Benämningen karoliner
Benämningen karoliner
Appropå benämningen karoliner, är det någon som vet hur den kom till?
Varför gavs det namnet till soldaterna?
Jag kan också passa på att rekommendera boken Armfeldts karoliner.
EDIT: stavningskontroll: Appropå - > Apropå
Varför gavs det namnet till soldaterna?
Jag kan också passa på att rekommendera boken Armfeldts karoliner.
EDIT: stavningskontroll: Appropå - > Apropå
Senast redigerad av 1 Armfeldt, redigerad totalt 5 gånger.
Kung Karl kallades på latin för Carolus. Adjektiv på Carolus är Carolinus. Karolin är en försvenskning av detta latinska ord. De karolinska trupperna betyder alltså de "karlska" trupperna, dvs kung Karls trupper. Därav benämningen karoliner på soldaterna i dessa trupper (dvs i svenska armén).PanzerClaw skrev:Appropå benämningen karoliner, är det någon som vet hur den kom till?
- CJBackfire
- Medlem
Knappast. Möjligen någon underjordisk högerextremistisk patriotisk kampgrupp av något slag ...CJBackfire skrev:Finns det någon trupp typ kvar som heter Karoliner?
Alternativt nån special styrke grupp eller liknande...
Å andra sidan har vi ju en kung som heter Carl, så man skulle ju kunna kalla vår nuvarande armé för karoliner, men å tredje sidan betraktas de ju inte som "kungens" trupper nuförtiden. Vi kanske kunde kalla dem georginerna efter statsministern eller varför inte leninerna efter försvarsministern.
- CJBackfire
- Medlem
Dock inga militanta grupper:
Ur Nationalencyklopedin:
* Karolinska Sjukhuset
* Karolinska skolan (har fått sitt namn efter Karl XIII)
Finns mycket mer ordet "karolinska" som namn.
Ur Nationalencyklopedin:
* Karolinska institutetKarolinska förbundet, historisk förening. K. bildades 1910, främst på Arthur Stilles initiativ, för att förverkliga en av Harald Hjärne tidigare framlagd plan. Dess uppgift skulle enligt programmet vara att befrämja forskning och öka kännedom om det karolinska tidevarvet, företrädesvis Karl XII:s tid, och väcka intresse för detta skede av Sveriges historia. Dess tillkomst har sammanhang med den s.k. nya skolans omvärdering av Karl XII i positiv riktning och torde också ha påverkats av den samtida parlamentariska och försvarspolitiska striden i Sverige. Förbundet utger Karolinska förbundets årsbok sedan 1910 och understöder forskningar rörande den karolinska tiden.
* Karolinska Sjukhuset
* Karolinska skolan (har fått sitt namn efter Karl XIII)
Finns mycket mer ordet "karolinska" som namn.
Senast redigerad av 1 Armfeldt, redigerad totalt 5 gånger.
- CJBackfire
- Medlem
Jag kan, för att återgå till ämnet, tillägga att ordet karolin är belagt i svenskan från 1769, och alltså inte var ett ord som användes på Karl XII:s tid.
Däremot har det latinska ordet som det kommer ifrån använts en hel del tidigare, exempelvis kallades Lunds universitet, som grundades under Karl X Gustav, för Academia Carolina, och Uppsalas berömda universitetsbibliotek heter ju Carolina Rediviva (den återuppstånda karolinska) efter dess gamla universitetsbyggnad Academia Carolina (i detta fall efter Karl XI).
Däremot har det latinska ordet som det kommer ifrån använts en hel del tidigare, exempelvis kallades Lunds universitet, som grundades under Karl X Gustav, för Academia Carolina, och Uppsalas berömda universitetsbibliotek heter ju Carolina Rediviva (den återuppstånda karolinska) efter dess gamla universitetsbyggnad Academia Carolina (i detta fall efter Karl XI).
- medundersåte
- Medlem
Borde inte kungens livvakter snarare kallas drabanter om man nu vill ha ett karolinskt namn?CJBackfire skrev:leninerna låter för kommunisktiskt.
Göraninerna. näh men kanske man skulle kunna kalla kungen livvakter för karoliner.
Angående dom vakter som står utanför är väl inte dom enda vakterna. Måste väl finnas några elit runt honom när han är någonstans
En samtida benämning på Karl XII:s soldater var "krigsbussar" eller bara "bussar". Jag känner dock inte till upphovet till detta namn. Tydligen lever det kvar än idag som benämning på svenska soldater, även om jag själv aldrig stötte på det när jag gjorde lumpen.Lindir skrev:Jag kan, för att återgå till ämnet, tillägga att ordet karolin är belagt i svenskan från 1769, och alltså inte var ett ord som användes på Karl XII:s tid.
Benämningen var som sagt en efterkonstruktion. Karl XII var ju "hjältekonungen" och hans soldater fick så legendarisk status att de renderade ett alldeles eget namn. Slump kan man kalla det också.PanzerClaw skrev:Varför kom inte Karl X:s och XI:es soldater att också kallas karoliner?
Däremot var karolin en benämning på vissa mynt som präglades under Karl XI:s tid (från 1664). 2-marksmyntet, närmare bestämt. 4-marken kallades följaktligen också dubbel karolin, 8-marken fyrdubbel karolin och 1-marken halv karolin. Även mer kortvariga guldmynt under Karl IX:s och Karl XV:s tid har kallats karoliner.