Rädda menige [piiip]

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Rädda menige [piiip]

Inlägg av Hexmaster » 15 november 2004, 13:58

En och annan av de som var med kanske funderar över vad det var de slogs för..?
Resumé skrev:Tv-nätverket ABC stoppade igår utsändningen av den Oscarsbelönade filmen Rädda menige Ryan. Detta för att filmen anses bryta mot de nya reglerna mot vulgärt språk som Federal Communication Commission, FCC, har satt upp.
http://www.resume.se/artikel-art_id=8605.html

Confident
Tidigare medlem

Konstigt.

Inlägg av Confident » 15 november 2004, 14:15

Det låter måttligt absurt...Men så är det också i USA...

Fubar, Fubar, Fubar... :)

Mats W
Medlem

Inlägg av Mats W » 15 november 2004, 14:33

för att vinna kriget måste man förlora några slag
Måste man, åh fan. :|

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 15 november 2004, 19:05

Paradoxernas land, det är inte stötande att en kille ligger och skriker med inälvorna brevid sig...
Att dom svär är ju helt groteskt :?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 15 november 2004, 21:13

Verkligen.... värre är det med discovery när de har reportag på sjukus. Här ser man riktiga inälvor och blod, och man ser pasientens dödsskräck allt osensurerat men när läkaren säge något är det i stil med "skynda på för BEEEP killen håller på att förblöda"

Undra vad som är värst att man ser killens inälvor eller att läkaren svär i desperation..... :roll:

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 16 november 2004, 12:04

Hur mycket våld, slafs, tortyr och död är helt okej i USA, men minsta lilla blottade bröstvårta eller svordom får moraltanterna att flyga i taket :P
Paradoxernas land minst sagt, man måste bara älska dem :)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 november 2004, 12:08

Det verkar som om det saknas självinsikt här. En retorisk fråga- hur har vi det själva här i Sverige?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 16 november 2004, 12:12

D. Löwenhamn skrev:Det verkar som om det saknas självinsikt här. En retorisk fråga- hur har vi det själva här i Sverige?
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Att vi har stränga censurlagar i Sverige? Tycker inte jag.

/Johan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 november 2004, 12:32

Johan Elisson skrev:
D. Löwenhamn skrev:Det verkar som om det saknas självinsikt här. En retorisk fråga- hur har vi det själva här i Sverige?
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Att vi har stränga censurlagar i Sverige? Tycker inte jag.

/Johan
Jo det har vi, men de går mest jämt över hela linjen.
I USA är censuren ojämn och vissa "skadliga" bitar censureras inte medan Janet Jacksons vårta väcker ramaskri.

Ta censuren i rapmusik där språket censureras men vapnen som man använder i deras texter finns i mängder på gatan, protester mot spel som GTA men i verkligheten är värre.

Som sagt paradoxer.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 november 2004, 13:42

D. Löwenhamn skrev:Det verkar som om det saknas självinsikt här. En retorisk fråga - hur har vi det själva här i Sverige?
Vi är åtminstone, guskelov, inte svårt ansatta av dubbelmoral att vi inte visar blodiga krigsfilmer på grund av "ovårdat språk". Men som sagt, det vore upplysande om du kunde ge ett likvärdigt exempel.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 16 november 2004, 14:03

mrsund skrev:Jo det har vi, men de går mest jämt över hela linjen.
Jag håller fortfarande inte med, vad är det som är strängt i den svenska censuren?

/Johan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 november 2004, 14:46

Johan Elisson skrev:
mrsund skrev:Jo det har vi, men de går mest jämt över hela linjen.
Jag håller fortfarande inte med, vad är det som är strängt i den svenska censuren?

/Johan
Vi har åldersgränserna på bio, vi censurerar spritreklam, våldsfilmer sänds senare, finns en hel del instanser där man kan klaga över olika medier så de får rätta sig efteråt.Medier i sverige visar tex inte upp bilder på blodiga bilolyckor det gör man i andra länder, man lämnar inte ut namn om personen inte är fälld än (det blir 33-åringen). man skriver oftast inte om personen som knivhögg någon (tex var han kommer ifrån osv).

Jag tycker förvisso inte den är "sträng" men det är inte den amerikanska iheller. Det var lite hårdare här innan 80-talet speciellt våldsscener.
För tusan jag fick ju inte ens se ET för jag inte hade fyllt elva år!!!

Mats W
Medlem

Inlägg av Mats W » 16 november 2004, 14:57

Här står saker och ting i bättre proportion till varandra. I USA är vissa regelsystem helt fucked up i mina ögon, det är nog hos dom det saknas självinsikt, intern kommunikation och samarbete mellan myndigheter och beslutande organ.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 november 2004, 15:13

Kan man ana lite svensk självrättfärdighet i några av ovanstående inlägg månntro? Sverige är världskänt för sin censur vilken hör till en av de strängaste, särskilt filmcensuren. Sund har helt rätt i sina påpekanden.

Sen kan man ju betänka om det våld, inklusive läskigheter, som visas på svensk television före klockan åtta på vardagar verkligen är lämpligt. I det amerikanska censurproblemet så åtgärdas endast en viss del i censuren, i Sverige är vi mycket mer liberala överlag.

Frågan är vad som är sämst: att endast åtgärda hälften av ett problem (och därmed anklagas för dubbelmoral) eller att inte åtgärda något av ett problem.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 november 2004, 15:27

D. Löwenhamn skrev:Kan man ana lite svensk självrättfärdighet i några av ovanstående inlägg månntro? Sverige är världskänt för sin censur vilken hör till en av de strängaste, särskilt filmcensuren. Sund har helt rätt i sina påpekanden.

Sen kan man ju betänka om det våld, inklusive läskigheter, som visas på svensk television före klockan åtta på vardagar verkligen är lämpligt. I det amerikanska censurproblemet så åtgärdas endast en viss del i censuren, i Sverige är vi mycket mer liberala överlag.

Frågan är vad som är sämst: att endast åtgärda hälften av ett problem (och därmed anklagas för dubbelmoral) eller att inte åtgärda något av ett problem.

mvh/ Daniel
Den amerikanska censuren är också rätt känd :wink:

Skriv svar