Peter Englund gör film med Karoliner
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Re
Får hoppas att det blir lite strider också, och inte bara slakt av civila.
- Perra
- Medlem
Usch!, påminn mig inte om Armémuseumets olika försök att med felaktig information svärta ner Karl XII. I den filmen nämns att Karl XII i efterhand skulle ha gett sitt samtycke till den massaker på obeväpnade ryska soldater som skedde efter slaget. Detta är en myt som bygger på en osannolik tolkning av ett brev som Karl XII skickade till Rehnsköld där han berömde dennes behandling av krigsfångarna. För det första framgår det av det hela brevväxlingen att Karl XII syftade på de sachsiska krigsfångar som Rehnsköld använde för att sätta upp nya regementen. För det andra gavs inte ryssarna krigsfångestatus (det var därför som Rehnsköld ansåg sig kunna massakrera dem) och det fanns därför ingen anledning för Karl XII att kalla dem för krigsfångar om det nu skulle finnas något okänt brev från Rehnsköld där han informerade kungen om massakern.Probstner skrev:Jag är så patetisk att jag får rysningar av den egentligen ganska taffliga filmen om slaget vid Fraustadt som åtminstone förr visades nonsyop på Armémuseum i Stockholm.
Fraustadt-myten som envisas med att gång på gång dyka upp (t ex i Liljegrens Karl XII:biografi) är inte Armemuseumets första snedsteg. När de öppnade sina utställningar efter en långvarig renovering för några år sedan hade de en skylt där Karl XII påstods vara "Autistisk med psykopatiska drag", denna formulering fick de mycket skäll för och till slut tog de också bort den. Men på grund av dessa saker är mitt förtroende för Armémuseumets objektivitet mycket lågt.
- Wolfblitzer
- Medlem
Ja77 skrev:Så många statister eller uniformer har de troligtvis inte råd medkill1 skrev: hoppas att det är lite krigs senerhela filmen luktar 3 solar, vi får hoppas att jag har fel.

http://www.rsmf.nu/ver2/infosid/sc.htm
Smålands Karoliner, Eksjö

http://go.to/nwc/
Nerike Wermlands Karoliner
Ja listan fortsätter här
Men om dom har råd till alla får vi se.
Karoliner paraderar vid Versaille, det hade grabbarna gillat...... inte minst britterna.
Är det nån som forskat på jistoriesynen i sverige under efter krigstiden. Herman Lindqvist mfl har ju gjort ett bra jobb för att f historia populärt, men vad undervisas i skolorna mm, en intressant sak jag stötte på när jag läste retorik var att om man disskuterade politik mm skulle man undvika historia före 1900 och Gud.
Kan vi inte få se V. von Heidenstams karoliner sviit på film istället, Peter Englund som faktagranskare.. Jag skulle kunna erbjuda en massa fina konspirationsteorier, men jag undviker eftersom politik inte är så populärt här.
Är det nån som forskat på jistoriesynen i sverige under efter krigstiden. Herman Lindqvist mfl har ju gjort ett bra jobb för att f historia populärt, men vad undervisas i skolorna mm, en intressant sak jag stötte på när jag läste retorik var att om man disskuterade politik mm skulle man undvika historia före 1900 och Gud.
Kan vi inte få se V. von Heidenstams karoliner sviit på film istället, Peter Englund som faktagranskare.. Jag skulle kunna erbjuda en massa fina konspirationsteorier, men jag undviker eftersom politik inte är så populärt här.
- Djinghis Khan
- Medlem
Ordet karolin med den betydelsen är känt från 1769, det finns en tråd om detta ämne: viewtopic.php?t=7665 . Det var Karl XI som införde det yngre indelningsverket, men ingenting i denna reform var något helt nytt utan dess olika komponenter hade varit i bruk långt tidigare i olika landsdelar. Det Karl XI gjorde var att införa det systematiskt över nästan hela riket.Ja77 skrev:När började Karoliner kallas för Karoliner, Var det inte Karl XI som "skapade" Karolinerna/rote-systemet.
- Johan Elisson
- Medlem
- Wolfblitzer
- Medlem
Jag tycker att Orson Wellesprojektet låter mkt intressant. Stötte på historien om att Welles skulle vara begravd i en brunn i Ronda, Andalusien för några år sedan.
http://www.arbetarbladet.se/article.php ... OJvinj.gif
http://www.arbetarbladet.se/article.php ... OJvinj.gif