Pilot

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Pilot

Inlägg av Thomas Johansson » 2 juli 2005, 02:19

Vet inte riktigt om det här är rätt forumsdel men isåfall kanske någon moderator kan flytta den här tråden?

Idag hittade jag min samling med Pilottidningar. Antar att det är fler än mig som läst om Battler britton, Iron Annie mm i denna härliga serietidning :D

Är det någon som känner till lite mer historik bakom tidningen? Som under vilka år den kom ut osv?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Re: Pilot

Inlägg av subskipper » 2 juli 2005, 09:38

Thomas Johansson skrev:Vet inte riktigt om det här är rätt forumsdel men isåfall kanske någon moderator kan flytta den här tråden?

Idag hittade jag min samling med Pilottidningar. Antar att det är fler än mig som läst om Battler britton, Iron Annie mm i denna härliga serietidning :D

Är det någon som känner till lite mer historik bakom tidningen? Som under vilka år den kom ut osv?
Jodå, den tidningen läste jag ofta som ung. Gick ner till Seriemagasinet i Örebro varje vecka för att göra nya fynd. Iron Annie var en stor favorit. :)

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 2 juli 2005, 21:49

Thomas Johansson skrev:Vet inte riktigt om det här är rätt forumsdel men isåfall kanske någon moderator kan flytta den här tråden?

Här har du en länk till det mesta om gamla krigsserier.

http://hem.bredband.net/b159016/

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 4 juli 2005, 11:24

Det var en tung dag när sista nummret kom ut. Så tung att jag köpte två exemplar...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 juli 2005, 14:20

Minns tidningen med viss nostalgi, då en del av serierna var riktigt bra, medan andra mest var patetiska försök av britterna att skriva om historien. Den bästa Pilot-serien publicerades aldrig i tidningen: "Dix Dogfight", ett perfekt lustmord på hela genren, som hittades i "Svenska serier" nr 5 1980.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 14 juni 2012, 19:30

Jag har en ganska stor samling Pilot! Sista numret kom ut 1984, om jag inte minns fel?
Varje gång jag var på besök i gamla stan, brukade jag gå till den där serieboden och fynda.
Jag minns att jag blev så arg på de där sci-fi serierna i tidningen, som de hade ett tag.
Jag tyckte inte de hade i tidningen att göra! Men det andra var kalas. :D

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 14 juni 2012, 20:29

Vilken Sci-fi-serie var det? "Eddie Tops på två hjul" var heller ingen höjdare. Bland det bästa var faktauppslagen som fanns ibland om tex B-36 eller något annat flygplan.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 14 juni 2012, 20:31

Blixten skrev:Vilken Sci-fi-serie var det? "Eddie Tops på två hjul" var heller ingen höjdare. Bland det bästa var faktauppslagen som fanns ibland om tex B-36 eller något annat flygplan.
Edit: @Hellqvist: Jag minns att hag hade Dix Dogfight. Suverän. (Jag minns att han hade en bild av Hitler i plånboken.)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 15 juni 2012, 13:46

Ja vilken serie var det? Jag har min samling längst in i garderoben och orkar inte kolla. Var det "Buck Danny" ?

Hur som helst var det kul att läsa om britter som mejade ner tyskar på löpande band. "Iron Annie" (Tante JU) handlade ju iofs om tyskar, men passande nog slogs de bara på östfronten. Pojkdrömmar om flyplan. Jag hade precis fyllt 15 då tidningen las ned. :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 juni 2012, 14:41

Thomas Johansson skrev:Är det någon som känner till lite mer historik bakom tidningen? Som under vilka år den kom ut osv?
Bild
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Pilot

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 17 juni 2012, 19:20

Jodå den läste man ju, tror att det även var en del mer moderna flygserier i den också, d.v.s. som utspelades efter andra världskriget. Den var någon kanadensisk flygare i RCAF om jag minns rätt, jo Dan Cooper måste det ha varit ser jag efter en sökning på Seriewikin. Den var faktiskt skapad av belgaren Albert Weinberg.

Bild

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 juni 2012, 15:43

Tidningen Pilot var en stor favorit.
Jag gjorde mig av med de flesta för 20 år sedan. Man fick väl ett par spänn styck om jag inte minns fel, det blev några hundra att blåsa på krogen.
Men några favoriter har jag sparat. B.l.a min första som jag fick 1977 som tröst efter ett tandläkar besök.
Man kan nog säga att tidningen Pilot har en viss del i att väcka upp mitt andravärldskrigs intresse samt modellflygplans byggandet (som jag fortfarande kan pyssla med ibland).
Dessutom så lärde jag mig tyska också, som: Aschtung, donner wetter, Zum Teufel och feuer! :D

Sonderling

PS: ja sci-fi sög.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 juni 2012, 16:06

Vem minns inte Iron Annie, Battler britton m.fl?
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 juni 2012, 16:26

sonderling skrev:Aschtung
Achtung :P :wink:

Sorry, det var öppet mål.

Jodå, även Hans läste med stor behållning. Jag fick till och med en skämtteckning och en läsarfråga publicerad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 juni 2012, 16:37

Hans skrev: Sorry, det var öppet mål.

Jodå, även Hans läste med stor behållning. Jag fick till och med en skämtteckning och en läsarfråga publicerad.

MVH

Hans
Achtung Engländer!
Verdammte Engländer!
:)

Skriv svar