Sovjetiskt anfall mot Sverige
- Belisarius
- Medlem
Det fanns en tid, före Robert Skölds VPK-granskning.Då det Kalla Kriget svallade högt i svenska val. Glömt året - var det 1950? VPK var inte påtänkt - det gällde Kommunisterna, under 'Röde Hilding' (Hagberg) och 'Röde Seth' (Persson). Bägge påstods på goda grunder inneha officers-grader i Röda Armén (kaptener). I valkampanjen klistrades affischer - en karta över Skandinavien - 'mot stormaktspolitik och krigsäventyr' - med en trio bombplanssiluhetter på väg österut. Det fanns en liten anomali - Gotland var inte med på kartan - vilket ledde många till att dra sina slutsatser. Men valkampanjens clou kom under valdebatterna när Hilding Hagberg fann det svårt förklara vad kommunisternas valbroschyr till bl.a. SJ-facket längs Norrlandsbanorna menade med att 'även en liten försening av ett ammunitionståg - tjänar fredens sak'. Ingen mjölpratande i världen - efteråt och under vilka varierande Stjärnor och Skäror som helst - kan skingra realiteten att vi här hade att göra med en aktiv Femtekolonn - våra svenska Quislingar!
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Pressen tuggade ivrigt på det benet då. Kopplingen till officersbeställningarna i Röda Armén härrörde vad jag minns från någon eller några fotografier, tagna i Sovjetunionen (militärmanövrer/parader?) där Hagberg och Persson uppträdde i sovjetiska arméuniformer.Dûrion Annûndil skrev:På vilka grunder då?varjag skrev:... under 'Röde Hilding' (Hagberg) och 'Röde Seth' (Persson). Bägge påstods på goda grunder inneha officers-grader i Röda Armén (kaptener). [...] vi här hade att göra med en aktiv Femtekolonn - våra svenska Quislingar!
Mvh -Dan
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Har något svagt minne att jag hört om detta tidigare men skulle nog inte använda det i en argumentaion.
Dock är det väl inte speciellt konstigt? Vi pratar väl ändå om personer som ställt upp bakom kominterns artiklar, så att de skulle varit mer kommunister än nationalister är väl inte på något sätt revolutionerande?
Fick också lust att länka till Patriotism/Nationalism inom vänstern
Dock är det väl inte speciellt konstigt? Vi pratar väl ändå om personer som ställt upp bakom kominterns artiklar, så att de skulle varit mer kommunister än nationalister är väl inte på något sätt revolutionerande?
Fick också lust att länka till Patriotism/Nationalism inom vänstern
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Robert - på Skalmantemat att odelad information går förlorad - gläder det mig att du nu lärt att dessa (obekräftade) anklagelser vädrades i svenska media helt allvarligt. Det behövdes inte så många 'billiga knep' i debatten med kommunisterna på den tiden då dom var ganska styva i korken i alla fall och debatterade med öppnare visir än senare. Slogans som att 'arbetarna har bara ett Fosterland - Sovjetunionen' och 'i kriget mot Sovjet är vi alla Sovjets Soldater...' flödade ganska ymnigt i min ungdoms Luleå där jag hade tillfällen att personligen lyssna till både Hagberg, Persson och andra dåtida bolsjevikhövdingar. Med Koreakrigets utbrott nedtonades dessa eldsprutande drakar och med C H Hermansson's makttillträde gjordes desperata försök till 'rumsrenhet' som oxå lyckades i stort - även om ränderna aldrig gått ur.Robert Sköld skrev:Klart att det inte skulle vara så konstigt om de skulle vara som det som utges. Men det känns lite för "billigt", politiskt knep från dåtidens politiska motståndare. Lite som "Kosackvalet".
Men som sagt jag har inte läst nått om det, så jag kanske inte är rätt man att bedömma det.
/Robert
Det var nog inte alltid bara illasinnade indicier Robert. MVH, Varjag
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag säger inte att det var illasinnade indicier i alla fall, men du skall heller inte dra alla över en kam Varjag. Jag har språkat med personer inom Vänsterpartiet som skulle presentera en helt annan bild av det hela än vad just du gör. Att SSV/SKP/VPK alltid har haft element som är mer radikala än de andra det står helt klart, bland annat delar av Norrlandsförbunden. Att Hilding Hagberg var en dogmatiskt gammelkommunist, för att använda Ne:s ord, samt att han fick gå åt sidan på grund av sin politik, det säger en del om oppositionen inom partiet också.
Men att gå från detta till att kalla partiet för Quisslingar och rita upp diverse scenarier om högt uppsatta partimedlemmar iklädda sovjetiska uniformer utan källor, det är för mig som historiker ganska främmande.
/Robert SKöld
Men att gå från detta till att kalla partiet för Quisslingar och rita upp diverse scenarier om högt uppsatta partimedlemmar iklädda sovjetiska uniformer utan källor, det är för mig som historiker ganska främmande.
/Robert SKöld
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
"billigt" politiskt knep, finns det några andra?Robert Sköld skrev:Klart att det inte skulle vara så konstigt om de skulle vara som det som utges. Men det känns lite för "billigt", politiskt knep från dåtidens politiska motståndare. Lite som "Kosackvalet".
Men som sagt jag har inte läst nått om det, så jag kanske inte är rätt man att bedömma det.
/Robert
Topic:
Fast det intressanta är huruvida dessa personer givit sovjet stöd vid en invasion? Man kan iofs diskutera olika tidperioder men jag skulle inte satt en 1-öring (insuper tidsandan)
Ang. errarna tidigare så säger de luddiga minnen av det jag upplevde i GBG som liten parvel , att ett flertal av den gruppen säkert skulle kunnat tänkt sig att ställa upp bakom Sovjet vid invasion.
Jag kan ju bara hålla med dig om den splittring som råder inom vänstern och det går nog inte att säga att hela politiska partier, inte ens de som öppet erkänner sig som moskvatrogna, skulle ställt upp men vissa grupper skulle säkerligen gjort sig till bättre rekryteringsbas än somliga.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: