Jag gör ett CC5 strategispel, baserat på "Fall Sverige&

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
AT_Stalky
Medlem

Jag gör ett CC5 strategispel, baserat på "Fall Sverige&

Inlägg av AT_Stalky » 7 oktober 2004, 19:49

Detta spel baserar sig på Close Combat 5, där jag byter ut trupperna mot de som kunde ha fightats i ”Fall Sverige” 1943, tyskarna invaderar Sverige från Norge.

Jag har kommit en bit, men saknar en del info, som inte varit så lätt att uppbringa, sedan måste man vara ganska källkritisk…
Jag tänkte mig att presentera mina frågetecken rörande Svenska & Tyska trupper 1943-44 här i skalman om det går bra och hoppas att kunskapen finns bland användarna.
(I spelat har tyskarna fortsatt uppbyggnaden av trupp i Norge, och anfaller i Feb 1944. Sommaren/hösten 1943 fanns inte på långa vägar titträckligt med trupp i Norge för en tyskoffensiv mot Sverige)

Så här ser spelet ut under användning:
Bild

---Så ni inte undrar varför jag frågar så mycke om trupp 1943-44---

Tack

Mats

PS: har en hög med frågetecken...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Jag gör ett CC5 strategispel, baserat på "Fall Sver

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2004, 20:54

AT_Stalky skrev:Tack

Mats

PS: har en hög med frågetecken...
Kom igen.....

:)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Tips ?

Inlägg av Ori » 7 oktober 2004, 21:04

Nån som kan tipsa om var CC5 kan köpas (i Sverige helst) ?

Jag har CC1-CC4, men det verkar finnas många intressant modar för CC5.

Speciellt om AT_Stalky släpper denna ??

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 oktober 2004, 21:36

Jag gjorde själv en gammal Sverige - Sovjetunionen mod till CC3, fast utan ny grafik.

Riktigt skoj faktiskt även om träffsäkerheten (i synnerhet pv-robotar) och de långa stridsavstånden gör att det blev ganska snabba affärer :) Fyra P-skott per svensk skyttegrupp fungerade inte särskilt väl heller eftersom de oftast brände av allihop alldeles för tidigt.

/Forsberg

AT_Stalky
Medlem

Första frågorna..

Inlägg av AT_Stalky » 8 oktober 2004, 15:23

Pansarbrigad m/43

1. Stormpionjärpluton & grupp, hur såg den ut? Vad hade de för vapen?

2. Pansarinfanteri-bat, (i varje Pannsarbrigad fanns 2 Strv-Bat & 1 Pansarinfanteri-bat, dessa Pansarinfanterister, hur såg deras struktur (OOB) ut? hur såg beväpningen i gruppen ut?

3. Var det särskilda höga intagningskrav för att komma till Pansarinf-Bat? Var dessa soldater bättre än vanligt inf?

4. Pvkan m/43 57mm AT GUN, det fanns 207 st tillverkade, men det enda jag ser i Infanteri-regementena är 37mm AT GUN, ?? Var tog 57mm vägen?

5. Elite infanter regemente 1943-44 i mellasverige eller norrasverige.... vilket, (trodde Fältjägarna var det, men tydligen ej)

Det var de första frågorna.. Hoppas att ni har mer kuskap än vad jag lyckats uppbringa i dessa fall.

Mats
PS, köpa CC5 i sverige idag... hmm, det såldes för 4 år sedan och kan vara svårt att få tag på?? Kanske pröva med att ringa runt bland spelbutiker, vem vet kanske något ex ligger och dammar någon stans?
Jag skall kolla lite bland CC-polarna om de vet mer i denna fråga.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Första frågorna..

Inlägg av Hans » 8 oktober 2004, 16:16

Kolla på http://forum.soldf.com/ där sitter det samlare av gamla svenska reglementen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 oktober 2004, 17:14

Tysk mortar? Ett tips är att du bestämmer dig för antingen svenska eller engelska. Ska bli kul att se resultatet av den färdiga modifikationen.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 oktober 2004, 17:56

D. Löwenhamn skrev:Tysk mortar? Ett tips är att du bestämmer dig för antingen svenska eller engelska. Ska bli kul att se resultatet av den färdiga modifikationen.

mvh/ Daniel
Jag håller med om att du bör hålla dig till ett språk i namngivningen, ser lite konstigt ut med Grk m/29 bredvid LMG m/42. ;)

Dessutom är jag precis som Daniel förväntansfull!

Hänger du möjligtvis något på CSO:s forum?

/Johan

AT_Stalky
Medlem

Svengelska nu löst.

