Mest framgångsrike kungen?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 augusti 2004, 19:07

Dalmas skrev
Ja och K12 var asbergare från födseln.
asbergare?

Stefan skrev
Men vadå. Nog hade han ett fog för det! G3 mördas av en konspiration, G4A störtas efter en kupp och landsförvisas, Fersen mördas mitt framför ett uppställt vaktregemente som står där bara, och den omedelbare företrädaren, den danske tronföljarprinsen dör under oklara omständigheter. Mm.

Han vore konstig om han inte blev en smula på sin vakt.
Nä, och dessutom var det full revolution i övriga europa 1830, där kungars viljor kördes över och några föll. Så all anledning till oro fanns. kuriosa är att han adrig lärde sig svenska.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2004, 19:48

Perra skrev:
Dalmas skrev
asbergare?
Aspergers syndrom, som ngn lanserat idén att CXII hade... Ids inte ta reda på argumenationen, misstänker att det inte är värt besväret.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 augusti 2004, 19:55

nej, verkligen inte, det var bland det dummaste jag hört. :roll:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 18 augusti 2004, 10:15

Jag har också hört att Karl skulle haft aspergers syndrom. Det är läkaren Bengt Lagerkvist som lanserat teorin. Låter ganska troligt att han hade det, eller ngn liknande åkomma, fast man lät väl aldrig komma fram till sanningen så här långt efteråt

/Mikael

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 18 augusti 2004, 10:30

Där gjorde dyksleisnx gällande.

Har umgåtts/ umgås dagligen aspergare i mitt arbete.

Tycker inte att det är en helt omöjlig tanke. Oftast bara intresserad av en sak och som de dessutom blir duktiga på och svårt att knyta an till andra människor och är indifferent till andra människors känslor.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 18 augusti 2004, 13:20

Djinghis Khan skrev
Det är läkaren Bengt Lagerkvist som lanserat teorin. Låter ganska troligt att han hade det, eller ngn liknande åkomma,
Varför skulle det vara troligt? Det hela låter sanslöst långsökt och jag anar att den här Lagerkvist inte hade något emot att göra sig ett namn på kuppen.
Dalmas skrev
Oftast bara intresserad av en sak och som de dessutom blir duktiga på och svårt att knyta an till andra människor och är indifferent till andra människors känslor.
Och vilken sak skulle det vara? Menar du krigandet? eller matematiken? eller jagandet? osv osv...det är sant att hans mest förhärskande intresse var fältlivet men mitt är historia (även om jag naturligtvis också har andra), och mig veterligen har jag inte Asperger :) .

Indifferent till andra människors känslor? och vad ska det betyda? Att han inte brydde sig om andra? Denna galna myt kommer sig av att stackaren inte hade lika lätt att tala för sig som andra kungar eller regenter i historien. Han led visst det med andra, men var inte lika dramatisk och utslungade inte ofta några tragiska ord när eländet var överhängande. Han var tyst och inåtvänd, är det då rätt att någon hipp läkare kommer 300 år senare och ställer en diagnos på hans personlighet, herregud. Hans ihärdiga kärlek till sina systrar är känd, att han grät som ett barn och var otröstlig då han fick beskedet om sin äldre syster Hedvig Sofias död osv.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 18 augusti 2004, 13:29

Och vilken sak skulle det vara? Menar du krigandet? eller matematiken? eller jagandet? osv osv...det är sant att hans mest förhärskande intresse var fältlivet men mitt är historia (även om jag naturligtvis också har andra), och mig veterligen har jag inte Asperger .

Indifferent till andra människors känslor? och vad ska det betyda? Att han inte brydde sig om andra? Denna galna myt kommer sig av att stackaren inte hade lika lätt att tala för sig som andra kungar eller regenter i historien. Han led visst det med andra, men var inte lika dramatisk och utslungade inte ofta några tragiska ord när eländet var överhängande. Han var tyst och inåtvänd, är det då rätt att någon hipp läkare kommer 300 år senare och ställer en diagnos på hans personlighet, herregud. Hans ihärdiga kärlek till sina systrar är känd, att han grät som ett barn och var otröstlig då han fick beskedet om sin äldre syster Hedvig Sofias död osv.
Aspergare är också människor.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 18 augusti 2004, 14:23

ja det har jag inte sagt något om heller. Men det är ju med största sannolikhet inte rätt och då blir det ju fel i historien. Det var inte om aspergare var människor vi diskuterade, utan huruvida karl XII var det eller inte.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 18 augusti 2004, 15:34

Annars så har Karl den sextonde lyckats rätt bra, han har inte förlorat nått län än.
Karl XII var bra på det han tyckte om, men riket blev ju mindre iallafall, så framgångsrik var han inte om man inte tar bort de negativa sakerna och det kan man ju inte göra.

