Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 7 december 2005, 22:03

Jag tror att Sovjet garanterar turkiets säkerhet och eftersom tepåsarna annekterar dem så.....

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 8 december 2005, 13:57

mrsund skrev:Jag tror att Sovjet garanterar turkiets säkerhet och eftersom tepåsarna annekterar dem så.....
Inte helt otänkbart, sitter inte vid en dator som har hoi2 just nu, så jag kan inte kolla. Har dock aldrig varit med om att Sovjet förklarat Storbritannien krig.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 december 2005, 17:02

Jag vet att frågan har varit uppe tidigare i denna diskussion, men vad krävs egentligen för att kuppa en annan nation? JAg har bara lyckats med detta en gång under alla år, Som sovjet kuppade jag Rumänien sent 1939.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 8 december 2005, 17:37

Robert Sköld skrev:Jag vet att frågan har varit uppe tidigare i denna diskussion, men vad krävs egentligen för att kuppa en annan nation? JAg har bara lyckats med detta en gång under alla år, Som sovjet kuppade jag Rumänien sent 1939.

/Robert Sköld
Jag instämmer i denna fråga, själv lyckas jag aldrig med att kuppa. Kan i o f s förstå att det ska vara svårt, men det förefaller vara omöjligt.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 december 2005, 17:55

Ja, det känns nästan svårare än vad det skulle ha varit i verkligheten. Likså har jag aldrig lyckats få en försvarsallians med de nordiska länderna. På ett sätt känns det som hela diplomatidelen blir oviktig när det inte går att göra nått med den.

/Robert

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 8 december 2005, 20:53

Om man läser inantill i manualen så står det att den viktigaste faktorn när man försöker kuppa ett land är att landet har en hög dissent level, alltså att befolkningen är missnöjd. Detta känns, när man tänker efter, som ett ganska rimligt krav. Jag har fått uppfattningen att det också hjälper om de inbördes relationerna mellan ditt eget land och det som ska kuppas håller en god, hög, nivå.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 9 december 2005, 10:35

Endel länder kan nog dessutom ha en ökad chans för att bli kuppade om det finns historiska skäl. (Ungern t.ex.)

Med 1.3a-patchen så kan man inte längre kuppa folk när man väl är i krig enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 december 2005, 14:36

Kanske en dum fråga, men kan man bli kuppad själv då?

/Robert

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 9 december 2005, 15:04

Spelar som UK nu, går väl sisådär. Tyskarna har lyckats ockupera polen, danmark och delar av belgien och holland, har lyckats stabilisera fronten i väst, drivit ut tyskarna från norge och sänkt stora delar av deras flotta. Nu har jag dessutom inlett en massiv strategisk bombkampanj mot själva tyskland. Så får se hur allt slutar....

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 10 december 2005, 14:49

Jag tror det är MYCKET svårt att bli kuppad själv. Datorn smäller sina stålar på annat helt enkelt.

Och i min kampanj är mina tyskar och puttrar runt i Indien (och OJ OJ OJ vad stabiliteten blir lidande av att skapa lydstater..var som värst uppe i 17% i instabilitet...).

Året är 1945 och USA härjar i västra nordafrika. England är nerpiskat till södra Egypten. Kaukasusär i mina händer, Persien, Irak och Pakistan är med i Axeln. Efter ett lömskt angrepp 1943 har Sovjet straffats. Stalingrad har fallit. Moskva och Leningrad ligger illa till när sommaren kommer...men jag lider akut brist på pansartrupper i Ryssland. (De är alla i Nordafrika och Indien).
Japanerna har klått engelsmännen noga men Kina började kriga mot oss igen i December 1944 (slöt en fred med dem 1942)
Sydafrika har hetsats in i krig och slutit separatfred 5-6 gånger sedan 1939... ingen aning om vad de håller på med.

Cypern togs av partisaner och blev en Stalinistisk Monarki (?!) som är i krig med de allierade och några sydamerikanska stater dessutom...

Mina allierade är perverst nog faktiskt till viss nytta! 8O 8O 8O 8O 8O 8O
Ungrarna och Rumänerna gör faktiskt annat än bara flyr/begår massjälvmord för första gången i min spelkarriärshistoria!

Dadaism på hög nivå med andra ord.
:)

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 12 december 2005, 15:39

Ny version av HSR är släppt. Jippi!

http://www.hoi2.de/downloads/hoi2/HSR/hsr205.exe

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 12 december 2005, 18:19

Spelar som Tyskland och har kommit till tidigt 1944. av misstag nekade jag axelns bildande vilket kanske var lika bra d. Istället för att stranda i östra sovjet 1946 p.g.a slut på manpower och tvåfrontskrig. Nu har jag istället en himla massa fina bundsförvanter som gör rejält med nytta.

Ex USA och Japan som har rensat haven från nästan alla brittiska flottstyrkor vilket underlättar mina landstigningsoperationer. Ungern, Italien, rumäninen, Bulgarien och slovakien har varsin armegrupp med 12 div på östfronten. Litauen, kroatien coh nåra italienska infanteriförband tar hand om den omfattande anti-partisan försvaret i västra Sovjet, Frankrike, Polen och Holland/Belgien.

Det Sovjetiska försvaret har knäckts ryggen på, mina atombomber kommer utplåna England inom en snar framtid, Nordafrika skall återtas med hjälp av en toppmodern flotta på 15 moderna tunga enheter (skrotade hela flottan 39) Luftwaffe håller medelhavet rent från brittiska konvojer. frågan är hinner jag erövra "öarna".

Min oljeförbrukning är skrämmande har kommit ner till 50K olje enheter har två val antingen aveckla hela pansarvapnet vilket skulle få mig o gråta.
Jag har för mig att man kan sätta sina divisioner¨i reserven "force pool" utan att dom automatiskt redeployas. Nån som vet detta säg till snälla. JAJA ska inte skriva längre

intressant med lägesrapporter tycker jag :D kanske borde startas en ny tråd med enbart lägesrapporter från HOI 2

MVH // Pelle

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 13 december 2005, 11:20

Din kommentar om oljebrist för mig till en fråga:
Hur mycket nytta har man egentligen av syntetoljeforskningen?

Jag har haft den på max ("advanced plants" och hela rubbet) och ändå har min oljekonsumtion överstigit nyproduktionen...

kurtan
Ny medlem

Inlägg av kurtan » 13 december 2005, 11:45

Fläsket skrev:Din kommentar om oljebrist för mig till en fråga:
Hur mycket nytta har man egentligen av syntetoljeforskningen?

Jag har haft den på max ("advanced plants" och hela rubbet) och ändå har min oljekonsumtion överstigit nyproduktionen...
Hur mycket olja du kan konvertera beror bara på din IC, inte din forskning. Det är bara mängden energi som går åt som minskar när du forskar på det där. Det är bara första och sista steget som egentligen påverkar din oljeproduktion. Du behöver första för att kunna konvertera öht och sista ger dig en ratio på mer än 1.0 vilket ger dig lite större oljeproduktion.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 13 december 2005, 12:02

Erövra några lämpliga områden där olja finns är alltid en bra idé, t.ex. Baku och Kuweit. I Rumänien finns också massvis med olja. Själv tycker jag att användning av ytflotta är onödigt när man spelar som Tyskland. En rejäl ubåtsflotta är vad som gäller.

Skriv svar