få bli det. Har dock inte hittat någon bekräftelse på det.

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 26 december 2005, 23:25

CvD skrev: Har hört att det finns någon gammal lag i USA (antagligen från 1700-tales slut) som säger att om Kanada vill bli en del av USA så ska dom få bli det. Har dock inte hittat någon bekräftelse på det.

/CvD
Det känner jag inte till, men det låter inte otroligt. Annars finns en gammal trepunkts-lag om hur en ny stat blir medlem i unionen;
1. Det ska vara ett landområde
2. Majoriteten i området godkänner medlemskapet
3. Majoriteten i Kongressen godkänner medlemskapet

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 29 december 2005, 23:00

Carolus skrev: Kanada har också en underlig tendens att förflytta all slum till Vancouver. Övriga Kanada är tämligen välmående, men Vancouver är ett riktigt slumträsk.
Ett par områden där droger flutit in och så känner jag till men hur menar du?

-----

Det finns saker som många kanadensare ser negativt på med USA, Med tanke på stora klassklyftor, fattiga områden och våld, även om de värre ställena ligger längre ned. Jag kan tänka mig att det bl a av den anledningen skulle bli stora motsättningar i landet om frågan verkligen kom på tal och blev allvar. Det är liksom min poäng.
-----

Kanada har väl närmat sig USA, blivit mer likt om man säger så. Och separerar Quebec kommer USA och Kanada att närma sig mer ändå, har som sagt även jag en mycket stark känsla av.
Carolus skrev: Ett separat northwest territories mellan staten Washington och Alaska låter konstigt. Snarare att dessa ingår i USA.
Pacific North West. Mitt fel. Det finns en del som anser att BC och Washington State har mer gemensamt med varandra än med resten av de båda länderna. Jag tror inte heller att det i realiteten skulle inträffa att de blev ett eget land.

Skriv svar