Karolinuniform

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 27 juli 2005, 21:39

Tack för länken. Kommer självklart lägga upp en bild OM det ens blir av och i så fall med lyckat resultat.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 juli 2005, 22:23

Hör med dessa också, de syr även historiska dräkter
http://www.nyamea.com/index.html

Gorin
Provmedlem

Inlägg av Gorin » 16 augusti 2005, 13:36

En karoliner uniform kostar ca 30-35 tusen kr. Det kostar våra uniformer i Smålands Karoliner iaf. o då kostar bara skona 2000 kr . o sen ska du ju ha patronväska, uniformsrocken, väst, gehäng, yllestrumpor. hatt, knälånga byxor osv .
bättre du bli medlem så få du låna en som du få har hemma hehe
Mvh
Andréas

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 16 augusti 2005, 16:03

Det skulle ju gå att koncentrera sig på en del av uniformen.

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 16 augusti 2005, 16:51

Finns det någon karolinerförening i norrland, närmare Umeå?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 20 augusti 2005, 13:06

Aphid skrev:Finns det någon karolinerförening i norrland, närmare Umeå?
Ingen som jag har hittat iallafall.

De jag har hittat är från: Göteborg, Sätila, Karlstad, Eksjö och Norrköping.
Om du vill kolla vidare på deras förenings hemsidor så finns det länkar på http://www.rsmf.nu/ver2/forening.htm

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 6 september 2005, 17:57

Nu har jag fått ett godkännade av mitt projekt!
Ska så snart som möjligt sätta igång med arbetet. Måste dock först beställa tygerna.

Jag är lite osäker på vilken färguppsättning jag ska ha på uniformen. Tror att jag kommer välja att göra
en efter Öst-Göta regementets uppsättning med gula strumpor, blåa byxor, gul väst och blå livrock med gult foder.
Roligast hade kanske varit om jag skulle göra en uniform med Västerbottens regementets färger, men jag tycker att den
tyvärr är den minst snygga av de färguppsättningar från den tiden.

Vilken av färguppsättningarna tilltalar er mest?

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 6 september 2005, 21:19

Kynes skrev:Nu har jag fått ett godkännade av mitt projekt!
Ska så snart som möjligt sätta igång med arbetet. Måste dock först beställa tygerna.

Jag är lite osäker på vilken färguppsättning jag ska ha på uniformen. Tror att jag kommer välja att göra
en efter Öst-Göta regementets uppsättning med gula strumpor, blåa byxor, gul väst och blå livrock med gult foder.
Roligast hade kanske varit om jag skulle göra en uniform med Västerbottens regementets färger, men jag tycker att den
tyvärr är den minst snygga av de färguppsättningar från den tiden.

Vilken av färguppsättningarna tilltalar er mest?
Det fanns ett par regementen som hade grå uniformer med blå uppslag och gula strumpor. Även om jag inte vet om jag skulle kalla den för favorit så är det helt klart en trevlig variation på standardutseendet.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 7 september 2005, 07:28

tycker det låter som en bra idé, men gör en rejäl genomgång av karolinerna! berätta om dig själv :lol:
Gör ett rejält projektarbete om karolinera och använd uniformen som en "bonus".

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 7 september 2005, 13:30

Vi kommer inte behöva göra något super stort arbete, och då jag inte behöver det kommer jag mest troligt inte göra det häller. Jag följer lättjans väg. Aldrig hört att lättjan är en dygd? :wink: Det kommer nog hur som helst ta ett bra antal timmar att göra själva uniformen. Bara att sticka ett par knästrumpor kommer ta massor av tid! Men när arbetet är klar kommer jag ha en karolinuniform samt vara bättre på att sy och sticka än mitt feminina bekantskap :P

Jag kommer få redovisa för 2orna i en kvart om mitt projekt arbete. Något jag mest troligt skulle kuna göra redan nu. Sen ska jag skriva ett mindre arbete om uniformerna hade jag tänkt. :)

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 7 september 2005, 15:38

Personligen tycker jag att Västerbottens Regementes uniform var riktigt snygg. För det var väl den som var blå med vita uppslag, vita knästrumpor och blåvitrandig eller svart halsduk?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 7 september 2005, 17:15

Jo det är den. Men jag har väl blivit hjärntvättad av alla målningar och bilder där karolinerna är klädda gul och blått.

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 7 september 2005, 19:18

Har du kommit på någåt bra syfte och en frågeställning förresten? Jag antar att du har det eftersom ditt projekt blev godkänt, men det skulle vara kul att höra vad du tänkt uppnå genom att tillverka uniformen.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 7 september 2005, 20:50

Asså, jag har inte behövt presentera något syfte ännu. :P Jag sa bara att jag hade tänkt att göra det som projekt arbete och min handlerare sa att det gick bra för han. Men att jag skulle höra med en sylärare som kunde vara handledare för det praktiska.

Antar att jag kommer få försöka hitta på något som låter bra senare...men ett problem i taget :P

frankenstein
Ny medlem

Inlägg av frankenstein » 13 januari 2006, 08:32

Hur fortskrider arbetet? Du borde vä ha börjat sy vid det här laget?

Skriv svar