Hur bildades Sverige?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 21 februari 2005, 23:04

Conrad skrev:Det andra mest logiska alternativet är att spika Sveriges tillblivelse till det datum då formen "Sverige" först använts i skrift.
Problemet du ställs inför då är att det kan ha skrivits ner tidigare men försvunnet, alternativt använts men inte skrivits ner alls.

/Johan

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 21 februari 2005, 23:23

Gorm skrev:
Conrad skrev:Det andra mest logiska alternativet är att spika Sveriges tillblivelse till det datum då formen "Sverige" först använts i skrift.
Problemet du ställs inför då är att det kan ha skrivits ner tidigare men försvunnet, alternativt använts men inte skrivits ner alls.

/Johan
Precis!

Och bristen på källor gör att den källkritiska skolans metodik inte fungerar på den här problemställningen.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 21 februari 2005, 23:29

Conrad skrev:Precis!

Och bristen på källor gör att den källkritiska skolans metodik inte fungerar på den här problemställningen.
Därför borde det vara orimligt att försöka att begränsa sig till ett årtal när vi inte vet säkert. Vi får nog vara glada om vi kan komma överens om samma århundrade. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 februari 2005, 23:56

Conrad skrev:Och bristen på källor gör att den källkritiska skolans metodik inte fungerar på den här problemställningen.
Vad är "den källkritiska skolans metodik" för något?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 22 februari 2005, 02:19

Conrad skrev:
Precis!

Och vad skulle då fungera istället?

Det finns inte, som jag tidigare nämnde, ngn specifik källkritisk skola - källkritiken är den universiellt acepterad metod (den enda metoden) som historievetenskapen brukar oavsett skola. Rent källkritiskt kan man fastslå det tidigaste kända exemplet på användandet av termen Sverige - men man kan inte säkerställa när man använde begreppet första gången. Historia är ingen exakt, mätbar vetenskap. Vi kan inte experimentera och iakta resultaten, vi kan inte slå ihop X och Y och få Z. Vad vi har är den skrivna vittnesbörden av folk som levde förr, och analysen av denna vittnesbörd är källkritik.

Inga källor - ingen iaktagbar historia. Om du nu erkänner bristen på källor för ämnet vi diskuterar måste du alltså acceptera att vi inte har mycket att gå på, alltså är det omöjligt att säkert fastställa hypoteser om Svears och Götars politiska historia

/Mikael

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 22 februari 2005, 07:45

Dûrion Annûndil skrev:
Conrad skrev:Och bristen på källor gör att den källkritiska skolans metodik inte fungerar på den här problemställningen.
Vad är "den källkritiska skolans metodik" för något?

Mvh -Dan
Se Djingis svar:
Dûrion Annûndil skrev:Och vad skulle då fungera istället?

Det finns inte, som jag tidigare nämnde, ngn specifik källkritisk skola - källkritiken är den universiellt acepterad metod (den enda metoden) som historievetenskapen brukar oavsett skola. Rent källkritiskt kan man fastslå det tidigaste kända exemplet på användandet av termen Sverige - men man kan inte säkerställa när man använde begreppet första gången. Historia är ingen exakt, mätbar vetenskap. Vi kan inte experimentera och iakta resultaten, vi kan inte slå ihop X och Y och få Z. Vad vi har är den skrivna vittnesbörden av folk som levde förr, och analysen av denna vittnesbörd är källkritik.

Inga källor - ingen iaktagbar historia. Om du nu erkänner bristen på källor för ämnet vi diskuterar måste du alltså acceptera att vi inte har mycket att gå på, alltså är det omöjligt att säkert fastställa hypoteser om Svears och Götars politiska historia

/Mikael
Nej, precis det går inte att svara på frågan om hur begreppet Sverige uppstod med källkritiska metoder. Anledningen till detta är inte att det är något fel på metoden i sig. Problemet är att de källor som yttrar sig om Sveriges tidigaste historia inte kan betraktas som tillförlitliga när det handlar om detaljer kring kungar och krig.

