Detta hemska "sta" - Kista, Hjulsta...

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Detta hemska "sta" - Kista, Hjulsta...

Inlägg av Carolus » 3 september 2005, 20:30

Varifrån kommer egentligen detta hemska svenska ortsnamnet "sta"? Jag tycker det låter hemskt fult och ologiskt. varför inte stad? Eller by? Är sta något mellanting?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 september 2005, 20:41

Nä, "-sta" har inte mycket med moderna tätorter att göra:
Till de äldsta namntyperna hör namn som ursprungligen slutade på -hem "hemvist, boplats" (Fåglum, Markim, Björnome), på -vin "betesmark" (Gäsene, Kälvene, Nöre) och på -löv/-lev " arvegods" (Burlöv, Eslöv, Vinslöv). De kan ha skapats redan vid vår tideräknings början. I dag är många av de här äldsta namnen så förändrade att vi har svårt att se vilken typ de tillhör. Lite yngre är t.ex. namn med efterleden -sta(d) "ställe, plats" (Gällstad, Knivsta, Märsta) och många namn på -by "boplats, by, gård" (Forsby, Marby, Sundby). De hör i huvudsak till folkvandringstid och vikingatid (ca 400–1000 e.Kr.). Ännu yngre är t.ex. bebyggelsenamn på ursprungligt -boda "bodar" (Eringsboda, Falsterbo, Pålsboda, Äppelbo), -hult "skog" (Fagerhult, Älmhult) och -torp "utflyttad gård, nybygge" senare "dagsverkstorp" (Anderstorp, Mickelstorp, Snickartorp).

http://www.raa.se/landskap/svar6.asp
Min fetstil.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 september 2005, 21:03

Hemskt? Jag tycker det är vackert. Vad som dock är hemskt är att Vägverket med andra åtskilliga gånger lägger till ett "d" i slutet av denna typ av ortsnamn.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 3 september 2005, 22:50

Som uppväxt på platsen tycker jag att Tungelsta är ett mycket vackert ortsnamn!

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 4 september 2005, 12:30

När du ändå är inne på Kista och Hjulsta, även Akalla är urgammalt. Där A syftar på egentliga Å. Alltså en Å. Minns inte vad namnet betyder. Det där området rymmer en hel del äldre historia.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2005, 08:37

Hm, inte så ofta nuförtiden som man ser estetiska kriterier tillämpas på ortnamn... Du verkar utgå ifrån att det är slarvigt uttal det är frågan om, alltså något dåligt; men som RAÄ nämner så är det inte slarv utan ålder, vilket ju är någonting bra.

Det finns otaliga exempel på kartritare som "korrigerat" bort gamla eller urgamla ord på ovan nämnda sätt. Närliggande (för mig) exempel: "Klässholmen", vars "kläss" nog är samma ord som engelska close och anspelar på att holmarna ligger så nära varandra, blev "förtydligat" Klädesholmen... Eller Rönnäng, där nog en och annan äng med rönnar pekats ut, när det i själva verket är den i sammanhanget så pålitliga röjningen som avses.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 5 september 2005, 09:39

Hexmaster skrev:Hm, inte så ofta nuförtiden som man ser estetiska kriterier tillämpas på ortnamn... Du verkar utgå ifrån att det är slarvigt uttal det är frågan om, alltså något dåligt; men som RAÄ nämner så är det inte slarv utan ålder, vilket ju är någonting bra.

Det finns otaliga exempel på kartritare som "korrigerat" bort gamla eller urgamla ord på ovan nämnda sätt. Närliggande (för mig) exempel: "Klässholmen", vars "kläss" nog är samma ord som engelska close och anspelar på att holmarna ligger så nära varandra, blev "förtydligat" Klädesholmen... Eller Rönnäng, där nog en och annan äng med rönnar pekats ut, när det i själva verket är den i sammanhanget så pålitliga röjningen som avses.
Om så inte är fallet så är det ännu värre. Då är denna fula benämning ett vedertaget historiskt faktum. Gudars skymning!
Jag tycker det låter hemskt fult, lite bondskt på något sätt, och inte trevligt sörgårdsidylliskt bondskt, utan hembränt, oborstade lantisar bondskt... :-/

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 september 2005, 11:08

Hexmaster skrev:Hm, inte så ofta nuförtiden som man ser estetiska kriterier tillämpas på ortnamn... Du verkar utgå ifrån att det är slarvigt uttal det är frågan om, alltså något dåligt; men som RAÄ nämner så är det inte slarv utan ålder, vilket ju är någonting bra.

Det finns väl ett par Djauvik på Gotland som blivit Djupvik (i st f kanske rättare Dyvik om man prompt skall vara skriftspråklig).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 5 september 2005, 12:29

Finns en gård (två gårdar, faktisk) i mina hemtrakter med det fransksklingande namnet Paris (Stora och Lilla Paris till och med). Men detta ska på ortens mål uttalas Faris, alltså med "f"-ljud i början och betoningen på första stavelsen. Min gissning är att den är någon lantmätare som dribblat bort ett "h" i stavningen Pharis.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 5 september 2005, 16:50

hannberg skrev:När du ändå är inne på Kista och Hjulsta, även Akalla är urgammalt. Där A syftar på egentliga Å. Alltså en Å. Minns inte vad namnet betyder. Det där området rymmer en hel del äldre historia.
Lite vild gissning: Akalla - Åkälla? Dvs. källan där ån börjar?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 5 september 2005, 20:22

Akalla omtalas som "in villa Akarli" 1323 så den moderna stavningen skulle bli ungefär Åkarlar om vill vara konservativ. Åkarlarna, de som bor vid ån, var benämning på de som bodde vid Igelbäcken enligt Ortnamnslexikon.

Själv brukar jag säga Ackalla åt Akalla. Tycker Akalla låter konstigt. :-)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 6 september 2005, 11:07

Fast handlar det om åkarlar så är väl det längre, slutna aet att föredra.

/ Probstner

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 6 september 2005, 13:05

Gäller sån't även för sammansatta ord?

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 6 september 2005, 13:11

Tensta antas varit bofast sedan 500 talet f Kr
från fornsvenskans tena = fiskmjärde
http://www.familjebostader.stockholm.se ... a.asp?sw=0

Rinkeby, antas varit bebott i 3000 år.
Man har hittat militärhjälm och krigarutrustning från 700-talet där.
rinkr = krigare
http://www.stockholm.se/templates/templ ... E_Historia

Ligger båda precis intill. Hittade info genom ett par snabbsökningar. Lite Ot.

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Inlägg av Prknus » 6 september 2005, 20:29

Belisarius skrev:
hannberg skrev:När du ändå är inne på Kista och Hjulsta, även Akalla är urgammalt. Där A syftar på egentliga Å. Alltså en Å. Minns inte vad namnet betyder. Det där området rymmer en hel del äldre historia.
Lite vild gissning: Akalla - Åkälla? Dvs. källan där ån börjar?
Enligt vad jag hade hört är namnet Akalla av finsk ursprung. Jag ifrågasatte aldrig uppgiften, eftersom det faktiskt lät trovärdigt av någon anledning.

Skriv svar