Örjan skrev:johane skrev:Men begrepp som "Sverige" kom betydligt senare.
Vi vet inte när begreppet Sverige kom till eftersom våra äldsta källor är på latin och isländska. Ordet Svitiod som brukar nämnas som namnet på Sverige under vikingatiden är inget annat än en försvenskning av det isländska ordet Svíþjóð som används även för dagens Sverige. Jag känner inte till något belägg för att Svitiod skulle ha använts som benämning på Sverige av dåtidens svenskar.
Jag har inga svårigheter med att sympatisera med Örjan. Ett tillägg skulle jag vilja göra:
Det är närmast av psykologisk karaktär. Vi människor är ganska ordningssamma, det blir ingen ordning om inte en sak börjar och slutar vid en viss tidpunkt, men så kan man inte se på ett lands tillblivelse. Det är en förfärlig räcka komplicerade händelser som gör Sverige till Sverige och egentligen vet vi grymt lite om denna sak.
Sverige blir till hela tiden, just nu förefaller det som vi kommer att uppgå i en högre enhet, nämligen EU. Det skall inte ses som ett inlägg i en politisk debatt, men det förefaller så.
Måhända kommer man i en europeisk framtid, träta om hur det gick till när EU blev EU, eller hur det gick till, när det inte gick att bilda ett EU.
Hälsningar
Christer Samuelsson.