Allierad syn på Finland
- Panzerschreck
- Medlem
Allierad syn på Finland
jag såg på framom främsta linjen här om dan och då tas det upp att "till och med engelsmännen är i krig med oss, gentlemanna folket"
Hur såg då den allierade synen på Finland ut? Jag antar att man aldrig hade några riktiga planer på att skada Finland, att man förstod att dom valde mellan pest och kolera?
Stämmer det?
Mvh John
Hur såg då den allierade synen på Finland ut? Jag antar att man aldrig hade några riktiga planer på att skada Finland, att man förstod att dom valde mellan pest och kolera?
Stämmer det?
Mvh John
När Sovjet anföll Finland 1939 var det flera länder som ville hjälpa finnarna på olika sätt. Frankrike, Storbritannien, Danmark, Norge, Sverige, Belgien, Ungern, USA och Italien fördömde anfallet. Italien ville sända jaktplan och Belgien ammunition genom Tyskland. Tyskarna understödde dock Sovjetunionen och nekade till transport genom landet. Tyskarna skickade skickade t.o.m. ut båtar med förrud till sovjetiska ubåtar i Bottenviken. För att kunna bistå finnarna var man då tvunen att vända sig till Norge och Sverige. Britterna och fransmännen ville sända en expeditionskår via Sverige till Finland, för att delvis hjälpa finnarna, men även störa tyskarnas malmtransporter från Sverige. Sverige vägrade dock att släppa in allierade soldater i alndet p.g.a. risken för att Tyskland då angripa Sverige. Britterna och fransmännen skred dock vidare i sina planer och det var tänkt att man skulel landstiga i Norge den 7:e och 8:e april 1940. Tyskarna hann dock som bekant före, och efter detta hade de allierade tillräckligt med problem på sin egen front för att kun a bistå Finland. När sedan Finland senare i kriget gick med på Tysklands sida, mot Sovjet, så var hjälp från allierade givetvis att glömma. Jag tror dock inte att det fanns någon tanke hos de västallierade att vilja "skada" Finland. de förstog nog rätt väl vad Finland tvingades genomlida, men det är mest spekulationer från min sida och inget jag orkat rota i.
Finlands ställning under 2.vk är myckt intressant.
Enligt G Mannerheims Minnen, rådde krigstillstång mellan Finland och Storbrittanien emedan relationerna med USA var fredliga kriget igenom.
Vi glömmer nog vidden av Finlands prestation idag. Tänk bara att London och Helsingfors var de enda huvudstäder (krigförande länder) i Europa där ingen fientlig trupp någonsin satte sin fot. Å andra sidan är det mycket viktigt att ifrågasätta den moraliska halten i ett beslut, att ställa sig på Axelmakternas sida.
Enligt G Mannerheims Minnen, rådde krigstillstång mellan Finland och Storbrittanien emedan relationerna med USA var fredliga kriget igenom.
Vi glömmer nog vidden av Finlands prestation idag. Tänk bara att London och Helsingfors var de enda huvudstäder (krigförande länder) i Europa där ingen fientlig trupp någonsin satte sin fot. Å andra sidan är det mycket viktigt att ifrågasätta den moraliska halten i ett beslut, att ställa sig på Axelmakternas sida.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Finland fick köra med principen "min fiendes fiende är min vän", så när man har en stormakt med ambitionen att erövra delar av eller hela ens territorium som granne, så finns det väldigt litet utrymme för moraliska överväganden. Vad skulle Finland gjort? Lagt sig på rygg och hoppats att Stalin skulle nöja sig med gränserna 1940?
Jag läste att USA utövade påtryckningar på finnarna att de inte skulle erövra och förstöra Murmanskbanan. Det mesta av konvojtrafiken gick ju till Murmansk, och skulle den försörjningsleden strypts, hade ryssarna fått det svårare. Tyska förband begrep inte varför de fick fortsätta anfalla terrängen vid Murmanskbanan, medan finska förband drogs tillbaka med diverse svepskäl. Tyskarna ensamma var inte starka nog för att ensamma fälla ett avgörande, och det var inte förrän efter kriget som det diplomatiska spelet avslöjades.
Jag läste att USA utövade påtryckningar på finnarna att de inte skulle erövra och förstöra Murmanskbanan. Det mesta av konvojtrafiken gick ju till Murmansk, och skulle den försörjningsleden strypts, hade ryssarna fått det svårare. Tyska förband begrep inte varför de fick fortsätta anfalla terrängen vid Murmanskbanan, medan finska förband drogs tillbaka med diverse svepskäl. Tyskarna ensamma var inte starka nog för att ensamma fälla ett avgörande, och det var inte förrän efter kriget som det diplomatiska spelet avslöjades.
- Sergeant Pepper
- Medlem
Vill inte vara petig eftersom jag instämmer i stort men om rätt skall vara rätt så bör väl även Moskva läggas till den listan även om det var nära att staden föll.borris skrev:Tänk bara att London och Helsingfors var de enda huvudstäder (krigförande länder) i Europa där ingen fientlig trupp någonsin satte sin fot.
En sak jag funderat på är vad som hänt om Finland bara återerövrat land
så att 1939 års gräns hadde återskapats?
Föresten varför bjöd man inn /tillät Tyska trupper i nordfinland sommaren 1941?
Var man på nått sätt tvingad och kontrafaktiskt...vad hade hänt 1944 om Finnarna i fortsätningskriget
bara återevrörat förlorat teritiorium och sedan gort halt utan Tyska trupper hjälp?
Skulle man fått mildare och tidigare fred?
Hasseman
Var man på nått sätt tvingad och kontrafaktiskt...vad hade hänt 1944 om Finnarna i fortsätningskriget
bara återevrörat förlorat teritiorium och sedan gort halt utan Tyska trupper hjälp?
Hasseman
Det tror jag inte . De allierade verkade ha stora planer på att erövra Skandinavien i syfte att neka Hitler tillgång till bl.a. den svenska malmen.hasseman skrev:En sak jag funderat på är vad som hänt om Finland bara återerövrat land
Hasseman
- hoffe_salem
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- hoffe_salem
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- hoffe_salem