Det man kan göra är att studera vad medeltida människor berättade om Sverige och utgå från det. Det ger intressanta ledtrådar som att danskar, norrmän och islänningar ansåg Sverige vara ett mycket gammalt land redan på 1100-talet och 1200-talet och att man skiljde på svear och götar, eller kallade båda grupperna för svear. I England betraktades Sverige (Sweorice) som ett gammalt land redan när Beowulf skrevs, och det var senast på 1000-talet. I Beowulf påstås det dessutom att svear och götar förde krig mot varandra, och där ingår ej götar i begreppet Sverige.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 februari 2005, 14:45

Conrad skrev:Nej, precis det går inte att svara på frågan om hur begreppet Sverige uppstod med källkritiska metoder.
Då tror jag du missförstår begreppet källkritik, eftersom...
Conrad skrev: Problemet är att de källor som yttrar sig om Sveriges tidigaste historia inte kan betraktas som tillförlitliga när det handlar om detaljer kring kungar och krig.
...detta är ett utmärkt exempel på att du själv nyttjar källkritik. Du tvivlar på källornas tillförlitlighet av olika anledningar, vilket är att se kritiskt på sina källor för att kunna bedöma deras värde = källkritik.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 22 februari 2005, 14:54

Dûrion Annûndil skrev:
Conrad skrev:Nej, precis det går inte att svara på frågan om hur begreppet Sverige uppstod med källkritiska metoder.
Conrad skrev: Problemet är att de källor som yttrar sig om Sveriges tidigaste historia inte kan betraktas som tillförlitliga när det handlar om detaljer kring kungar och krig.
...detta är ett utmärkt exempel på att du själv nyttjar källkritik. Du tvivlar på källornas tillförlitlighet av olika anledningar, vilket är att se kritiskt på sina källor för att kunna bedöma deras värde = källkritik.

Mvh -Dan
Nej då, det är du som missförstår mig. Jag påpekar att källkritik aldrig kan ge oss kunskap om hur gammalt Sverige är, pga att material och metod inte passar särskilt bra ihop.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 februari 2005, 16:25

Olof Ekström skrev:
Örjan skrev:Vi vet inte när begreppet Sverige kom till eftersom våra äldsta källor är på latin och isländska. Ordet Svitiod som brukar nämnas som namnet på Sverige under vikingatiden är inget annat än en försvenskning av det isländska ordet Svíþjóð som används även för dagens Sverige. Jag känner inte till något belägg för att Svitiod skulle ha använts som benämning på Sverige av dåtidens svenskar.
Uttrycket "raskaste (xxx) i Svíþjóð" förekommer i runinskrifter från 1000-talet - jag vet inte om det räknas? Det verkar i mina öron lite fel att anta att ett ord på 1000-talet skulle vara en försvenskning av ett isländskt ord.
Jo, jag misstänkte nog att det skulle kunna finnas några runstenar med det uttrycket och valde därför att uttrycka mig mer försiktigt ("jag känner inte till..."). Det som jag ville peka på och som inte framgick så tydligt i mitt inlägg var problemet med att hävda att begreppet "Sverige" kom betydligt senare. Eftersom det isländska språket än idag använder ordet Svíþjóð för Sverige kan man inte med deras källor och de obefintliga svenska källorna före 1200-talet som grund hävda att begreppet "Sverige" kom först senare. Jag har aldrig trott att Svíþjóð var något som islänningarna har hittat på själva , men dess betydelse skall väl egentligen vara "sveafolket" och var i praktiken "Svealandet". Existensen av ett Svíþjóð utesluter därmed inte att ett Sverige existerade samtidigt, då det sistnämnda kan vara både en vidare och en snävare term. Med försvenskning menade jag omvandlingen av Svíþjóð till Svitiod, det ord som förekommer i runstenar är inte modern svenska och ska inte okritiskt användas i modern svenska när det som sagt betydde sveafolket/svealandet.