Gustav Vasa, Gustav II och Karl 10 och 11 ligger bra till.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 18 augusti 2004, 17:00

Perra skrev:
Djinghis Khan skrev
Det är läkaren Bengt Lagerkvist som lanserat teorin. Låter ganska troligt att han hade det, eller ngn liknande åkomma,
Varför skulle det vara troligt? Det hela låter sanslöst långsökt och jag anar att den här Lagerkvist inte hade något emot att göra sig ett namn på kuppen.
.
Hans jämförelser med aspergerpatienter och kungens beteende verkar slående, men som sagt - det är en hypotes. Dock har jag en känsla av att många blundar för de ev. möjligheterna att kungen var störd på basis av personlig beundran för honom. Jag är inte förvånad över att jag hittade den skarpaste (rent desperata) kritiken mot Lagerqvist hos en sida knuten till ND.

Personligen tycker jag inte att Karl XII var ngn vidare kung. Hans långa krigståg kan så här i efterhand tyckas vara patriotiska, men jag ser det mest som dumdristighet. Är det verkligen nödvändigt att driva sin armé djupt in i Ukraina för att försvara Sveriges besittningar? Var det nödvändigt att invadera Norge och Polen? Karl XII erövrade ingenting, han bara förlorade. Han må ha stupat i strid - men det till ingen som helst nytta.

/Mikael

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 18 augusti 2004, 17:18

Jag har varit involverad i x antal debatter om karl XII här på forumet

Jag har läst en hel del om karl XII och trots att jag knappast är någon expert på vad asperger innebär, kan jag ändå med ganska stor säkerhet säga att han inte hade detta. Du har dock säkert rätt i att om man beundrar någon så kan man vara låst inför vissa perspektiv. Jag är däremot inte enbart full av beundran för denne kungs egenskaper utan också medveten om den rad brister han hade. (har vi inte debatterat karl XII:s personlighet tidigare i denna tråd? :P )
Djinghis Khan skrev
Är det verkligen nödvändigt att driva sin armé djupt in i Ukraina för att försvara Sveriges besittningar? Var det nödvändigt att invadera Norge och Polen?
De allierade hade inte med sin invasion av Tyskland i andra världskriget för avsikt att göra Tyskland till deras land, precis lika lite som kungen hade för avsikt att förvandla polen till svenskt. Syftet i båda fallen var att avsätta den regim som startat kriget, i karl XII:s fall räckte det inte med att störta en regim/kung/tsar, utan helst tre. För till skillnad från vad som var brukligt i krig tänkte han inte nöja sig med att någon anföll honom och sedan kom undan med att förlora någon liten landbit. De skulle straffas och avsättas, därav dessa invasioner. Syftet var överhuvudtaget inte erövring!!! (bortse från Norge i allt detta, det var en historia för sig)

nog om detta nu :) .

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 18 augusti 2004, 19:13

Här är en länk om Karl XII och Aspergers syndrom:

http://members.tripod.com/Bengt_Nilsson ... ergers.htm

Att läkaren som kom med påståendet har goda kunskaper i vad Aspergers syndrom innebär kan väl inte betvivlas, problemet ligger väl snarare i att kunskapen om Karl XII måhända inte är lika stor.

/Kristofer

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 18 augusti 2004, 19:43

medundersåte skrev
Att läkaren som kom med påståendet har goda kunskaper i vad Aspergers syndrom innebär kan väl inte betvivlas, problemet ligger väl snarare i att kunskapen om Karl XII måhända inte är lika stor.
Och som jag nämnde torde det för min del vara det omvända.

Länken ovan tycks på ett övertygande sätt begrava teorierna om asperger.

Skriv svar