Amerikas inblandning i WW1?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Amerikas inblandning i WW1?

Inlägg av Perenna » 9 maj 2005, 14:01

Hej alla! :D

Oj, nu var det evigheter sedan jag var in här... och jag har saknat det känner jag. :)

Jag är som vanligt inne här med en fråga, som jag behöver hjälp att få svar på. Hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Många av mina elever läser "Johnny Got His Gun" på engelska och jag tänkte matcha den med en film på samma tema - inte filmen på boken, utan helt enkelt en annan film som behandlar samma krig.
Om jag uppfattat boken rätt, så handlar den om första världskriget och en amerikansk soldat. Eftersom jag inte hunnit läsa boken ordentligt ännu, så reserverar jag mig där. :oops:

Nu är min fundering:
vilken film kan jag välja som behandlar samma land och krig?
Jag visste inte ens att USA var inblandade i WW1, så ni förstår att mina kunskaper i ämnet är oerhört begränsade. :|

Jag vill att de ska jämföra bokens innehåll och upplägg med en film på samma tema.
De ska skriva en recension på bok och film, där de jämför och analyserar lite. Kan ni tipsa mig om en film som passar?

Jättetack på förhand!!

:D :D

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 maj 2005, 14:54

Hejsan! Välkommen tillbaka!

Jag kan inte direkt komma på en film som passar. Den enda film om USA i WW1 jag har sett nyligen var "the Fighting 69th. http://www.imdb.com/title/tt0032467/

Det var väl lite anorlunda, den handlar om rädsla i stid, men ändå en hel del propaganda (fast det blir nog svårt att komm undan).

Men just http://www.imdb.com kan väl vara bra att börja leta på.

Gedrand
Ny medlem

Inlägg av Gedrand » 9 maj 2005, 15:03

Film jag nyligen sett är The lost battalion, en nygjord och enligt min mening rätt bra film.
http://www.imdb.com/title/tt0287535/

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 maj 2005, 15:10

Hejsan!
Som sagt, "Lost bataljon" är den bästa, och i stort sett den enda, film jag kan komma på som enbart handlar om första världskriget. Förutom filmatiseringar av " på västfronten intet nytt" förstås, men den handlar ju inte om amerikanerna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2005, 17:43

Utfyllnad för denna tråd, man skall har i åtanke att anledningen till att USA gick med i första världskriget var sänkningen av Lusitiana(nog felstavad), det var ganska många amerikaner som omkom. Det var en tysk ubåt som bombaderade fartyget.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 maj 2005, 17:47

Stefan Lundgren skrev:Utfyllnad för denna tråd, man skall har i åtanke att anledningen till att USA gick med i första världskriget var sänkningen av Lusitiana(nog felstavad), det var ganska många amerikaner som omkom. Det var en tysk ubåt som bombaderade fartyget.

Stefan
Lusitania sänktes väl mer än två år före USA: s inträde i kriget, så det var knappast den direkta orsaken till USA:s krigsförklaring mot Tyskland. Även om det startade en stark opinion mot Tyskland.

Då var väl Zimmermantelegrammet (stavning) större orsak…

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2005, 18:05

Jag tänker passa på att citera en artikel från "Svensk numismatisk tidskrift" av Martin Ekdahl, namnet på artikeln är Karl Goetz och Lusitaniamedaljen.

Den 7 maj 1915 sänktes den brittiska passagerarångaren M.S. Lusitania utanför Irlands kust av den tyska ubåten U-20. 1 195 passagerare omkom i attacken. I Tyskland menade man att Lusitania i hemlighet varit lastat med ammunition till Ententen och att alla attacker mor brittiska fartyg i krigszoner var legitima krigshandlingar. Händelsen medförde att den amerikanska opinionen vändes mot Tyskland och kan eventuellt även ha bidragit att USA 1917 gick med i första världskriget(NOT i artikeln: NE

Det måste ju har varit ett utdraget skäl.

