[quote="AT_Stalky"]Pansarbrigad m/43
1. Stormpionjärpluton & grupp, hur såg den ut? Vad hade de för vapen?
2. Pansarinfanteri-bat, (i varje Pannsarbrigad fanns 2 Strv-Bat & 1 Pansarinfanteri-bat, dessa Pansarinfanterister, hur såg deras struktur (OOB) ut? hur såg beväpningen i gruppen ut?
3. Var det särskilda höga intagningskrav för att komma till Pansarinf-Bat? Var dessa soldater bättre än vanligt inf?
4. Pvkan m/43 57mm AT GUN, det fanns 207 st tillverkade, men det enda jag ser i Infanteri-regementena är 37mm AT GUN, ?? Var tog 57mm vägen?
5. Elite infanter regemente 1943-44 i mellasverige eller norrasverige.... vilket, (trodde Fältjägarna var det, men tydligen ej)
Det var de första frågorna.. Hoppas att ni har mer kuskap än vad jag lyckats uppbringa i dessa fall.
------------------------------------------------------------------------------
Hej alla !
Sitter med organisationshandboken för Pbrigad m/43 (1945 års utgåva) i knät så jag är redo att svara på rena organisatoriska frågor:
1: Stormpionjärpluton
Det fanns "Pionjärer" i både strvbat samt Pinfbat. ingenstans står det om "Stormpionjärer".
Pipluton (strvbat/Lstrvkomp samt Tstrvkomp/Pinfbatstabskompani): 47 man
Plutch
Stf plutch
1 mcord (mc)
4 Pigrupper á:
Grpch, stf grpch, 8 pionjärer (1 tillika resförare), 1 bilförare, 1 terrängpersonbil m/42 KP
Vapen: (gissning) standard infanteribeväpning. Kpist till Grpch/stf samt AG/G till Pionjärerna.
Bilfö kan ha haft karbin ??.
2: Pinfbat
Batstab med Batstabskompani jämte Bataljonstross
3 Pskkomp
1 Tungt pinfkomp
Bataljonsstab:
Sektion 1
Sektion 2
Sektion 3
Batstabskompani:
Stabsplut
Pansarbil och Pvlvpluton (1 Pbtropp/1 Pvlvtropp)
Pipluton (se ovan)
Kompanitross
Pskkompani:
Kompanistab
Pb- och Pvlvtropp
3 Gevärsplutoner:
Plutch
Stf plutch
47mm grkgrupp (grpch, 2 servismanskap)
2 Bilförare
1 Rapportkarl (reservförare)
2 Terrängbilar m/42 KP
3 Gevärsgrupper á:
Grpch, stf grpch, 6 skyttar (2 kgutb), 1 kgskytt, (1 menig tillika reservförare).
(beväpning=troligtvis standard infanteri=kpist grpch/stf, AG/G till skyttar och 1 Kg)
Tung Pluton
Kompanitross
Tungt Pansarinfanterikompani:
Kompanistab
Pb- och pvlvtropp
Ksppluton
Grkpluton
pvpluton
Kompanitross
3: Intagningskrav:
Gissning igen men jag tror inte det var hårdare för pansarskyttar som vanligt infanteri.
4: 57mm pvpjäs
Stämmer med 37mm kanonen, finns inga 57mm pvpjäser under kriget i pbrig. Däremot så har du 6 tunga pvpjäser
i det Tunga pansarvärnskompaniet (självgående). Vart 57mm tog vägen vet jag inte ännu.
5: Eliteformationer:
I19 Skidlöparbataljon var väl en sådan. Övriga förband som iallafall hade en bättre rörlighet/uthållighet borde ha
varit kårjägarbataljoner samt kavalleribataljoner i fördelning.
Hoppas det är till nån hjälp.
//
Z