Björnen beskrivs visserligen som ett rovdjur som kan göra stor skada, men se på de här citaten:"Benjamin är en rovgirig varg, på morgonen förtär han sitt rov, mot kvällen fördelar han sitt byte." (1 Mos 49:27),
"Stormännen var rovgiriga vargar. De utgöt blod och gick över lik för att roffa åt sig." (Sef 3:3),
"Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. " (Matt 7:15).
Här finns det en tydlig orsak till det rasande beteendet - björnen hade förlorat sina ungar. (Syr 25:17 är för övrigt också bra"Du känner själv din far och hans män och vet att de är tappra kämpar och uppretade som en björnhona i vildmarken som förlorat sina ungar." (2 Sam 17:8 ),
"Hellre möta en björn som mist sina ungar än en dåre i hans vanvett." (Ords 17:12)
"Jag kommer emot dem som en björn som mist sina ungar och river upp deras bröstkorg. Där slukar jag dem som en lejoninna, ett vilddjur som sliter dem i stycken." (Hos 13:8 )
Intressant nog finns det tydligen en rödluvan-och-vargen-saga i Indien som istället har tiger som "the bad guy". Man tager vad man haver...
Jag ska se om jag hittar något mer. Håller med om att frågan är klurig.