Fredrik I - Sveriges sämsta monark?

Falco
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Falco » 12 augusti 2002, 23:12

Jag misstänker att vi har en republikan bland oss!
Där misstar du dig :P

Kungen har iof ingen makt men är fortfarande "anställd" som en slags ambasadör för vårat land.

Pappa blir man när man fått barn men kungen är redan kung :lol:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 13 augusti 2002, 00:08

Den sämste är ganska svårt att utse då vi har haft en del. Jag håller inte med om att Karl X var sämst, men inte en av de bättre heller. Kan inte heller hålla med om att Karl XII var så vidare bra. Han äventyrade hela den svenska stormakten, som senare också gick förlorad... Han var heller inte kapabel till att skaffa en tronarvinge, vilket, på den tiden, var en katastrof.

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem

Inlägg av Hans John » 13 augusti 2002, 00:29

Falco skrev:av tre skäl!
1.han är maktlös
2.han är makalös
3.har någon överhuvudtaget set till maken på opersonligare. flatare. inkompetentare regent?

(de två första är inte hans fel iof) :P
Skälen ett och två beror på demokratins införande. Vill du kanske att vi skall återinföra "en konung av Guds nåde"?

Skäl tre tycker jag att du har fel i. Du jämför honom inte med de andra kungarna som vi har haft. Jag är inte så säker på att de var så mycket roligare. För övrigt tycker jag nog att han sköter sina plikter som pr-man för Sverige riktigt hyggligt. Han är en hejare på att klippa band och äta nobelmiddagar. :)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 13 augusti 2002, 02:55

Ge mig kronan och jag lovar att klippa band lika bra som kungen

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Kontakt:

Karl XII - bästa monarken

Inlägg av Anders Wesslén » 13 augusti 2002, 11:36

Att ens dra in Karl XII i diskussionen är löjligt. Karl XII var före sin tid helt enkelt. Han införde t.ex. självdeklarationen vilken avskaffades efter hans död men som återupptagits i vår tid. Han var förövrigt en handlingskraftig regent. Och det var knappast Karls fel att stormakten föll - det var ju bara en tidsfråga innan det för stora Sverige kollapsade.

/Anders
http://www.karlxii.tk

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 28 augusti 2002, 14:47

Fredrik I må vara rätt kass.. men Gustav IV, han var nog snäppet sämre..

Användarvisningsbild
Petter
Medlem

Inlägg av Petter » 1 oktober 2002, 20:39

Dött lopp mellan Freddie och Gurra 4....

Förstår poängen med Karl X, men utan maktkåta kungar som han hade jag varit norsk(och det är illa!). :mrgreen:

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 2 oktober 2002, 09:40

Carl XVI Gustaf eller Gustav IV Adolf... Den senare var en lustig fyr vars stora gärning var att skicka ett dekret till sina officierare som slogs i Finland att de inte behövde bära peruk under striderna...

Tacka vet jag Ingjald Illråde, han fick saker och ting gjort han... :lol:
(Det sista var ett skämt)

Thomas
Ny medlem

Inlägg av Thomas » 8 oktober 2002, 14:03

Helt värdelös var han inte, det var Fredrik I som instiftade det officiella ordensväsendet avsett främst för svenska, men även för utländska medborgare. Då tillkom Serafimer-, Svärds- och Nordstjärneordnarna.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

fett me nej

Inlägg av SuperPalle » 9 oktober 2002, 18:03

fredrik I var inte värdelös. han hade deltagit som general i det spanska tronföljarkriget och var en duktig general.
han var även en hygglig politiker vars fru sumpade (hatar det ordet) allt vad kungamakt hette och sedan lämnade tronen till honom.
men om han nu var så dålig som du vill påstå så är adolf fredrik sämre.

//palle

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

TILL *P*

Inlägg av SuperPalle » 9 oktober 2002, 18:05

där har du fel!
han sa faktiskt inte att de slapp bära peruk, han sa att de fick pudra den DELVIS med mjöl. :lol:

//palle

EGMOS
Medlem

Inlägg av EGMOS » 13 februari 2003, 13:15

Vi får icke förglömma att det var Fredrik I (nåja, men det skedde i alla fall under hans regeringstid) som lät införa de vackra svenska riddarordnarna: Serafimer-, Svärds- och Nordstjärneordnarna.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 13 februari 2003, 17:36

Vem som var sämst eller bäst är väl inte så alldeles lätt att avgöra. Fredrik I var en duktig militär och dessutom en handlingskraftig politiker under den period då det gällde att säkra tronföljden åt Ulrika Eleonora. Under detta skede tvingades man dock offra det kungliga enväldet och han hade därför, på gott och ont, betydligt mindre makt än Karl XI och Karl XII. Efter en del försök att ändra på detta resignerade Fredrik nog en aning och ägnade sig åt andra saker, även om det fanns tillfällen då han åter visade intresse för de stora frågorna.

Man kan däremot möjligen hävda att han i samband med fredsförhandlingarna 1719-21 snarare såg till sina egna intressen än till landets, men det går förstås alltid att ifrågasätta om ett behållande av någon mer provins i längden hade varit bättre för landet. Ta exemplet Karl Johan och 1812 års politik. Han hade valts till tronföljare bl.a. av anledningen att man trodde en fransk marskalk skulle vara rätte mannen att återta Finland. Men Karl Johan menade att det endast skulle leda till nya krig med Ryssland i framtiden och riktade i stället blickarna mot Norge. Så Fredrik I, om han haft möjlighet att idag försvara sin politik, skulle kanske kunna hävda att det hade varit en ren dumhet att försöka behålla t.ex. Livland.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 15 februari 2003, 14:21

Men Karl XIII? Lyckades han med nåt annat än göra det svenska kungahuset franskt? :)

EGMOS
Medlem

Inlägg av EGMOS » 16 februari 2003, 09:22

Tja, Karl XIII var engagerad frimurare och gjorde betydelsefulla insatser för Orden. Dessutom instiftade han Kungl. Carl XIII:s orden som är frimurarnas högsta utmärkelse....

Skriv svar