Belisarius skrev:Hej Perenna,
Trevlig att dina elever får läsa den boken, det gjorde vi också när jag var i USA ett år på gymnasiet. Man kan förstå att den boken varit svartlistad genom de flesta konflikter efteråt...
Som filmtips; vet inte om det förstör syftet du har tänkt dig men boken har blivit filmatiserad:
http://www.imdb.com/title/tt0067277/
Regisserad av Dalton Trumbo själv.

Tusen tack för tipset! Vad gäller detta så är det lite känsligt...

Min skola betalar inte för inköp av filmerna till böckerna som eleverna läser i Engelska A, så jag har köpt in några privat - alltså så många jag hade råd med. Resten har jag hyrt och ... nja, hrm... du förstår...

Huvudsaken är att eleverna får se dem, hur jag sedan går tillväga och om jag själv får hosta upp lite pengar spelar inte så stor roll.
Saken är emellertid den att filmen om Johnny var särdeles dyr - den finns förresten på megastore.se - och inspelad nån gång på sjuttiotalet. De flesta av mina elever skulle inte förstå att uppskatta en så gammal film. Den var dessutom för dyr för mig att köpa in - över tre hundra kronor skulle det kosta mig för denna enda film och det kändes inte bra. Jag ser ju aldrig krigsfilmer själv... de tilltalar mig inte.
Nu har jag ordnat så att eleverna får se sin krigsfilm också och det utan så stora kostnader för mig personligen.
Tuuusen tack också till er alla som bidragit med både tips på filmer och intressanta fakta kring amerikanarnas delaktighet i WW1. Jag lär mig ständigt nya saker när jag tittar in här på Skalman!!!

Jag måste verkligen ge mig själv tid att vara här oftare.
I slutändan blev det i alla fall så här:
min första klass i morse valde att se "Järnkorset" och min klass efter lunch valde "To End All Wars". Jag hade "Speaking" under tiden de såg filmen, så jag fick bara se korta snuttar, men min uppfattning är att det var två rätt realistiska och grymma filmer. Oerhört starka och engagerande - jag tror inte någon lämnades oberörd. Själv kunde jag inte uthärda att varken se eller höra allt som hände, utan var tvungen att hålla för öronen och titta bort. *rys*
På sikt ska jag ordna filmen som hör till boken, men det gick bra så här också.
Återigen tack allihopa!!!