Från NE
Lusitania [lu:sitei´njg], brittisk passagerarångare, sänkt av en tysk ubåt utanför Irlands kust 7 maj 1915. Av fartygets besättning och passagerare omkom 1 198, varav 128 amerikaner. På tysk sida rättfärdigade man sig med att L. i hemlighet var lastat med ammunition och att brittiska fartyg i krigszoner var legitima mål för ubåtsattacker. Händelsen medförde att den amerikanska opinionen svängde i tyskfientlig riktning och bidrog till att USA 1917 gick med i första världskriget.
PS

I artikeln finns det en bild på en polett som föreställer ett skelett i en biljettkur som delade ut biljetter till resenärerna som gjordes av Görtz.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 maj 2005, 18:17

Stefan Lundgren skrev:
Lusitania [lu:sitei´njg], brittisk passagerarångare, sänkt av en tysk ubåt utanför Irlands kust 7 maj 1915. Av fartygets besättning och passagerare omkom 1 198, varav 128 amerikaner. På tysk sida rättfärdigade man sig med att L. i hemlighet var lastat med ammunition och att brittiska fartyg i krigszoner var legitima mål för ubåtsattacker. Händelsen medförde att den amerikanska opinionen svängde i tyskfientlig riktning och bidrog till att USA 1917 gick med i första världskriget.
Stefan
Precis, det bidrog till att opinionen svängde, men det är inte samma sak som att det är det avgörande skälet till att USA gick med i kriget mot Tyskland. Tyskland avbröt ju faktiskt det oinskränkta ubåtskriget efter sänkningen av Lusitania 1915.

När man senare beslutade sig för att återuppta det oinskränkta ubåtskriget 1917 så var detta beslut en viktig faktor i USA: s krigsförklaring.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 maj 2005, 18:25

intrigerandet från tysk sida att försöka få mexiko att anfalla USA hade väl en del med ingripandet att göra?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 maj 2005, 18:50

Hej Perenna,

Trevlig att dina elever får läsa den boken, det gjorde vi också när jag var i USA ett år på gymnasiet. Man kan förstå att den boken varit svartlistad genom de flesta konflikter efteråt...

Som filmtips; vet inte om det förstör syftet du har tänkt dig men boken har blivit filmatiserad:

http://www.imdb.com/title/tt0067277/

Regisserad av Dalton Trumbo själv.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 maj 2005, 18:59

Perra skrev:intrigerandet från tysk sida att försöka få mexiko att anfalla USA hade väl en del med ingripandet att göra?
Jo, Zimmermantelegrammet. Men även Tysklands beslut att återuppta det oinskränkta ubåtskriget.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: Amerikas inblandning i WW1?

Inlägg av mrsund » 9 maj 2005, 19:05

Perenna skrev:Hej alla! :D

Oj, nu var det evigheter sedan jag var in här... och jag har saknat det känner jag. :)

Jag är som vanligt inne här med en fråga, som jag behöver hjälp att få svar på. Hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Många av mina elever läser "Johnny Got His Gun" på engelska och jag tänkte matcha den med en film på samma tema - inte filmen på boken, utan helt enkelt en annan film som behandlar samma krig.
Om jag uppfattat boken rätt, så handlar den om första världskriget och en amerikansk soldat. Eftersom jag inte hunnit läsa boken ordentligt ännu, så reserverar jag mig där. :oops:

Nu är min fundering:
vilken film kan jag välja som behandlar samma land och krig?
Jag visste inte ens att USA var inblandade i WW1, så ni förstår att mina kunskaper i ämnet är oerhört begränsade. :|

Jag vill att de ska jämföra bokens innehåll och upplägg med en film på samma tema.
De ska skriva en recension på bok och film, där de jämför och analyserar lite. Kan ni tipsa mig om en film som passar?

Jättetack på förhand!!

:D :D
För det första läs boken den är riktigt bra, för det andra spela Metallicas The One för dina elever den låten är baserad på boken.

För det tredje finns det en film, kan man köpa den nånstans?

För det fjärde gillar jag engagerade lärare, tröttna aldrig!