För att ytterligare förtydliga mig. Vi vet inte när motsvarigheten till begreppet Sverige först uppstod och bör därför inte komma med påståenden som kan tolkas som motsatsen. Det är också min åsikt att det är olämpligt att använda termen Svíþjóð som en benämning på ett rike/välde som i början av 1000-talet bevisligen även omfattade Götaland. Jag tycker att det är helt okej att kalla vikingatidens vad-det-nu-var för Sverige eftersom vi i andra fall inte drar oss för att använda moderna namn på historiska företeelser. Om man nu trots allt inte vill kalla vikingatidens statsbildning för "Sverige" så är benämningarna sveariket eller sveaväldet i mina öron bättre än Svitiod.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 februari 2005, 16:58

Conrad skrev:
Dûrion Annûndil skrev:

Mvh -Dan
Nej då, det är du som missförstår mig. Jag påpekar att källkritik aldrig kan ge oss kunskap om hur gammalt Sverige är, pga att material och metod inte passar särskilt bra ihop.
Jo, jag har förstått dig rätt. Du tror att "Källkritik" är en metod bland andra att tolka sina källor, ungefär som "den marxistiska skolan", eller "feministisk tolkning" eller "Genusperspektiv". Men det är det ju inte, utan det är en del av den vetenskapliga metoden, att förhålla sig kritisk till sina källor. Oavsett historisk skola. Oavsett materialet så skall man vara källkritisk till det, oavsett vilken historieteoretisk metod man sedan tar till för att tolka det man får ut från källorna (efter att man sållat källorna med källkritik och etablerat vad man anser sig ha att lägga pussel med).

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 22 februari 2005, 17:40

Dûrion Annûndil skrev:
Conrad skrev:
Dûrion Annûndil skrev:

Mvh -Dan
Jo, jag har förstått dig rätt. Du tror att "Källkritik" är en metod bland andra att tolka sina källor, ungefär som "den marxistiska skolan", eller "feministisk tolkning" eller "Genusperspektiv". Men det är det ju inte, utan det är en del av den vetenskapliga metoden, att förhålla sig kritisk till sina källor. Oavsett historisk skola. Oavsett materialet så skall man vara källkritisk till det, oavsett vilken historieteoretisk metod man sedan tar till för att tolka det man får ut från källorna (efter att man sållat källorna med källkritik och etablerat vad man anser sig ha att lägga pussel med).

Mvh -Dan
Självklart. Men det finns ju andra sätt att bilda sig en uppfattning, analogier t.ex. Inom arkeologin har Göran Burenhult gjort ett intressant arbete med att tolka stenålderssamhället utifrån liknande samhällen som finns idag.

Jag antar att det svenska järnålderssamhället fungerade ungefär som andra germanska samhällen, men någon sådan information finns det ju inte i historiskt textmaterial från Sverige vid samma tid.

På samma sätt tror jag att inlemmandet av Götaland fungerade ungefär som när Norge enades, i analogi med Snorres beskrivning av det. Varför anser jag att det är en realistisk analogi? Därför att maktkulturen bör ha varit snarlik i östra och västra Skandinavien.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 22 februari 2005, 20:06

Conrad skrev:
Nej, precis det går inte att svara på frågan om hur begreppet Sverige uppstod med källkritiska metoder. Anledningen till detta är inte att det är något fel på metoden i sig. Problemet är att de källor som yttrar sig om Sveriges tidigaste historia inte kan betraktas som tillförlitliga när det handlar om detaljer kring kungar och krig.