Inlägg av AT_Stalky » 10 oktober 2004, 01:42

Tack

Alla unit names, har nu Svenska/Tyska namn.
de blir bara bättre!

Mats

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 10 oktober 2004, 14:58

Sverige hade inga elittrupper på den tiden. Det först på senare dar som fallskärmsjägare, kustjägare och SSG har skapats.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 juni 2005, 22:10

Wolfblitzer skrev:Sverige hade inga elittrupper på den tiden. Det först på senare dar som fallskärmsjägare, kustjägare och SSG har skapats.
Kan inte I19:s skidlöparbataljon ha ansetts som elit på den tiden?

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Kontakt:

Re: Första frågorna..

Inlägg av Zizka » 11 juni 2005, 19:23

[quote="AT_Stalky"]Pansarbrigad m/43

1. Stormpionjärpluton & grupp, hur såg den ut? Vad hade de för vapen?

2. Pansarinfanteri-bat, (i varje Pannsarbrigad fanns 2 Strv-Bat & 1 Pansarinfanteri-bat, dessa Pansarinfanterister, hur såg deras struktur (OOB) ut? hur såg beväpningen i gruppen ut?

3. Var det särskilda höga intagningskrav för att komma till Pansarinf-Bat? Var dessa soldater bättre än vanligt inf?

4. Pvkan m/43 57mm AT GUN, det fanns 207 st tillverkade, men det enda jag ser i Infanteri-regementena är 37mm AT GUN, ?? Var tog 57mm vägen?

5. Elite infanter regemente 1943-44 i mellasverige eller norrasverige.... vilket, (trodde Fältjägarna var det, men tydligen ej)

Det var de första frågorna.. Hoppas att ni har mer kuskap än vad jag lyckats uppbringa i dessa fall.

------------------------------------------------------------------------------

Hej alla !

Sitter med organisationshandboken för Pbrigad m/43 (1945 års utgåva) i knät så jag är redo att svara på rena organisatoriska frågor:

1: Stormpionjärpluton
Det fanns "Pionjärer" i både strvbat samt Pinfbat. ingenstans står det om "Stormpionjärer".

Pipluton (strvbat/Lstrvkomp samt Tstrvkomp/Pinfbatstabskompani): 47 man
Plutch
Stf plutch
1 mcord (mc)
4 Pigrupper á:
Grpch, stf grpch, 8 pionjärer (1 tillika resförare), 1 bilförare, 1 terrängpersonbil m/42 KP

Vapen: (gissning) standard infanteribeväpning. Kpist till Grpch/stf samt AG/G till Pionjärerna.
Bilfö kan ha haft karbin ??.

2: Pinfbat

Batstab med Batstabskompani jämte Bataljonstross
3 Pskkomp
1 Tungt pinfkomp

Bataljonsstab:
Sektion 1
Sektion 2
Sektion 3

Batstabskompani:
Stabsplut
Pansarbil och Pvlvpluton (1 Pbtropp/1 Pvlvtropp)
Pipluton (se ovan)
Kompanitross

Pskkompani:
Kompanistab
Pb- och Pvlvtropp
3 Gevärsplutoner:
Plutch
Stf plutch
47mm grkgrupp (grpch, 2 servismanskap)
2 Bilförare
1 Rapportkarl (reservförare)
2 Terrängbilar m/42 KP
3 Gevärsgrupper á:
Grpch, stf grpch, 6 skyttar (2 kgutb), 1 kgskytt, (1 menig tillika reservförare).
(beväpning=troligtvis standard infanteri=kpist grpch/stf, AG/G till skyttar och 1 Kg)
Tung Pluton
Kompanitross

Tungt Pansarinfanterikompani:
Kompanistab
Pb- och pvlvtropp
Ksppluton
Grkpluton
pvpluton
Kompanitross

3: Intagningskrav:
Gissning igen men jag tror inte det var hårdare för pansarskyttar som vanligt infanteri.

4: 57mm pvpjäs
Stämmer med 37mm kanonen, finns inga 57mm pvpjäser under kriget i pbrig. Däremot så har du 6 tunga pvpjäser
i det Tunga pansarvärnskompaniet (självgående). Vart 57mm tog vägen vet jag inte ännu.

5: Eliteformationer:
I19 Skidlöparbataljon var väl en sådan. Övriga förband som iallafall hade en bättre rörlighet/uthållighet borde ha
varit kårjägarbataljoner samt kavalleribataljoner i fördelning.

Hoppas det är till nån hjälp.
//
Z :D

AT_Stalky
Medlem

Tackar

Inlägg av AT_Stalky » 14 juni 2005, 23:55

Man tackar,

All info är välkommen

Arbetet fortsätter,

:)

Mats