Mvh Ola

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 maj 2005, 13:31

Stefan Lundgren skrev:Utfyllnad för denna tråd, man skall har i åtanke att anledningen till att USA gick med i första världskriget var sänkningen av Lusitiana(nog felstavad), det var ganska många amerikaner som omkom. Det var en tysk ubåt som bombaderade fartyget.

Stefan
Som korrekt påpekats ovan - var sänkningen av LUSITANIA inte casus belli men oerhört kontroversiell. LUSITANIA förtjänar en egen tråd - då det till denna dag aldrig har förklarats från brittiskt håll vad som orsakade DEN ANDRA EXPLOSIONEN efter att U-20's enda torped hade träffat ungefär i lastrummen för om kommandobryggan. Som var så våldsam att fartygets botten blåstes ur och en 30 000 tons passagerarångare (något mindre än TITANIC) sjönk på 18 minuter! Tyskarna hävdar att lasten delvis bestod av sprängämnen och ammunition - dvs kontraband - och att rederiet medvetet riskerade passagerarnas liv genom att ta sådan last. Britterna tjatar om detonation av koldamm i tomma kolbunkrar - som förklaring. Vi får aldrig veta sanningen. Men vad jag förstått är LUSITANIAS manifest (= lastförteckning) ett dokument som är hemligstämplat i London till år 2065 - 150 år efter katastrifen.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 10 maj 2005, 16:54

Belisarius skrev:Hej Perenna,

Trevlig att dina elever får läsa den boken, det gjorde vi också när jag var i USA ett år på gymnasiet. Man kan förstå att den boken varit svartlistad genom de flesta konflikter efteråt...

Som filmtips; vet inte om det förstör syftet du har tänkt dig men boken har blivit filmatiserad:

http://www.imdb.com/title/tt0067277/

Regisserad av Dalton Trumbo själv.
:D Tusen tack för tipset! Vad gäller detta så är det lite känsligt... :oops: Min skola betalar inte för inköp av filmerna till böckerna som eleverna läser i Engelska A, så jag har köpt in några privat - alltså så många jag hade råd med. Resten har jag hyrt och ... nja, hrm... du förstår... :oops: Huvudsaken är att eleverna får se dem, hur jag sedan går tillväga och om jag själv får hosta upp lite pengar spelar inte så stor roll.
Saken är emellertid den att filmen om Johnny var särdeles dyr - den finns förresten på megastore.se - och inspelad nån gång på sjuttiotalet. De flesta av mina elever skulle inte förstå att uppskatta en så gammal film. Den var dessutom för dyr för mig att köpa in - över tre hundra kronor skulle det kosta mig för denna enda film och det kändes inte bra. Jag ser ju aldrig krigsfilmer själv... de tilltalar mig inte.
Nu har jag ordnat så att eleverna får se sin krigsfilm också och det utan så stora kostnader för mig personligen. :D

Tuuusen tack också till er alla som bidragit med både tips på filmer och intressanta fakta kring amerikanarnas delaktighet i WW1. Jag lär mig ständigt nya saker när jag tittar in här på Skalman!!! :D Jag måste verkligen ge mig själv tid att vara här oftare.

I slutändan blev det i alla fall så här:

min första klass i morse valde att se "Järnkorset" och min klass efter lunch valde "To End All Wars". Jag hade "Speaking" under tiden de såg filmen, så jag fick bara se korta snuttar, men min uppfattning är att det var två rätt realistiska och grymma filmer. Oerhört starka och engagerande - jag tror inte någon lämnades oberörd. Själv kunde jag inte uthärda att varken se eller höra allt som hände, utan var tvungen att hålla för öronen och titta bort. *rys*

På sikt ska jag ordna filmen som hör till boken, men det gick bra så här också.

Återigen tack allihopa!!!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 maj 2005, 17:31

När det gäller dokumentärer så är det inte så mycket som slår ”Krigets Färger” som ju har gått på TV4 några gånger.
Nu behandlar det ju WW2, men…

Dock så är det väl mer något för historieklass än för undervisning i engelska, kanske.

Jag måste säga att det du skriver tyder på ett brinnande engagemang för dina elever, Perenna! Fler sådana lärare! :D

Skriv svar