Det man kan göra är att studera vad medeltida människor berättade om Sverige och utgå från det. Det ger intressanta ledtrådar som att danskar, norrmän och islänningar ansåg Sverige vara ett mycket gammalt land redan på 1100-talet och 1200-talet och att man skiljde på svear och götar, eller kallade båda grupperna för svear. I England betraktades Sverige (Sweorice) som ett gammalt land redan när Beowulf skrevs, och det var senast på 1000-talet. I Beowulf påstås det dessutom att svear och götar förde krig mot varandra, och där ingår ej götar i begreppet Sverige.
Ja du kan studera vad medeltida människor tänkte om Sveriges ursprung, men de isländska sagorna och krönikorna har lågt källvärde eftersom de behandlar en period flera hundra år bakåt i tiden. Som kvarleveor är de dock intressanta - i den mån som de visar vad 1200-talets islänningar + andra nordbor trodde och tyckte. Men du kan inte utan vidare ta materialet och utgå från att det verkligen beskriver en sannfärdig bild av hur järnålderns skandinavien såg ut. Man måste fråga sig vem /vilkaskrev texten, när skrevs den i förhållande till den tiden den beskriver, vem/vilka riktar sig skriften till och i vilket syfte - det är källkritik

/Mikael

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 22 februari 2005, 20:47

Djinghis Khan skrev:
Conrad skrev:

Ja du kan studera vad medeltida människor tänkte om Sveriges ursprung, men de isländska sagorna och krönikorna har lågt källvärde eftersom de behandlar en period flera hundra år bakåt i tiden. Som kvarleveor är de dock intressanta - i den mån som de visar vad 1200-talets islänningar + andra nordbor trodde och tyckte. Men du kan inte utan vidare ta materialet och utgå från att det verkligen beskriver en sannfärdig bild av hur järnålderns skandinavien såg ut. Man måste fråga sig vem /vilkaskrev texten, när skrevs den i förhållande till den tiden den beskriver, vem/vilka riktar sig skriften till och i vilket syfte - det är källkritik

/Mikael
Jag håller med dig. Jag anser dock att dessa källor är så nära vi komma en kunskap om den tidens Sverige, så som källmaterialet nu ser ut. :)

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 22 februari 2005, 20:52

Örjan skrev:
johane skrev:Men begrepp som "Sverige" kom betydligt senare.
Vi vet inte när begreppet Sverige kom till eftersom våra äldsta källor är på latin och isländska. Ordet Svitiod som brukar nämnas som namnet på Sverige under vikingatiden är inget annat än en försvenskning av det isländska ordet Svíþjóð som används även för dagens Sverige. Jag känner inte till något belägg för att Svitiod skulle ha använts som benämning på Sverige av dåtidens svenskar.
Jag har inga svårigheter med att sympatisera med Örjan. Ett tillägg skulle jag vilja göra:
Det är närmast av psykologisk karaktär. Vi människor är ganska ordningssamma, det blir ingen ordning om inte en sak börjar och slutar vid en viss tidpunkt, men så kan man inte se på ett lands tillblivelse. Det är en förfärlig räcka komplicerade händelser som gör Sverige till Sverige och egentligen vet vi grymt lite om denna sak.
Sverige blir till hela tiden, just nu förefaller det som vi kommer att uppgå i en högre enhet, nämligen EU. Det skall inte ses som ett inlägg i en politisk debatt, men det förefaller så.
Måhända kommer man i en europeisk framtid, träta om hur det gick till när EU blev EU, eller hur det gick till, när det inte gick att bilda ett EU.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 23 februari 2005, 01:43

Conrad skrev:Jag håller med dig. Jag anser dock att dessa källor är så nära vi komma en kunskap om den tidens Sverige, så som källmaterialet nu ser ut. :)
Så för att sammanfatta vad du försöker skriva: Du tycker att "de källkritiska forskarna" (oklart vilka du syftar på) begränsar sig för mycket i vilka källor de vill använda och föreslår att man tittar också på andra (från senare tider), men med med exakt samma källkritiska metod?

Det låter fullt rimligt, och jag tror inte att många av de så kallade "källkritiska forskarna" skulle protestera mot förslaget. Däremot är de säkerligen oense inbördes om vad man verkligen kan läsa ut av dessa skrifter - bortsett från att de flesta inte anser sig kunna utläsa så mycket säkert alls.

Skriv svar